محصول مازاد ( انگلیسی:Surplus product آلمانی: Mehrprodukt ) یک مفهوم اقتصادی است که به صراحت توسط کارل مارکس در نقد اقتصاد سیاسی نظریه پردازی شده است. به طور کلی، محصول اضافی محصولی است که بیش از مقدار مورد نیاز برای بقای یک جامعه کارگری با توجه به استاندارد زندگی فعلی تولید شده است. مارکس برای اولین بار در یادداشت های خود در سال ۱۸۴۴ دربارهٔ عناصر اقتصاد سیاسی جیمز میل شروع به کار کردن ایده خود در مورد محصول اضافی کرد. [ ۱]
مفاهیم «محصول مازاد» برای مدت طولانی در اندیشه اقتصادی و تجاری ( به ویژه توسط فیزیوکرات ها ) مورد استفاده قرار گرفته است، اما در Das Kapital، نظریه های ارزش اضافی و Grundrisse مارکس به این مفهوم جایگاهی مرکزی در تفسیر مارکس از تاریخ اقتصادی داده شده است. امروزه این مفهوم عمدتاً در اقتصاد مارکسی، [ ۲] انسان شناسی سیاسی، انسان شناسی فرهنگی و انسان شناسی اقتصادی استفاده می شود. [ ۳]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفمفاهیم «محصول مازاد» برای مدت طولانی در اندیشه اقتصادی و تجاری ( به ویژه توسط فیزیوکرات ها ) مورد استفاده قرار گرفته است، اما در Das Kapital، نظریه های ارزش اضافی و Grundrisse مارکس به این مفهوم جایگاهی مرکزی در تفسیر مارکس از تاریخ اقتصادی داده شده است. امروزه این مفهوم عمدتاً در اقتصاد مارکسی، [ ۲] انسان شناسی سیاسی، انسان شناسی فرهنگی و انسان شناسی اقتصادی استفاده می شود. [ ۳]
wiki: محصول مازاد