[ویکی اهل البیت] معادن الحکمه فی مکاتیب الائمه علیهم السلام
علم الهدی محمد بن محسن فیض کاشانی (1123 هـ.ق)
وی در سال 1039 هـ.ق در شهر مقدس قم دیده به جهان گشود و پس از طی مراتب علم و تحصیل به والاترین درجات در علوم مختلف دست یافت و در نشر آثار و اخبار شریفه مجاهدت و تلاش های فراوانی کرد.
ایشان به خاطر علاقه ای که به نشر معارف اهل بیت علیهم السلام داشتند، در مجالس و محافل و درس طلاب و تدوین کتب حدیث و شرح کتاب های وزین حدیثی مثل اصول کافی و نهج البلاغه به فعالیت پرداختند. مؤلف در سخت کوشی، ورع و پرهیزگاری اسطوره بوده و به احیاء نام و ذکر ائمه علاقه وافری داشتند. علامه مدرس، وفات او را بین سال های 1112 هـ.ق و 1123 هـ.ق ذکر کرده اند وی هم نام پدرش بوده و پسر و پدر هر دو محمد نامیده شده بودند، هر چند پدر به محسن معروف بود.
مولی محمدحسن فیض، مولی عبدالله مجلسی محمدمهدی بیدگلی، محمدباقر سبزواری، علامه عبدالعصفور، سید نعمت الله موسوی، میر سید علی نواب.
محمود کاشانی بیدگلی، مولی محمدرضا آرانی کاشانی، سید احمد حسینی راوندی، شیخ جمال الدین محمد قمی، محمدرفیع کاشانی، محمدحسین غفاری کاشانی.
شرح مفاتیح شرایع، الجامعه فی الاصول فی الفروع والاخلاق، تحفه الابرار، اصول الدین، نضد الایضاح، الوجیز فی تفسیر القرآن العزیز، زبور الهی، عروه الاخبار، حاشیه علی اصول کافی، شرح لطیف علی نهج البلاغه و 70 عنوان کتاب دیگر.
کتاب معادن الحکمه، کتابی است حدیثی با سبک بی بدیل و با ابتکاری در موضوع، ترتیب و اسلوب که در نوع خود کتاب بی نظیر، مفید و خوبی می باشد. این کتاب به جمع آوری نامه های ائمه علیهم السلام به افراد مختلف پرداخته است. تا زمان نشر این کتاب، کتابی با این سبک و اسلوب منتشر نشده بود. کتاب حاضر در 12 باب و در هر باب به نامه های یک امام معصوم پرداخته است.
علم الهدی محمد بن محسن فیض کاشانی (1123 هـ.ق)
وی در سال 1039 هـ.ق در شهر مقدس قم دیده به جهان گشود و پس از طی مراتب علم و تحصیل به والاترین درجات در علوم مختلف دست یافت و در نشر آثار و اخبار شریفه مجاهدت و تلاش های فراوانی کرد.
ایشان به خاطر علاقه ای که به نشر معارف اهل بیت علیهم السلام داشتند، در مجالس و محافل و درس طلاب و تدوین کتب حدیث و شرح کتاب های وزین حدیثی مثل اصول کافی و نهج البلاغه به فعالیت پرداختند. مؤلف در سخت کوشی، ورع و پرهیزگاری اسطوره بوده و به احیاء نام و ذکر ائمه علاقه وافری داشتند. علامه مدرس، وفات او را بین سال های 1112 هـ.ق و 1123 هـ.ق ذکر کرده اند وی هم نام پدرش بوده و پسر و پدر هر دو محمد نامیده شده بودند، هر چند پدر به محسن معروف بود.
مولی محمدحسن فیض، مولی عبدالله مجلسی محمدمهدی بیدگلی، محمدباقر سبزواری، علامه عبدالعصفور، سید نعمت الله موسوی، میر سید علی نواب.
محمود کاشانی بیدگلی، مولی محمدرضا آرانی کاشانی، سید احمد حسینی راوندی، شیخ جمال الدین محمد قمی، محمدرفیع کاشانی، محمدحسین غفاری کاشانی.
شرح مفاتیح شرایع، الجامعه فی الاصول فی الفروع والاخلاق، تحفه الابرار، اصول الدین، نضد الایضاح، الوجیز فی تفسیر القرآن العزیز، زبور الهی، عروه الاخبار، حاشیه علی اصول کافی، شرح لطیف علی نهج البلاغه و 70 عنوان کتاب دیگر.
