[ویکی نور] معراج نامه، رساله ای است در مورد معراج پیغمبر اکرم(ص) که بنا به مشهور شیخ الرئیس، بو علی سینا آن را به زبان فارسی، در بیان کیفیت معراج، تألیف نموده است.
کتاب، مشتمل بر دو فصل کوتاه است.
از جمله نکات مشهور و ویژگی های این رساله، قول بو علی است در روحانی بودن معراج که از عقاید شاذ در این زمینه است، زیرا ما روایات فراوانی در ذیل آیه اول سوره اسراء، داریم که تصریح به جسمانی بودن معراج دارند، لکن بو علی در مقابل همه این روایات مقاومت کرده و به روحانی بودن معراج قائل شده است و دلیل آن را قابل قبول نبودن صعود و عروج جسم به عالم ملکوت می داند.
رساله حاضر، در دو بخش جداگانه تألیف گردیده است. بخش نخست، مقدمه ای است مفصل در باره عقل و چگونگی معقولات و اینکه نبوت و رسالت چه مقامی است. وی اشاره می کند که انسان از دو بخش جسم و جان تشکیل شده است که جسم مرکب جان و رونق جسم به جان می باشد و...
تبیین جایگاه عقل و نفس در رابطه آنها با یک دیگر، مواردی است که بو علی در این مقدمه بدان اشاره دارد. وی تفاوت عقل و علم را تنها در اسم می داند و حقیقت آنها را یک چیز می خواند که در واقع دریابنده علم، عقل است و خود دریافتن، علم می باشد.
کتاب، مشتمل بر دو فصل کوتاه است.
از جمله نکات مشهور و ویژگی های این رساله، قول بو علی است در روحانی بودن معراج که از عقاید شاذ در این زمینه است، زیرا ما روایات فراوانی در ذیل آیه اول سوره اسراء، داریم که تصریح به جسمانی بودن معراج دارند، لکن بو علی در مقابل همه این روایات مقاومت کرده و به روحانی بودن معراج قائل شده است و دلیل آن را قابل قبول نبودن صعود و عروج جسم به عالم ملکوت می داند.
رساله حاضر، در دو بخش جداگانه تألیف گردیده است. بخش نخست، مقدمه ای است مفصل در باره عقل و چگونگی معقولات و اینکه نبوت و رسالت چه مقامی است. وی اشاره می کند که انسان از دو بخش جسم و جان تشکیل شده است که جسم مرکب جان و رونق جسم به جان می باشد و...
تبیین جایگاه عقل و نفس در رابطه آنها با یک دیگر، مواردی است که بو علی در این مقدمه بدان اشاره دارد. وی تفاوت عقل و علم را تنها در اسم می داند و حقیقت آنها را یک چیز می خواند که در واقع دریابنده علم، عقل است و خود دریافتن، علم می باشد.
wikinoor: معراج_نامه
[ویکی فقه] معراج نامه (کتاب). «معراج نامه»، رساله ای است در مورد معراج پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم که بنا به مشهور شیخ الرئیس،بو علی سینا آن را به زبان فارسی، در بیان کیفیت معراج، تالیف نموده است.
از جمله نکات مشهور و ویژگی های این رساله، قول بو علی است در روحانی بودن معراج که از عقاید شاذ در این زمینه است، زیرا ما روایات فراوانی در ذیل آیه اول سوره اسراء، داریم که تصریح به جسمانی بودن معراج دارند؛ «سبحان الذی اسر ی بعبده لیلا من المسجد الحر ام الی المسجد الاقصی الذی بار کنا حوله لنر یه من آیاتنا انه هو السمیع البصیر» «پاک و منزه است خدایی که بنده اش را در یک شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصی -که گرداگردش را پربرکت ساخته ایم- برد، تا برخی از آیات خود را به او نشان دهیم؛ چرا که او شنوا و بیناست.» لکن بو علی در مقابل همه این روایات مقاومت کرده و به روحانی بودن معراج قائل شده است و دلیل آن را قابل قبول نبودن صعود و عروج جسم به عالم ملکوت می داند.
گزارش محتوا
رساله معراج نامه، در دو بخش جداگانه تالیف گردیده است.
← عقل و نفس
این رساله، توسط آقای بهمن کریمی، تصحیح و مقدمه نویسی شده است.
از جمله نکات مشهور و ویژگی های این رساله، قول بو علی است در روحانی بودن معراج که از عقاید شاذ در این زمینه است، زیرا ما روایات فراوانی در ذیل آیه اول سوره اسراء، داریم که تصریح به جسمانی بودن معراج دارند؛ «سبحان الذی اسر ی بعبده لیلا من المسجد الحر ام الی المسجد الاقصی الذی بار کنا حوله لنر یه من آیاتنا انه هو السمیع البصیر» «پاک و منزه است خدایی که بنده اش را در یک شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصی -که گرداگردش را پربرکت ساخته ایم- برد، تا برخی از آیات خود را به او نشان دهیم؛ چرا که او شنوا و بیناست.» لکن بو علی در مقابل همه این روایات مقاومت کرده و به روحانی بودن معراج قائل شده است و دلیل آن را قابل قبول نبودن صعود و عروج جسم به عالم ملکوت می داند.
گزارش محتوا
رساله معراج نامه، در دو بخش جداگانه تالیف گردیده است.
← عقل و نفس
این رساله، توسط آقای بهمن کریمی، تصحیح و مقدمه نویسی شده است.
wikifeqh: معراج_ نامه _(کتاب)