[ویکی فقه] مشیخة الاستبصار. مشیخة الاستبصار تألیف شیخ طوسی فقیه، محدّث و متکلم امامی بزرگ قرن پنجم می باشد.
شیخ طوسی، همچنان که در مقدمه مشیخة الاستبصار آورده است، در جلد اول این کتاب، روایت ها را با سند کامل، از شیخ خود تا معصوم (علیه السّلام) بیان نموده است؛ اما در جلد دوم و سوم و چهارم، سند احادیث را از صاحب کتاب یا اصلی که روایت را از «کتاب» یا «اصل» وی اخذ نموده است، شروع می نماید.پس از اتمام کتاب، به منظور رفع اشکال ارسال از روایات کتاب، اقدام به تهیه مشیخه نموده است و در آن، طریق خود را به هر یک از صاحبان «کتاب» یا «اصل»، مشخص نموده است و به این ترتیب، اختصار در اسناد نموده است.شایان ذکر است که طریق های ذکر شده در مشیخه الاستبصار در بردارنده جمیع موارد اختصار در سند نیست و به منظور تکمیل، در بعضی موارد، لازم است که به کتاب الفهرست و مشیخه کتاب تهذیب الاحکام ایشان مراجعه شود.همچنین بیان این نکته مناسب است که به طریق های ذکر شده مؤلف در آخر التهذیب و الاستبصار و همچنین طریق های شیخ صدوق در آخر کتاب من لا یحضره الفقیه، «مشیخه» می گویند، به این جهت که صاحبان کتاب ها و اصولی که در صدر اسناد روایات آمده اند، شیخ و استاد این مؤلفان هستند.
شیخ طوسی، همچنان که در مقدمه مشیخة الاستبصار آورده است، در جلد اول این کتاب، روایت ها را با سند کامل، از شیخ خود تا معصوم (علیه السّلام) بیان نموده است؛ اما در جلد دوم و سوم و چهارم، سند احادیث را از صاحب کتاب یا اصلی که روایت را از «کتاب» یا «اصل» وی اخذ نموده است، شروع می نماید.پس از اتمام کتاب، به منظور رفع اشکال ارسال از روایات کتاب، اقدام به تهیه مشیخه نموده است و در آن، طریق خود را به هر یک از صاحبان «کتاب» یا «اصل»، مشخص نموده است و به این ترتیب، اختصار در اسناد نموده است.شایان ذکر است که طریق های ذکر شده در مشیخه الاستبصار در بردارنده جمیع موارد اختصار در سند نیست و به منظور تکمیل، در بعضی موارد، لازم است که به کتاب الفهرست و مشیخه کتاب تهذیب الاحکام ایشان مراجعه شود.همچنین بیان این نکته مناسب است که به طریق های ذکر شده مؤلف در آخر التهذیب و الاستبصار و همچنین طریق های شیخ صدوق در آخر کتاب من لا یحضره الفقیه، «مشیخه» می گویند، به این جهت که صاحبان کتاب ها و اصولی که در صدر اسناد روایات آمده اند، شیخ و استاد این مؤلفان هستند.
[ویکی فقه] مشیخة الاستبصار تألیف شیخ طوسی فقیه، محدّث و متکلم امامی بزرگ قرن پنجم می باشد.
شیخ طوسی، همچنان که در مقدمه مشیخة الاستبصار آورده است، در جلد اول این کتاب، روایت ها را با سند کامل، از شیخ خود تا معصوم (علیه السّلام) بیان نموده است؛ اما در جلد دوم و سوم و چهارم، سند احادیث را از صاحب کتاب یا اصلی که روایت را از «کتاب» یا «اصل» وی اخذ نموده است، شروع می نماید.پس از اتمام کتاب، به منظور رفع اشکال ارسال از روایات کتاب، اقدام به تهیه مشیخه نموده است و در آن، طریق خود را به هر یک از صاحبان «کتاب» یا «اصل»، مشخص نموده است و به این ترتیب، اختصار در اسناد نموده است.شایان ذکر است که طریق های ذکر شده در مشیخه الاستبصار در بردارنده جمیع موارد اختصار در سند نیست و به منظور تکمیل، در بعضی موارد، لازم است که به کتاب الفهرست و مشیخه کتاب تهذیب الاحکام ایشان مراجعه شود.همچنین بیان این نکته مناسب است که به طریق های ذکر شده مؤلف در آخر التهذیب و الاستبصار و همچنین طریق های شیخ صدوق در آخر کتاب من لا یحضره الفقیه، «مشیخه» می گویند، به این جهت که صاحبان کتاب ها و اصولی که در صدر اسناد روایات آمده اند، شیخ و استاد این مؤلفان هستند.
شروح کتاب
بر مشیخه الاستبصار، شرح هایی تالیف شده اند که عبارت اند از:شرح سید حسن موسوی آل خرسان نجفی (م - ق ۱۴).شرح عباس حاجیانی دشتی (معاصر)، به نام نخبة المقال فی تمییز الاسناد و الرجال.محمدعلی آل کشکول (ق ۱۳)، در تکمیل این مشیخه و مشیخه التهذیب و کتاب من لا یحضره الفقیه، کتابی با عنوان حدیقة النظار (/الانظار) فی مشیخة الفقیه والتهذیب والاستبصار، تالیف نموده است.
شیخ طوسی، همچنان که در مقدمه مشیخة الاستبصار آورده است، در جلد اول این کتاب، روایت ها را با سند کامل، از شیخ خود تا معصوم (علیه السّلام) بیان نموده است؛ اما در جلد دوم و سوم و چهارم، سند احادیث را از صاحب کتاب یا اصلی که روایت را از «کتاب» یا «اصل» وی اخذ نموده است، شروع می نماید.پس از اتمام کتاب، به منظور رفع اشکال ارسال از روایات کتاب، اقدام به تهیه مشیخه نموده است و در آن، طریق خود را به هر یک از صاحبان «کتاب» یا «اصل»، مشخص نموده است و به این ترتیب، اختصار در اسناد نموده است.شایان ذکر است که طریق های ذکر شده در مشیخه الاستبصار در بردارنده جمیع موارد اختصار در سند نیست و به منظور تکمیل، در بعضی موارد، لازم است که به کتاب الفهرست و مشیخه کتاب تهذیب الاحکام ایشان مراجعه شود.همچنین بیان این نکته مناسب است که به طریق های ذکر شده مؤلف در آخر التهذیب و الاستبصار و همچنین طریق های شیخ صدوق در آخر کتاب من لا یحضره الفقیه، «مشیخه» می گویند، به این جهت که صاحبان کتاب ها و اصولی که در صدر اسناد روایات آمده اند، شیخ و استاد این مؤلفان هستند.
شروح کتاب
بر مشیخه الاستبصار، شرح هایی تالیف شده اند که عبارت اند از:شرح سید حسن موسوی آل خرسان نجفی (م - ق ۱۴).شرح عباس حاجیانی دشتی (معاصر)، به نام نخبة المقال فی تمییز الاسناد و الرجال.محمدعلی آل کشکول (ق ۱۳)، در تکمیل این مشیخه و مشیخه التهذیب و کتاب من لا یحضره الفقیه، کتابی با عنوان حدیقة النظار (/الانظار) فی مشیخة الفقیه والتهذیب والاستبصار، تالیف نموده است.
wikifeqh: مشیخة_الاستبصار