مرکز عملیات شبکه ( به انگلیسی: Network Operations Center ) که در محاوره فنی به آن ناک گفته می شود، محلی است که مانیتورینگ و مدیریت شبکه های کامپیوتری در آن انجام می گردد.
قدیمی ترین مدل ناک حدود سال ۱۹۶۰ میلادی پیاده سازی شد. در آن زمان محلی به نام مرکز کنترل شبکه ( به انگلیسی: Network Control Center ) در سال ۱۹۶۲ توسط شرکت ای تی اند تی در نیویورک بازگشایی شد که با استفاده از صفحه نمایش های ویژه، وضعیت سوئیچ ها و مسیرهای مخابراتی مهم این شرکت را نمایش می داد. این محل در سال ۱۹۷۷ با ناک امروزی که در شهر بدمینستر راه اندازی شده بود جایگزین گردید. [ ۱]
ناک توسط سازمان های کسب وکار، عام المنفعه، دانشگاه ها و سازمان های دولتی برای مشاهده محیط های شبکه ای پیچیده که نیاز به حداکثر دسترسی دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. پرسنل ناک مسئول مانیتورینگ یک یا چند شبکه در شرایط معینی هستند که ممکن است برای دوری از افت سرویس نیازمند توجه خاصی باشند. سازمان ها ممکن است بیشتر از یک ناک داشته باشند، هم به منظور مدیریت شبکه های مختلف و هم به منظور افزونگی در شرایطی که یکی از سایت ها خارج از دسترس باشد. علاوه بر نظارت بر شبکه های داخلی و خارجی از زیرساخت های مرتبط، ناک ها می توانند با نظارت بر شبکه های اجتماعی، رهبری جریان های مخرب را به دست بگیرند.
ناک ها مشکلات را تحلیل، شناسایی و عیب زدایی می کنند و با تکنسین ها و ناک های دیگر سایت ها ارتباط برقرار می کنند و مشکلات را با وضوح پیگیری می کنند، ناک ها به سرعت مشکلات را در صف انجام قرار می دهند. برای شرایط سخت تری که قابل پیش بینی نیست، مانند قطع شدن برق یا بریده شدن کابل فیبر نوری، روش کار ناک ها در این مواقع تماس فوری با تکنسین ها و برطرف کردن مشکل است.
وظایف اصلی پرسنل ناک شامل موارد زیر است:
• نظارت بر شبکه ( Network Monitoring )
• واکنش به رویداد ( Incident response )
• مدیریت ارتباطات ( Communications management )
• گزارش مشکلات ( Reporting problems )
ناک ها اغلب مسائل را در یک سلسله مراتبی تنظیم می کنند، بنابراین اگر مشکلی در یک زمان تعریف شده حل و فصل نشد، در سطح بعدی برای سرعت بخشیدن به برطرف کردن مشکل اطلاع رسانی می کند. ناک ها گاهی اوقات چندین لایه پرسنل دارند، که بر اساس تجربه ها و مهارت های تکنسین ها تعریف می شوند. تکنسین جدید تازه استخدام می تواند ردیف ۱ در نظر گرفته شود، در حالیکه تکنسینی با چندین سال سابقه در ردیف ۳ یا ردیف ۴ در نظر گرفته شود. به این ترتیب بعضی از مشکلات در داخل ناک برطرف می گردند قبل از اینکه تکنسین سایت یا مدیر شبکه درگیر آن شوند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفقدیمی ترین مدل ناک حدود سال ۱۹۶۰ میلادی پیاده سازی شد. در آن زمان محلی به نام مرکز کنترل شبکه ( به انگلیسی: Network Control Center ) در سال ۱۹۶۲ توسط شرکت ای تی اند تی در نیویورک بازگشایی شد که با استفاده از صفحه نمایش های ویژه، وضعیت سوئیچ ها و مسیرهای مخابراتی مهم این شرکت را نمایش می داد. این محل در سال ۱۹۷۷ با ناک امروزی که در شهر بدمینستر راه اندازی شده بود جایگزین گردید. [ ۱]
ناک توسط سازمان های کسب وکار، عام المنفعه، دانشگاه ها و سازمان های دولتی برای مشاهده محیط های شبکه ای پیچیده که نیاز به حداکثر دسترسی دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. پرسنل ناک مسئول مانیتورینگ یک یا چند شبکه در شرایط معینی هستند که ممکن است برای دوری از افت سرویس نیازمند توجه خاصی باشند. سازمان ها ممکن است بیشتر از یک ناک داشته باشند، هم به منظور مدیریت شبکه های مختلف و هم به منظور افزونگی در شرایطی که یکی از سایت ها خارج از دسترس باشد. علاوه بر نظارت بر شبکه های داخلی و خارجی از زیرساخت های مرتبط، ناک ها می توانند با نظارت بر شبکه های اجتماعی، رهبری جریان های مخرب را به دست بگیرند.
ناک ها مشکلات را تحلیل، شناسایی و عیب زدایی می کنند و با تکنسین ها و ناک های دیگر سایت ها ارتباط برقرار می کنند و مشکلات را با وضوح پیگیری می کنند، ناک ها به سرعت مشکلات را در صف انجام قرار می دهند. برای شرایط سخت تری که قابل پیش بینی نیست، مانند قطع شدن برق یا بریده شدن کابل فیبر نوری، روش کار ناک ها در این مواقع تماس فوری با تکنسین ها و برطرف کردن مشکل است.
وظایف اصلی پرسنل ناک شامل موارد زیر است:
• نظارت بر شبکه ( Network Monitoring )
• واکنش به رویداد ( Incident response )
• مدیریت ارتباطات ( Communications management )
• گزارش مشکلات ( Reporting problems )
ناک ها اغلب مسائل را در یک سلسله مراتبی تنظیم می کنند، بنابراین اگر مشکلی در یک زمان تعریف شده حل و فصل نشد، در سطح بعدی برای سرعت بخشیدن به برطرف کردن مشکل اطلاع رسانی می کند. ناک ها گاهی اوقات چندین لایه پرسنل دارند، که بر اساس تجربه ها و مهارت های تکنسین ها تعریف می شوند. تکنسین جدید تازه استخدام می تواند ردیف ۱ در نظر گرفته شود، در حالیکه تکنسینی با چندین سال سابقه در ردیف ۳ یا ردیف ۴ در نظر گرفته شود. به این ترتیب بعضی از مشکلات در داخل ناک برطرف می گردند قبل از اینکه تکنسین سایت یا مدیر شبکه درگیر آن شوند.
wiki: مرکز عملیات شبکه