[ویکی فقه] ملا محمد سعید بارفروشی مازندرانیمتولد۱۱۸۷ق- درگذشته۱۲۷۰ق، از فقهای اصولی قرن سیزدهم، از شاگردان شریف العلماء مازندرانی و صاحب جواهر و ملقب به سعیدالعلماء مازندرانی.در مقام علمی اش آورده اند که شیخ انصاری، او را از خود اعلم می دانست و به امر سعید العلماء مقام مرجعیت و زعامت شیعیان پس از صاحب جواهر را، برعهده گرفت. سعید العلماء نقش بسیار تعیین کننده ای در خاموش کردن فتنه بابیه در مازندران داشت.
محمد سعید در سال ۱۱۸۷ق در قریه «دیوکلا» از توابع بارفروش (بابل کنونی) به دنیا آمد و در حدود سال ۱۲۷۰ق در زادگاهش از دنیا رفت. وی در بازار مسجد جامع به خاک سپرده شد که اکنون محل آمد و شد مردم آن دیار است.
زندگی علمی
وی تحصیلات خود را در زادگاهش آغاز و سپس به نجف اشرف عزیمت کرد و پس از سال ها تدریس و تحصیل به بارفروش بازگشت تا در خدمت مردم بارفروش باشد. وی امامت جماعت مسجد جامع این شهر را بعهده گرفت.
← اساتید
مراتب علمی سعید العلماء، مورد توجه شایانی در عراق و ایران بوده است. از ارادت ناصرالدین شاه قاجار به وی در تاریخ نقل هایی آمده است. مدرس تبریزی در ریحانة الادب نوشته، بعضی از اهل خبره او را هم سنگ شیخ انصاری دانسته بلکه گاهی ترجیحش می دهند. بالجمله فقه و اصول او مسلم اهل عصر خود بود. با درگذشت صاحب جواهر، امر مرجعیت و زعامت شیعیان، در میان علمای نجف اشرف، متعین در شیخ مرتضی انصاری شد اما شیخ انصاری از قبول این امر امتناع می ورزید و معتقد بود با وجود سعیدالعلمای مازندرانی، وی اعلمیت و صلاحیت لازم برای تصدی موضع افتاء را ندارد.پس از مکاتبه میان این دو، سعید العلماء می نویسد:اگر من در اوقات اشتغال علمی، اعلم از شیخ بودم، لکن در بلاد عجم تارک شده ام ولی شیخ، هنوز مشغول علم می باشد اینک برای تقلید و فتوی متعین می باشد. پس از این نامه، شیخ انصاری مرجعیت عام را می پذیرد.
مبارزه با بابیت
...
محمد سعید در سال ۱۱۸۷ق در قریه «دیوکلا» از توابع بارفروش (بابل کنونی) به دنیا آمد و در حدود سال ۱۲۷۰ق در زادگاهش از دنیا رفت. وی در بازار مسجد جامع به خاک سپرده شد که اکنون محل آمد و شد مردم آن دیار است.
زندگی علمی
وی تحصیلات خود را در زادگاهش آغاز و سپس به نجف اشرف عزیمت کرد و پس از سال ها تدریس و تحصیل به بارفروش بازگشت تا در خدمت مردم بارفروش باشد. وی امامت جماعت مسجد جامع این شهر را بعهده گرفت.
← اساتید
مراتب علمی سعید العلماء، مورد توجه شایانی در عراق و ایران بوده است. از ارادت ناصرالدین شاه قاجار به وی در تاریخ نقل هایی آمده است. مدرس تبریزی در ریحانة الادب نوشته، بعضی از اهل خبره او را هم سنگ شیخ انصاری دانسته بلکه گاهی ترجیحش می دهند. بالجمله فقه و اصول او مسلم اهل عصر خود بود. با درگذشت صاحب جواهر، امر مرجعیت و زعامت شیعیان، در میان علمای نجف اشرف، متعین در شیخ مرتضی انصاری شد اما شیخ انصاری از قبول این امر امتناع می ورزید و معتقد بود با وجود سعیدالعلمای مازندرانی، وی اعلمیت و صلاحیت لازم برای تصدی موضع افتاء را ندارد.پس از مکاتبه میان این دو، سعید العلماء می نویسد:اگر من در اوقات اشتغال علمی، اعلم از شیخ بودم، لکن در بلاد عجم تارک شده ام ولی شیخ، هنوز مشغول علم می باشد اینک برای تقلید و فتوی متعین می باشد. پس از این نامه، شیخ انصاری مرجعیت عام را می پذیرد.
مبارزه با بابیت
...
wikifeqh: محمد_سعید_بارفروشی