کتاب معادن الحکمه، کتابی است حدیثی با سبک بی بدیل و با ابتکاری در موضوع، ترتیب و اسلوب که در نوع خود کتاب بی نظیر، مفید و خوبی می باشد. این کتاب به جمع آوری نامه های ائمه علیهم السلام به افراد مختلف پرداخته است. تا زمان نشر این کتاب، کتابی با این سبک و اسلوب منتشر نشده بود. کتاب حاضر در 12 باب و در هر باب به نامه های یک امام معصوم پرداخته است.
wikiahlb: معادن_الحکمة_فی_مکاتیب_الأئمة
[ویکی نور] معادن الحکمه فی مکاتیب الائمه (علیهم السلام). معادن الحکمة فی مکاتیب الأئمة(ع)، تألیف علم الهدی محمّد بن محسن فیض کاشانی (1123ق)، اثری است حدیثی با ابتکار در موضوع، که تا زمان نگارش آن، کتابی در این موضوع منتشر نشده بود. نویسنده این کتاب به جمع آوری نامه های ائمه(ع) به افراد مختلف پرداخته و در سال 1103ق، از تألیف آن فارغ شده است . کتاب به زبان عربی در دو جلد به همراه تعلیقات آیت الله احمدی میانجی تألیف شده که در برنامه، تنها جلد اول آن موجود است.
این اثر، مشتمل بر سه قسمت است: مقدمه تحقیقی، متن اثر و تعلیقات. بخش اول کتاب، مقدمه تحقیقی مفصلی به قلم آیت الله مرعشی نجفی است. پس از آن در متن اثر نامه های ائمه معصومین(ع) ذکر شده؛ بدین ترتیب که در جلد اول، نامه های امام علی(ع) و در جلد دوم، نامه دیگر معصومین(ع) ارائه شده است. تعلیقات میانجی نیز به صورت مجزا در کتاب ارائه شده است.
مرحوم آیت الله مرعشی نجفی، در مقدمه مفصلی، زندگی نامه، علما و نوابغ از خاندان وی، اساتید، شاگردان و آثار محمد بن مرتضی کاشانی را مورد بررسی قرار داده است .
جلد اول حاوی 89 نامه و برخی وصایای امیرالمؤمنین علی(ع) است که سه نام نخست از کتاب «رسائل الأئمة(ع)»، تألیف ثقةالاسلام کلینی و بقیه از منابع مختلف و بیشتر از «نهج البلاغة» نقل شده است. با این تفاوت که در «نهج البلاغة» سخنانی آورده شده است که از نظر ادبی بلیغ و فصیح و از منظر محتوا و معنا بیشتر اجتماعی و سیاسی بوده اند. گویا مشاغل سیاسی و اجتماعی شریف رضی در این انتخاب مؤثر بوده و ایشان در این راه نیز مصالح مهم اجتماعی مسلمانان را لحاظ کرده است، اما علم الهدی کاشانی در «معادن الحکمة» بیشتر نامه هایی را ذکر کرده که محتوای اعتقادی دارند و بلندتر و رساتر از همه، نامه چهارم است. بر همین مبنا، نامه امام علی(ع) به ابوبکر نقل شده و در توضیح آن، خطبه بلند حضرت فاطمه زهرا(س) در مسجدالنبی و... روایت شده است، که نظیر چنین نامه هایی هرگز در «نهج البلاغة» نقل نشده است .
جلد دوم شامل 127 نامه و توقیع از امامان معصوم(ع) است که به ترتیب هفت نامه از امام حسن مجتبی(ع)، هشت نامه از امام حسین(ع)، دو نامه و یک موعظه از امام زین العابدین(ع)، دو نامه از امام محمد باقر(ع)، هجده نامه از امام صادق(ع)، نه نامه از امام کاظم(ع)، چهارده نامه از امام رضا(ع)، پنج نامه از امام جواد(ع)، نوزده نامه از امام هادی(ع)، 21 نامه از امام حسن عسکری(ع)، 22 نامه و توقیع از امام زمان(عج) ثبت شده است.
این اثر، مشتمل بر سه قسمت است: مقدمه تحقیقی، متن اثر و تعلیقات. بخش اول کتاب، مقدمه تحقیقی مفصلی به قلم آیت الله مرعشی نجفی است. پس از آن در متن اثر نامه های ائمه معصومین(ع) ذکر شده؛ بدین ترتیب که در جلد اول، نامه های امام علی(ع) و در جلد دوم، نامه دیگر معصومین(ع) ارائه شده است. تعلیقات میانجی نیز به صورت مجزا در کتاب ارائه شده است.
مرحوم آیت الله مرعشی نجفی، در مقدمه مفصلی، زندگی نامه، علما و نوابغ از خاندان وی، اساتید، شاگردان و آثار محمد بن مرتضی کاشانی را مورد بررسی قرار داده است .
جلد اول حاوی 89 نامه و برخی وصایای امیرالمؤمنین علی(ع) است که سه نام نخست از کتاب «رسائل الأئمة(ع)»، تألیف ثقةالاسلام کلینی و بقیه از منابع مختلف و بیشتر از «نهج البلاغة» نقل شده است. با این تفاوت که در «نهج البلاغة» سخنانی آورده شده است که از نظر ادبی بلیغ و فصیح و از منظر محتوا و معنا بیشتر اجتماعی و سیاسی بوده اند. گویا مشاغل سیاسی و اجتماعی شریف رضی در این انتخاب مؤثر بوده و ایشان در این راه نیز مصالح مهم اجتماعی مسلمانان را لحاظ کرده است، اما علم الهدی کاشانی در «معادن الحکمة» بیشتر نامه هایی را ذکر کرده که محتوای اعتقادی دارند و بلندتر و رساتر از همه، نامه چهارم است. بر همین مبنا، نامه امام علی(ع) به ابوبکر نقل شده و در توضیح آن، خطبه بلند حضرت فاطمه زهرا(س) در مسجدالنبی و... روایت شده است، که نظیر چنین نامه هایی هرگز در «نهج البلاغة» نقل نشده است .
جلد دوم شامل 127 نامه و توقیع از امامان معصوم(ع) است که به ترتیب هفت نامه از امام حسن مجتبی(ع)، هشت نامه از امام حسین(ع)، دو نامه و یک موعظه از امام زین العابدین(ع)، دو نامه از امام محمد باقر(ع)، هجده نامه از امام صادق(ع)، نه نامه از امام کاظم(ع)، چهارده نامه از امام رضا(ع)، پنج نامه از امام جواد(ع)، نوزده نامه از امام هادی(ع)، 21 نامه از امام حسن عسکری(ع)، 22 نامه و توقیع از امام زمان(عج) ثبت شده است.
[ویکی نور] معادن الحکمه فی مکاتیب الائمه(علیهم السلام). معادن الحکمة فی مکاتیب الأئمة(ع)، تألیف علم الهدی محمّد بن محسن فیض کاشانی (1123ق)، اثری است حدیثی با ابتکار در موضوع، که تا زمان نگارش آن، کتابی در این موضوع منتشر نشده بود. نویسنده این کتاب به جمع آوری نامه های ائمه(ع) به افراد مختلف پرداخته و در سال 1103ق، از تألیف آن فارغ شده استکتاب به زبان عربی در دو جلد به همراه تعلیقات آیت الله احمدی میانجی تألیف شده که در برنامه، تنها جلد اول آن موجود است.
این اثر، مشتمل بر سه قسمت است: مقدمه تحقیقی، متن اثر و تعلیقات. بخش اول کتاب، مقدمه تحقیقی مفصلی به قلم آیت الله مرعشی نجفی است. پس از آن در متن اثر نامه های ائمه معصومین(ع) ذکر شده؛ بدین ترتیب که در جلد اول، نامه های امام علی(ع) و در جلد دوم، نامه دیگر معصومین(ع) ارائه شده است. تعلیقات میانجی نیز به صورت مجزا در کتاب ارائه شده است.
