[ویکی فقه] مقسم علیه تقدیری، « جواب قسم » محذوف به قرینه را می گویند.
مقسم علیه یا جواب قسم ، گاهی حذف می شود؛ که به آن «مقسم علیه تقدیری» می گویند.
موارد حذف جواب قسم
جواب قسم در صورتی حذف می شود که مقسم به بر جواب قسم محذوف دلالت کند.
مقسم علیه تقدیری در قرآن
۱. (ص والقرآن ذی الذکر)؛ « قسم به قرآن صاحب مقام ذکر » که جواب قسم تقدیری چنین است: «ان القرآن لحق». این جا مقسم به «قرآن» و صفت آن «ذوالذکر» است که این صفت ، متضمن تذکار بودن قرآن برای بندگان، و شرف و عظمت آن است و همه این ها بر مقسم علیه محذوف دلالت دارند؛ یعنی نشان دهنده این است که قرآن از ناحیه خداوند بوده است و چیزی بافته شده و کذب نیست.۲. (قال الیس هذا بالحق قالوا بلی وربنا)؛ گفت آیا عذاب قیامت حق نبود؟ جواب دهند: قسم به پروردگارمان ( حق بود) » که جواب قسم تقدیری چنین است: «بلی و ربنا انه الحق».
عناوین مرتبط
...
مقسم علیه یا جواب قسم ، گاهی حذف می شود؛ که به آن «مقسم علیه تقدیری» می گویند.
موارد حذف جواب قسم
جواب قسم در صورتی حذف می شود که مقسم به بر جواب قسم محذوف دلالت کند.
مقسم علیه تقدیری در قرآن
۱. (ص والقرآن ذی الذکر)؛ « قسم به قرآن صاحب مقام ذکر » که جواب قسم تقدیری چنین است: «ان القرآن لحق». این جا مقسم به «قرآن» و صفت آن «ذوالذکر» است که این صفت ، متضمن تذکار بودن قرآن برای بندگان، و شرف و عظمت آن است و همه این ها بر مقسم علیه محذوف دلالت دارند؛ یعنی نشان دهنده این است که قرآن از ناحیه خداوند بوده است و چیزی بافته شده و کذب نیست.۲. (قال الیس هذا بالحق قالوا بلی وربنا)؛ گفت آیا عذاب قیامت حق نبود؟ جواب دهند: قسم به پروردگارمان ( حق بود) » که جواب قسم تقدیری چنین است: «بلی و ربنا انه الحق».
عناوین مرتبط
...
wikifeqh: مقسم_علیه_تقدیری