مدیریت مرکز داده

دانشنامه عمومی

مدیریت مرکز داده یا مدیریت دیتاسنتر ( به انگلیسی: Data center management ) مجموعه ای از وظایف است که توسط مسئولین مدیریت عملیات های مداوم یک مرکز داده انجام می شود. [ ۱] این وظایف شامل مدیریت خدمات کسب و کار و برنامه ریزی برای آینده می شود.
از لحاظ تاریخی، مدیریت مرکز داده به عنوان چیزی که توسط کارکنان با کمک مجموعه ابزار های مدیریت زیرساخت مرکز داده ( DCIM ) انجام می شود مطرح شد. [ ۲]
برای عملیات های داخلی و برون سپاری موافقت نامه سطح خدمات باید رعایت شوند تا از در دسترس بودن داده ها اطمینان حاصل شود[ ۳]
مقاله اصلی: هم رقابتی
مدیریت مرکز داده یک موضوع مهم و درحال رشد برای شرکت های بزرگ از جمله:دل[ ۴] ، گوگل [ ۵] ، اچ پی[ ۶] ، یاهو[ ۶] ، آی بی ام [ ۵] و اینتل[ ۶] است که با یک دیگر رقابت و همکاری می کنند و شمار آنها رو به افزایش است
فروشندگان سخت افزار و نرم افزار که تمایل به هم رقابتی ( همکاری و رقابت ) دارند[ ۷] [ ۸] بر روی پروژه هایی نظیر "مدیریت توزیع شده نیرو عملیات " ( DMTF ) [ ۹] با هدف یادگیری "مدیریت موثرتر با ترکیب لینوکس ، ویندوز و محیط های ابری" کار می کنند
DMFT با یک دهه قدمت لیست شرکت ها در حال رشد است و همچنین شامل شرکت هایی بسیار کوچک تر از مایکروسافت و آی بی ام است.
از جمله موضوعاتی که در حال حاضر مورد بررسی قرار می گیرند عبارتند از:[ ۱۰] مقیاس پذیری، ایمن سازی شبکه های مرکز داده، بازیابی از حادثه ، محدودیت های دولتی. [ ۱۱]
یکی دیگر از حوزه های مهم هزینه مدت از کارافتادگی با در نظر گرفتن نارضایتی مشتریان و ضرر کسب و کار[ ۱۲] و همچنین هزینه و تاثیر "حیرت انگیز" و در عین حال پنهان در مورد پرسنل و بهره وری است. [ ۱۳]
مدیریت خدمات کسب و کار ( BSM ) فناوری اطلاعات ( IT ) را به عنوان بخشی از استراژی سازمانی بزرگ تر در نظر می گیرد [ ۱۴] و به پر کردن شکاف میان کسب و کار و فناوری اطلاعات کمک می کند
ای بی ام عنوان می کند که مشکلات عمده اغلب در مباحث مبهم به ویژه به دلیل خطاها در رابط کاربری ها و تمرکز بر خطاهای مهم اتفاق می افتد. افزونگی کافی باید اجازه خطا در حوزه های غیر حیاتی را بدهد تا کسب و کار را از تحت تاثیر قرار گرفتن محافظت کند. BSM که بالاتر از مدیریت خدمات فناوری اطلاعات ( ITSM ) قرار دارد. یک رویکرد مشتری محور و متمرکز بر کسب و کار را برای مدیریت خدمات ارائه می دهد و اهداف کسب وکار را با فناوری اطلاعات یا فناوری اطلاعات و ارتباطات از استراتژی تا عمل همسو می کند ابزار هایی که به BSM کمک می کنند شامل: یک زبان مدل سازی [ ۱۵] و یک داشبورد مشترک که در مجموع امکان مشاهده مشکلات قبل از مشتریان کسب و کار را برای کارکنان مرکز داده فراهم می کند [ ۱۶]
عکس مدیریت مرکز دادهعکس مدیریت مرکز دادهعکس مدیریت مرکز دادهعکس مدیریت مرکز داده
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس