در رایانش، مدیر رندرینگ مستقیم ( به انگلیسی: Direct Rendering Manager ) ( مخفف انگلیسی: DRM ) یک زیر سیستم از هسته لینوکس است که یک واسط با کارت گرافیک های امروزی است. DRM یک API فضای کاربر ایجاد می کند تا بتوان اطلاعات و دستورها را به کارت گرافیک ارسال کرد و عملکردهای از جمله پیکربندی تنظیمات صفحه نمایش را انجام داد. DRM اولین توسعه فضای هسته Xسرور بود. [ ۱] اما پس از آن از پشته گرافیک جایگزینی مانند Wayland استفاده کردند.
برنامه های فضای کاربری از APIهای DRM برای فرمان دادن به کارت گرافیک استفاده می کنند تا دستورها سخت افزاری سه بعدی رندر، کدگشایی ویدئویی و محاسبات GPGPU را انجام دهد.
کاربر برنامه های فضایی می تواند با استفاده از DRM API به فرمان GPU برای انجام سخت افزاری 3D رندر و رمز گشایی ویدئویی و همچنین محاسبات GPGPU.
هسته لینوکس قبلاً فقط یک api به نام fbdev داشت؛ که برای مدیریت بافر فریم در یک تبدیل گرافیک استفاده می شود. اما برای شتاب دهنده های گرافیکی سه بعدی کارت گرافیک های جدید نمی توانند نیازها را بر طرف کند. این نوع کارت گرافیک ها معمولاً نیازمند یک صف مدیریت دستورها در حافظه رم گرافیک هستند تا دستورها را از حافظه به کارت گرافیک اعزام کنند. همچنین به یک مدیریت مناسب نیاز برای بافر و آزاد سازی حافظه اختصاص داده نیازمند است. [ ۲] [ ۳]
در ابتدا برنامه های فضای کاربری خودشان مستقیم منابع را مدیریت می کردند اما این برنامه ها معمولاً وقتی اجرا می شوند که در آن واحد فقط یکی از آنها بخواهد به منابع کارت دسترسی داشته باشد. وقتی دو یا بیشتر برنامه بخواهند در یک زمان یک کارت گرافیک را کنترل کنند. یک فاجعه را منتهی می شود. [ ۳]
وقتی اولین مدیریت مستقیم رندر ساخته شد. هدف این بود که چندین برنامه بتواند از منابع کارت ویدئو استفاده کنند. [ ۴]
DRM یک دسترسی انحصاری به کارت گرافیک می گیرد. همچنین مسئول آغاز و نگهدارندگی دستورها در صف، VRAM و سایر منابع سخت افزاری است. می شود منحصر به فرد دسترسی به کارت ویدئو و آن را مسئول راه اندازی و حفظ فرماندهی صف VRAM و سایر منابع سخت افزاری. برنامه هایی که می خواهند از کارت گرافیک استفاده کنند درخواست خود را برای DRM ارسال می کنند و DRM به عنوان یک داور عمل می کند و همچنین از تداخل های ممکن جلوگیری می کند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبرنامه های فضای کاربری از APIهای DRM برای فرمان دادن به کارت گرافیک استفاده می کنند تا دستورها سخت افزاری سه بعدی رندر، کدگشایی ویدئویی و محاسبات GPGPU را انجام دهد.
کاربر برنامه های فضایی می تواند با استفاده از DRM API به فرمان GPU برای انجام سخت افزاری 3D رندر و رمز گشایی ویدئویی و همچنین محاسبات GPGPU.
هسته لینوکس قبلاً فقط یک api به نام fbdev داشت؛ که برای مدیریت بافر فریم در یک تبدیل گرافیک استفاده می شود. اما برای شتاب دهنده های گرافیکی سه بعدی کارت گرافیک های جدید نمی توانند نیازها را بر طرف کند. این نوع کارت گرافیک ها معمولاً نیازمند یک صف مدیریت دستورها در حافظه رم گرافیک هستند تا دستورها را از حافظه به کارت گرافیک اعزام کنند. همچنین به یک مدیریت مناسب نیاز برای بافر و آزاد سازی حافظه اختصاص داده نیازمند است. [ ۲] [ ۳]
در ابتدا برنامه های فضای کاربری خودشان مستقیم منابع را مدیریت می کردند اما این برنامه ها معمولاً وقتی اجرا می شوند که در آن واحد فقط یکی از آنها بخواهد به منابع کارت دسترسی داشته باشد. وقتی دو یا بیشتر برنامه بخواهند در یک زمان یک کارت گرافیک را کنترل کنند. یک فاجعه را منتهی می شود. [ ۳]
وقتی اولین مدیریت مستقیم رندر ساخته شد. هدف این بود که چندین برنامه بتواند از منابع کارت ویدئو استفاده کنند. [ ۴]
DRM یک دسترسی انحصاری به کارت گرافیک می گیرد. همچنین مسئول آغاز و نگهدارندگی دستورها در صف، VRAM و سایر منابع سخت افزاری است. می شود منحصر به فرد دسترسی به کارت ویدئو و آن را مسئول راه اندازی و حفظ فرماندهی صف VRAM و سایر منابع سخت افزاری. برنامه هایی که می خواهند از کارت گرافیک استفاده کنند درخواست خود را برای DRM ارسال می کنند و DRM به عنوان یک داور عمل می کند و همچنین از تداخل های ممکن جلوگیری می کند.
wiki: مدیر رندرینگ مستقیم