[ویکی فقه] زیارت قبور اولیای دین و به خصوص معصومین (علیهم السّلام) مورد سفارش پیشوایان دین است. در این میان، سفارش ویژه بر زیارت امام حسین (علیه السّلام) شده است. از جمله، زیارت سیدالشهداء در سالروز اربعین حسینی است. در این مقاله مستند دینی پیاده روی برای زیارت امام حسین (علیه السّلام)، بررسی شده است.
زیارت قبور اولیای دین و به خصوص معصومان (علیهم السّلام) مورد سفارش پیشوایان دین است. در این میان، سفارش ویژه بر زیارت امام حسین (علیه السّلام) شده است. از جمله، زیارت سیدالشهداء در سالروز اربعین حسینی است که در روایت امام صادق و امام عسکری (علیه السلام)، بدان سخن رفته است.
الطوسی، محمد بن الحسن، الوفاة: ۴۶۰ ق، تهذیب الاحکام، ج۶، ص۱۱۳ .
در منابع حدیثی امامیه روایات فراوانی وجود دارد که زیارت امام حسین (علیه السّلام) با پای پیاده را تایید و بدان ترغیب نموده است. بر اساس دسته ای از روایات، هر قدمی که در مسیر زیارت امام حسین (علیه السّلام) برداشته می شود دارای اجر و پاداش است. عنوان «قدم برداشتن» نیز مصداق واضحی برای سفر پیاده است.تعدادی دیگر از این روایات به طور صریح از این موضوع یاد نمودند. این روایات با عباراتی مانند: مَنْ اَتَی قَبْرَ الْحُسَینِ (علیه السّلام) مَاشِیاً، به چشم می خورند. واژه «مَاشِیاً» صراحت در تاکید بر این امر دارد.مجموع این روایات مستند قابل قبولی برای جنبه شرعی زیارت امام حسین (علیه السّلام) با پای پیاده در ایامی مانند اربعین حسینی است.برخی از روایات نیز به ذکر پیاده روی در حالت خاص برای امام حسین (علیه السّلام) می پردازد و یا پیاده روی برای زیارت دیگر معصومان (علیهم السّلام) را ترغیب می نماید.همچنین جنبه های دیگری از جمله احیای امر اهل بیت و... نیز می تواند در جنبه شرعی این پیاده روی دخیل باشد؛ زیرا زیارت امام حسین (علیه السّلام) با پای پیاده، مصداق بارز احیاء امر اهل بیت (علیهم السّلام) است که در احادیث ائمه (علیهم السّلام) بر آن تاکید شده است.
پاسخ تفصیلی شبهه
مشروح پاسخ از شبهه فوق را با استناد به سه محور ذیل ارائه می کنیم.
← مستند اول
...
زیارت قبور اولیای دین و به خصوص معصومان (علیهم السّلام) مورد سفارش پیشوایان دین است. در این میان، سفارش ویژه بر زیارت امام حسین (علیه السّلام) شده است. از جمله، زیارت سیدالشهداء در سالروز اربعین حسینی است که در روایت امام صادق و امام عسکری (علیه السلام)، بدان سخن رفته است.
الطوسی، محمد بن الحسن، الوفاة: ۴۶۰ ق، تهذیب الاحکام، ج۶، ص۱۱۳ .
در منابع حدیثی امامیه روایات فراوانی وجود دارد که زیارت امام حسین (علیه السّلام) با پای پیاده را تایید و بدان ترغیب نموده است. بر اساس دسته ای از روایات، هر قدمی که در مسیر زیارت امام حسین (علیه السّلام) برداشته می شود دارای اجر و پاداش است. عنوان «قدم برداشتن» نیز مصداق واضحی برای سفر پیاده است.تعدادی دیگر از این روایات به طور صریح از این موضوع یاد نمودند. این روایات با عباراتی مانند: مَنْ اَتَی قَبْرَ الْحُسَینِ (علیه السّلام) مَاشِیاً، به چشم می خورند. واژه «مَاشِیاً» صراحت در تاکید بر این امر دارد.مجموع این روایات مستند قابل قبولی برای جنبه شرعی زیارت امام حسین (علیه السّلام) با پای پیاده در ایامی مانند اربعین حسینی است.برخی از روایات نیز به ذکر پیاده روی در حالت خاص برای امام حسین (علیه السّلام) می پردازد و یا پیاده روی برای زیارت دیگر معصومان (علیهم السّلام) را ترغیب می نماید.همچنین جنبه های دیگری از جمله احیای امر اهل بیت و... نیز می تواند در جنبه شرعی این پیاده روی دخیل باشد؛ زیرا زیارت امام حسین (علیه السّلام) با پای پیاده، مصداق بارز احیاء امر اهل بیت (علیهم السّلام) است که در احادیث ائمه (علیهم السّلام) بر آن تاکید شده است.
پاسخ تفصیلی شبهه
مشروح پاسخ از شبهه فوق را با استناد به سه محور ذیل ارائه می کنیم.
← مستند اول
...
wikifeqh: استناد_پیاده روی_اربعین_حسینی