[ویکی فقه] در صد سال اخیر نیز مقتل نویسی همچنان کانون توجه مورخان و نویسندگان مسلمان، به ویژه ایرانیان، بوده است. البته ویژگی برجسته نگاشته های این عصر، آن است که در کنار برداشت تراژیک و عاطفی و احساسی که هم میراث نگاشته های گذشته است و هم مقتضای این واقعه بزرگ، برداشت سیاسی از حرکت امام (علیه السّلام) و توجه به بعد ظلم ستیزی واقعه عاشورا، نیز محل تاکید گروهی از نویسندگان و مورخان تاریخ عاشورا قرار گرفته که یکی از مهمترین عوامل این اقبال، درگیر شدن شیعیان با سیاست و در نتیجه، مبارزه و ظلم ستیزی آنان با حاکمان وقت بوده است. به تعبیر دیگر، در این قرن نگاشته های مربوط به این واقعه، متاثر از شرایط و مقتضیات حاکم، به ویژه جنبش عدالت خواهی و مشروطه طلبی - که روح بیداری و آزادمنشی را در ایرانیان دمید - برداشت سیاسی از واقعه عاشورا را رقم زد و این برداشت، به ویژه در محافل مذهبی تجددخواه و نوگرا، جایگاه خاصی یافت و از آن زمان تاکنون، این برداشت با برداشت تراژیک یا حزن برانگیز و عاطفی - احساسی از این حادثه، دو قرائت مهم از حادثه عاشورا به حساب می آیند.
به هرتقدیر، در قرن چهاردهم چند اثر مهم درباره تاریخ قیام عاشورا و مقتل سیدالشهدا (علیه السّلام)، نوشته شده است که به سبب اهمیت آنها و توجه اهل منبر و وعظ به آنها، به معرفی و نقد و بررسی اجمالی آنها پرداخته می شود:
← نفس المهموم فی مصیبة سیدنا الحسین
۱. ↑ قمی، شیخ عباس، نفس المهموم، ص۴، تحقیق رضا استادی.۲. ↑ قمی، شیخ عباس، نفس المهموم، ص۶۰۷.۳. ↑ قمی، شیخ عباس، نفس المهموم و نفثة المصدور، ص۶۹۲، ترجمه محمد باقر کمره ای.۴. ↑ قمی، شیخ عباس، نفس المهموم، ص۳۳۶_ ۳۳۷، تحقیق رضا استادی.۵. ↑ قمی، شیخ عباس، نفس المهموم، ص۳۴۶.۶. ↑ قمی، شیخ عباس، نفس المهموم، ص۳۵۵.۷. ↑ قمی، شیخ عباس، نفس المهموم، ص۳۵۵.۸. ↑ قمی، شیخ عباس، نفس المهموم، ص۳۵۴.۹. ↑ قمی، شیخ عباس، نفس المهموم، ص۳۹۹_ ۴۰۱.۱۰. ↑ قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، ج۳، ص۲۱۴۸، تحقیق ناصر باقری بیدهندی.۱۱. ↑ قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، ج۲، ص۸۸۲_ ۸۸۵.۱۲. ↑ قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، ج۲، ص۸۸۷_ ۸۸۸.۱۳. ↑ قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، ج۲، ص۸۹۸_ ۸۹۹.۱۴. ↑ قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، ج۲، ص۸۹۹_ ۹۰۰.۱۵. ↑ مجلسی، محمد باقر، جلاء العیون، ص۳۷۴.۱۶. ↑ واعظ کاشفی، روضة الشهداء، ص۴۳۳.۱۷. ↑ قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، ج۲، ص۸۹۷.۱۸. ↑ قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، ج۲، ص۹۳۶_ ۹۳۸.۱۹. ↑ مقرم، محمدحسین، مقتل الحسین علیه السّلام، ص۲۸۳.
پیشوایی، مهدی، مقتل جامع سیدالشهداء، ج۱، ص۱۳۸_۱۴۸. رده های این صفحه : تاریخ زندگانی امام حسین | تاریخ نگاری | مقتل پیشوایی | مقتل جامع سیدالشهداء | مقتل نگاری | نهضت عاشورا
به هرتقدیر، در قرن چهاردهم چند اثر مهم درباره تاریخ قیام عاشورا و مقتل سیدالشهدا (علیه السّلام)، نوشته شده است که به سبب اهمیت آنها و توجه اهل منبر و وعظ به آنها، به معرفی و نقد و بررسی اجمالی آنها پرداخته می شود:
← نفس المهموم فی مصیبة سیدنا الحسین
۱. ↑ قمی، شیخ عباس، نفس المهموم، ص۴، تحقیق رضا استادی.۲. ↑ قمی، شیخ عباس، نفس المهموم، ص۶۰۷.۳. ↑ قمی، شیخ عباس، نفس المهموم و نفثة المصدور، ص۶۹۲، ترجمه محمد باقر کمره ای.۴. ↑ قمی، شیخ عباس، نفس المهموم، ص۳۳۶_ ۳۳۷، تحقیق رضا استادی.۵. ↑ قمی، شیخ عباس، نفس المهموم، ص۳۴۶.۶. ↑ قمی، شیخ عباس، نفس المهموم، ص۳۵۵.۷. ↑ قمی، شیخ عباس، نفس المهموم، ص۳۵۵.۸. ↑ قمی، شیخ عباس، نفس المهموم، ص۳۵۴.۹. ↑ قمی، شیخ عباس، نفس المهموم، ص۳۹۹_ ۴۰۱.۱۰. ↑ قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، ج۳، ص۲۱۴۸، تحقیق ناصر باقری بیدهندی.۱۱. ↑ قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، ج۲، ص۸۸۲_ ۸۸۵.۱۲. ↑ قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، ج۲، ص۸۸۷_ ۸۸۸.۱۳. ↑ قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، ج۲، ص۸۹۸_ ۸۹۹.۱۴. ↑ قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، ج۲، ص۸۹۹_ ۹۰۰.۱۵. ↑ مجلسی، محمد باقر، جلاء العیون، ص۳۷۴.۱۶. ↑ واعظ کاشفی، روضة الشهداء، ص۴۳۳.۱۷. ↑ قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، ج۲، ص۸۹۷.۱۸. ↑ قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، ج۲، ص۹۳۶_ ۹۳۸.۱۹. ↑ مقرم، محمدحسین، مقتل الحسین علیه السّلام، ص۲۸۳.
پیشوایی، مهدی، مقتل جامع سیدالشهداء، ج۱، ص۱۳۸_۱۴۸. رده های این صفحه : تاریخ زندگانی امام حسین | تاریخ نگاری | مقتل پیشوایی | مقتل جامع سیدالشهداء | مقتل نگاری | نهضت عاشورا
wikifeqh: مقتل_های_قرن_چهاردهم