[ویکی فقه] قسامه به معنای اولیایی است که بر ادعای خون قسم یاد می کنند . قاعده لوث و قسامه از قواعد فقهی منصوص محسوب می شود؛ مراد از منصوص این است که قاعده مذکور مستند به روایت است. فقهای شیعه و مذاهب چهارگانه اهل سنت ؛ حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی مشروعیت قسامه را به استناد سنت پذیرفته اند.
مشروعیت قسامه از دو جهت قابل بررسی است: ۱. مبداء تشریع ۲. حکمت عقلی؛ مبدا تشریع قسامه، زمان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم است و حکمت آن، محفوظ ماندن خون مسلمانان و احتیاط در مسائل مربوط به خون است.
مبداء تشریع
مبدا تشریع قسامه،زمان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم است و در روایات، به این مطلب تصریح شده است که پیامبر اسلام در مواردی دستور به اجرای قسامه داده بودند.
← حدیث اول
در روایات توجیهات عقلانی و دلایلی در راستای حکمت تشریع قسامه بیان شده است؛ که ریشه و منشا اصلی این دلایل احترام و صیانت خون مسلمان و احتیاط در آن و جلوگیری از بروز قتل است:۱. صیانت از خون مسلم.۲. احتیاط در خون.۳. بازدارندگی قسامه.
← صیانت از خون
...
مشروعیت قسامه از دو جهت قابل بررسی است: ۱. مبداء تشریع ۲. حکمت عقلی؛ مبدا تشریع قسامه، زمان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم است و حکمت آن، محفوظ ماندن خون مسلمانان و احتیاط در مسائل مربوط به خون است.
مبداء تشریع
مبدا تشریع قسامه،زمان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم است و در روایات، به این مطلب تصریح شده است که پیامبر اسلام در مواردی دستور به اجرای قسامه داده بودند.
← حدیث اول
در روایات توجیهات عقلانی و دلایلی در راستای حکمت تشریع قسامه بیان شده است؛ که ریشه و منشا اصلی این دلایل احترام و صیانت خون مسلمان و احتیاط در آن و جلوگیری از بروز قتل است:۱. صیانت از خون مسلم.۲. احتیاط در خون.۳. بازدارندگی قسامه.
← صیانت از خون
...
wikifeqh: مشروعیت_قسامه