مدیریت مرکز داده یا مدیریت دیتاسنتر ( به انگلیسی: Data center management ) مجموعه ای از وظایف است که توسط مسئولین مدیریت عملیات های مداوم یک مرکز داده انجام می شود. [ ۱] این وظایف شامل مدیریت خدمات کسب و کار و برنامه ریزی برای آینده می شود.
از لحاظ تاریخی، مدیریت مرکز داده به عنوان چیزی که توسط کارکنان با کمک مجموعه ابزار های مدیریت زیرساخت مرکز داده ( DCIM ) انجام می شود مطرح شد. [ ۲]
برای عملیات های داخلی و برون سپاری موافقت نامه سطح خدمات باید رعایت شوند تا از در دسترس بودن داده ها اطمینان حاصل شود[ ۳]
مقاله اصلی: هم رقابتی
مدیریت مرکز داده یک موضوع مهم و درحال رشد برای شرکت های بزرگ از جمله:دل[ ۴] ، گوگل [ ۵] ، اچ پی[ ۶] ، یاهو[ ۶] ، آی بی ام [ ۵] و اینتل[ ۶] است که با یک دیگر رقابت و همکاری می کنند و شمار آنها رو به افزایش است
فروشندگان سخت افزار و نرم افزار که تمایل به هم رقابتی ( همکاری و رقابت ) دارند[ ۷] [ ۸] بر روی پروژه هایی نظیر "مدیریت توزیع شده نیرو عملیات " ( DMTF ) [ ۹] با هدف یادگیری "مدیریت موثرتر با ترکیب لینوکس ، ویندوز و محیط های ابری" کار می کنند
DMFT با یک دهه قدمت لیست شرکت ها در حال رشد است و همچنین شامل شرکت هایی بسیار کوچک تر از مایکروسافت و آی بی ام است.
از جمله موضوعاتی که در حال حاضر مورد بررسی قرار می گیرند عبارتند از:[ ۱۰] مقیاس پذیری، ایمن سازی شبکه های مرکز داده، بازیابی از حادثه ، محدودیت های دولتی. [ ۱۱]
یکی دیگر از حوزه های مهم هزینه مدت از کارافتادگی با در نظر گرفتن نارضایتی مشتریان و ضرر کسب و کار[ ۱۲] و همچنین هزینه و تاثیر "حیرت انگیز" و در عین حال پنهان در مورد پرسنل و بهره وری است. [ ۱۳]
مدیریت خدمات کسب و کار ( BSM ) فناوری اطلاعات ( IT ) را به عنوان بخشی از استراژی سازمانی بزرگ تر در نظر می گیرد [ ۱۴] و به پر کردن شکاف میان کسب و کار و فناوری اطلاعات کمک می کند
ای بی ام عنوان می کند که مشکلات عمده اغلب در مباحث مبهم به ویژه به دلیل خطاها در رابط کاربری ها و تمرکز بر خطاهای مهم اتفاق می افتد. افزونگی کافی باید اجازه خطا در حوزه های غیر حیاتی را بدهد تا کسب و کار را از تحت تاثیر قرار گرفتن محافظت کند. BSM که بالاتر از مدیریت خدمات فناوری اطلاعات ( ITSM ) قرار دارد. یک رویکرد مشتری محور و متمرکز بر کسب و کار را برای مدیریت خدمات ارائه می دهد و اهداف کسب وکار را با فناوری اطلاعات یا فناوری اطلاعات و ارتباطات از استراتژی تا عمل همسو می کند ابزار هایی که به BSM کمک می کنند شامل: یک زبان مدل سازی [ ۱۵] و یک داشبورد مشترک که در مجموع امکان مشاهده مشکلات قبل از مشتریان کسب و کار را برای کارکنان مرکز داده فراهم می کند [ ۱۶]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاز لحاظ تاریخی، مدیریت مرکز داده به عنوان چیزی که توسط کارکنان با کمک مجموعه ابزار های مدیریت زیرساخت مرکز داده ( DCIM ) انجام می شود مطرح شد. [ ۲]
برای عملیات های داخلی و برون سپاری موافقت نامه سطح خدمات باید رعایت شوند تا از در دسترس بودن داده ها اطمینان حاصل شود[ ۳]
مقاله اصلی: هم رقابتی
مدیریت مرکز داده یک موضوع مهم و درحال رشد برای شرکت های بزرگ از جمله:دل[ ۴] ، گوگل [ ۵] ، اچ پی[ ۶] ، یاهو[ ۶] ، آی بی ام [ ۵] و اینتل[ ۶] است که با یک دیگر رقابت و همکاری می کنند و شمار آنها رو به افزایش است
فروشندگان سخت افزار و نرم افزار که تمایل به هم رقابتی ( همکاری و رقابت ) دارند[ ۷] [ ۸] بر روی پروژه هایی نظیر "مدیریت توزیع شده نیرو عملیات " ( DMTF ) [ ۹] با هدف یادگیری "مدیریت موثرتر با ترکیب لینوکس ، ویندوز و محیط های ابری" کار می کنند
DMFT با یک دهه قدمت لیست شرکت ها در حال رشد است و همچنین شامل شرکت هایی بسیار کوچک تر از مایکروسافت و آی بی ام است.
از جمله موضوعاتی که در حال حاضر مورد بررسی قرار می گیرند عبارتند از:[ ۱۰] مقیاس پذیری، ایمن سازی شبکه های مرکز داده، بازیابی از حادثه ، محدودیت های دولتی. [ ۱۱]
یکی دیگر از حوزه های مهم هزینه مدت از کارافتادگی با در نظر گرفتن نارضایتی مشتریان و ضرر کسب و کار[ ۱۲] و همچنین هزینه و تاثیر "حیرت انگیز" و در عین حال پنهان در مورد پرسنل و بهره وری است. [ ۱۳]
مدیریت خدمات کسب و کار ( BSM ) فناوری اطلاعات ( IT ) را به عنوان بخشی از استراژی سازمانی بزرگ تر در نظر می گیرد [ ۱۴] و به پر کردن شکاف میان کسب و کار و فناوری اطلاعات کمک می کند
ای بی ام عنوان می کند که مشکلات عمده اغلب در مباحث مبهم به ویژه به دلیل خطاها در رابط کاربری ها و تمرکز بر خطاهای مهم اتفاق می افتد. افزونگی کافی باید اجازه خطا در حوزه های غیر حیاتی را بدهد تا کسب و کار را از تحت تاثیر قرار گرفتن محافظت کند. BSM که بالاتر از مدیریت خدمات فناوری اطلاعات ( ITSM ) قرار دارد. یک رویکرد مشتری محور و متمرکز بر کسب و کار را برای مدیریت خدمات ارائه می دهد و اهداف کسب وکار را با فناوری اطلاعات یا فناوری اطلاعات و ارتباطات از استراتژی تا عمل همسو می کند ابزار هایی که به BSM کمک می کنند شامل: یک زبان مدل سازی [ ۱۵] و یک داشبورد مشترک که در مجموع امکان مشاهده مشکلات قبل از مشتریان کسب و کار را برای کارکنان مرکز داده فراهم می کند [ ۱۶]
wiki: مدیریت مرکز داده