[ویکی فقه] «محمد بن محمد بن ابی بکر بن علی بن ظهیرة قرشی مکی»، ملقب به جمال الدین، مورخ و فقیه حنفی است.
تاریخ وفات وی معلوم نیست، اما زرکلی آن را ۹۸۶ ق/ ۱۵۷۸ م و دجیلی ۹۶۰ ق گفته و دیگران او را در تاریخ اخیر در قید حیات دانسته اند. از زندگی وی چیز زیادی در تراجم نیامده است، فقط می دانیم که اهل مکه بوده و در همان جا نیز به افتاء پرداخته است. وی در مقدمه کتابش، خود را محمد جارالله بن ظهیرة قرشی مکی حنفی معرفی کرده است. اما در «دلیل الکتاب المصری» ۱۹۷۲ م ، این اثر به فردی دیگر به نام محمد بن محمد بن حسین بن ظهیره منسوب شده است که صحیح نمی باشد.
خاندان
او و اعضای خاندانش را قرشی و مکی و نیز مخزومی لقب داده اند؛ زیرا به ولید بن المغیرة بن عبدالله بن عمر بن مخزوم قرشی نسب می برند. عنوان «ابن ظهیره» از روزگار یکی از اجداد وی به نام عطیة بن- ظهیرة بن مرزوق القرشی المخزومی المکی (م. ۶۴۷ ق) برای این خاندان مانده است.
تالیف
«الجامع اللطیف فی فضل مکة و اهلها و بناء البیت الشریف»
عناوین مرتبط
...
تاریخ وفات وی معلوم نیست، اما زرکلی آن را ۹۸۶ ق/ ۱۵۷۸ م و دجیلی ۹۶۰ ق گفته و دیگران او را در تاریخ اخیر در قید حیات دانسته اند. از زندگی وی چیز زیادی در تراجم نیامده است، فقط می دانیم که اهل مکه بوده و در همان جا نیز به افتاء پرداخته است. وی در مقدمه کتابش، خود را محمد جارالله بن ظهیرة قرشی مکی حنفی معرفی کرده است. اما در «دلیل الکتاب المصری» ۱۹۷۲ م ، این اثر به فردی دیگر به نام محمد بن محمد بن حسین بن ظهیره منسوب شده است که صحیح نمی باشد.
خاندان
او و اعضای خاندانش را قرشی و مکی و نیز مخزومی لقب داده اند؛ زیرا به ولید بن المغیرة بن عبدالله بن عمر بن مخزوم قرشی نسب می برند. عنوان «ابن ظهیره» از روزگار یکی از اجداد وی به نام عطیة بن- ظهیرة بن مرزوق القرشی المخزومی المکی (م. ۶۴۷ ق) برای این خاندان مانده است.
تالیف
«الجامع اللطیف فی فضل مکة و اهلها و بناء البیت الشریف»
عناوین مرتبط
...