مرحوم آیت الله مرعشی نجفی، در مقدمه مفصلی، زندگی نامه، علما و نوابغ از خاندان وی، اساتید، شاگردان و آثار محمد بن مرتضی کاشانی را مورد بررسی قرار داده است
جلد اول حاوی 89 نامه و برخی وصایای امیرالمؤمنین علی(ع) است که سه نام نخست از کتاب «رسائل الأئمة(ع)»، تألیف ثقةالاسلام کلینی و بقیه از منابع مختلف و بیشتر از «نهج البلاغة» نقل شده است. با این تفاوت که در «نهج البلاغة» سخنانی آورده شده است که از نظر ادبی بلیغ و فصیح و از منظر محتوا و معنا بیشتر اجتماعی و سیاسی بوده اند. گویا مشاغل سیاسی و اجتماعی شریف رضی در این انتخاب مؤثر بوده و ایشان در این راه نیز مصالح مهم اجتماعی مسلمانان را لحاظ کرده است، اما علم الهدی کاشانی در «معادن الحکمة» بیشتر نامه هایی را ذکر کرده که محتوای اعتقادی دارند و بلندتر و رساتر از همه، نامه چهارم است. بر همین مبنا، نامه امام علی(ع) به ابوبکر نقل شده و در توضیح آن، خطبه بلند حضرت فاطمه زهرا(س) در مسجدالنبی و... روایت شده است، که نظیر چنین نامه هایی هرگز در «نهج البلاغة» نقل نشده است
جلد دوم شامل 127 نامه و توقیع از امامان معصوم(ع) است که به ترتیب هفت نامه از امام حسن مجتبی(ع)، هشت نامه از امام حسین(ع)، دو نامه و یک موعظه از امام زین العابدین(ع)، دو نامه از امام محمد باقر(ع)، هجده نامه از امام صادق(ع)، نه نامه از امام کاظم(ع)، چهارده نامه از امام رضا(ع)، پنج نامه از امام جواد(ع)، نوزده نامه از امام هادی(ع)، 21 نامه از امام حسن عسکری(ع)، 22 نامه و توقیع از امام زمان(عج) ثبت شده است.
این اثر، مشتمل بر سه قسمت است: مقدمه تحقیقی، متن اثر و تعلیقات. بخش اول کتاب، مقدمه تحقیقی مفصلی به قلم آیت الله مرعشی نجفی است. پس از آن در متن اثر نامه های ائمه معصومین(ع) ذکر شده؛ بدین ترتیب که در جلد اول، نامه های امام علی(ع) و در جلد دوم، نامه دیگر معصومین(ع) ارائه شده است. تعلیقات میانجی نیز به صورت مجزا در کتاب ارائه شده است.
مرحوم آیت الله مرعشی نجفی، در مقدمه مفصلی، زندگی نامه، علما و نوابغ از خاندان وی، اساتید، شاگردان و آثار محمد بن مرتضی کاشانی را مورد بررسی قرار داده است
جلد اول حاوی 89 نامه و برخی وصایای امیرالمؤمنین علی(ع) است که سه نام نخست از کتاب «رسائل الأئمة(ع)»، تألیف ثقةالاسلام کلینی و بقیه از منابع مختلف و بیشتر از «نهج البلاغة» نقل شده است. با این تفاوت که در «نهج البلاغة» سخنانی آورده شده است که از نظر ادبی بلیغ و فصیح و از منظر محتوا و معنا بیشتر اجتماعی و سیاسی بوده اند. گویا مشاغل سیاسی و اجتماعی شریف رضی در این انتخاب مؤثر بوده و ایشان در این راه نیز مصالح مهم اجتماعی مسلمانان را لحاظ کرده است، اما علم الهدی کاشانی در «معادن الحکمة» بیشتر نامه هایی را ذکر کرده که محتوای اعتقادی دارند و بلندتر و رساتر از همه، نامه چهارم است. بر همین مبنا، نامه امام علی(ع) به ابوبکر نقل شده و در توضیح آن، خطبه بلند حضرت فاطمه زهرا(س) در مسجدالنبی و... روایت شده است، که نظیر چنین نامه هایی هرگز در «نهج البلاغة» نقل نشده است
جلد دوم شامل 127 نامه و توقیع از امامان معصوم(ع) است که به ترتیب هفت نامه از امام حسن مجتبی(ع)، هشت نامه از امام حسین(ع)، دو نامه و یک موعظه از امام زین العابدین(ع)، دو نامه از امام محمد باقر(ع)، هجده نامه از امام صادق(ع)، نه نامه از امام کاظم(ع)، چهارده نامه از امام رضا(ع)، پنج نامه از امام جواد(ع)، نوزده نامه از امام هادی(ع)، 21 نامه از امام حسن عسکری(ع)، 22 نامه و توقیع از امام زمان(عج) ثبت شده است.