مدل نیروهای رقابتی

دانشنامه عمومی

مایکل پورتر در اولین کتاب خود به نام «استراتژی رقابتی» که در سال ۱۹۸۰ منتشر شده و تا کنون بیش از ۶۰ بار تجدید چاپ شده و به بیش از ۲۰ زبان دنیا نیز ترجمه شده است. یک دید کلاسیک از نیروهای اصلی که محیط رقابتی شرکت ها را تشکیل می دهند، ارائه می دهد. وی ۵ نیروی رقابتی را به عنوان نیروهای اصلی در محیط رقابتی معرفی کرده است[ ۱] .
اگر شرایط زیر موجود باشد، مشتری ها از نیروی قدرتمندی در رقابت صنعتی ( چانه زنی ) برخوردار می شوند:
• تعداد مشتریان محدود باشد. در این مورد از دست دادن یک مشتری تاثیر بسزایی بر روی صنعت می گذارد.
• مشتریان در حجم زیاد خریداری کنند.
• مشتریان بتوانند به راحتی اطلاعات دقیقی درباره تقاضا و هزینه فروش صنعت بدست آورند.
• مشتریان بتوانند به راحتی خرید خود را از یک فروشنده به فروشنده دیگر تغییر دهند و هزینه های تغییر فروشندگان بسیار پائین باشد.
• محصول استاندارد و تعداد عرضه کنندگان زیاد باشد.
البته علاوه بر موارد مذکور شرایط مشابه بی شماری را می توان برشمرد، اما در هر حال منظور، وضعیت یا موقعیتی است که بنا به هر دلیلی، مشتری در قبال فروشنده از قدرت بالایی برخوردار باشد. بطور کلی، این نیروها قدرت مذاکره مشتری را معین می کنند. بنابراین باید به مشتریانی که مقدار زیادی خرید انجام می دهند، تخفیف داد چرا که آنها این قدرت را دارند که از دیگران خرید کنند.
تامین کننده لوازم و قطعات یدکی و مواد، بازارهای کارگری و سرمایه گذاری که شرکتها، کارکنان و سرمایه خود را از آنها می گیرند جزیی از تامین کنندگان صنعتی به شمار می روند. تامین کنندگان پرقدرت با بالابردن قیمت ها می توانند از درصد سود صنایع خریدار بکاهند. همچنین آنها می توانند با تهدیدکردن به افزایش قیمت ها و کاهش کیفیت و تغییر زمان توزیع، بر روی صنایع خریدار اثر بگذارند. بطور کلی قدرت چانه زنی تامین کنندگان در موارد زیر بیشتر است  :
• هنگامی که تعداد تامین کنندگان محدود باشد.
• تعداد مشابه های جنس و یا خدمات محدود باشد.
• تامین کنندگان به به افزایش فروش وابسته نباشند، به این معنی که از دست دادن یک فروش برایشان حائز اهمیت نباشد.
• تامین کنندگان واقف باشند که صنایع خریدار برای تولید، به خدمات و محصولات شان نیازمند هستند.
• تامین کنندگان بصورتی عمل کنند که تعویض و جانشین کردن تامین کننده برای شرکت های خریدار دشوار باشد.
عکس مدل نیروهای رقابتی
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس