مجلس من امالی ابن الانباری

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] نوادر الرسائل 7، مجلس من امالی ابن الانباری، حاوی یک مجلس از کتاب امالی ابوبکر، محمد بن قاسم بن بشار(271 - 328ق)، به زبان عربی و در موضوعات مختلف اخلاقی، تاریخی، ادبی و... است.
از مجلس مزبور، تنها یک نسخه وجود دارد که کاتب آن، یوسف بن الحسن، معروف به فقیه عاقولی است. او، راوی چهارم مجلس یاد شده است.
متن کتاب، فاقد فصل بندی و باب بندی است و مطالب مختلف، بدون پیروی از نظمی خاص، در قالب 12 روایت با سرآغازهای «اخبرنا»، «قال» و «حدثنا» در پی هم ذکر شده اند.
مقدمه مفصل محقق کتاب، ابراهیم صالح، در آغاز و سماعات کتاب که شش سماع است، در پایان کتاب، پیش از فهرست ها ذکر شده است.
متن کتاب، با سخنی از پیامبر بزرگوار اسلام، با این مضمون آغاز شده است: «چگونه اید شما با ربع بهشتیان؟ در حالی که ربع بهشت از آن شما و سه ربع دیگرش، از آن سایرین باشد. گفتند: خدا و رسولش داناترند. گفت: چگونه اید با ثلث بهشتیان؟ گفتند: این، بیشتر از اول است. گفت: چگونه اید با نصف؟ گفتند: این، بیشتر از پیشین است. فرمود: بهشتیان، صد و بیست صف هستند و شما در میان آنها هشتاد صف هستید.»

[ویکی فقه] مجلس من امالی ابن الانباری (کتاب). «مجلس من امالی ابن الانباری»، حاوی یک مجلس از کتاب امالی ابو بکر محمد بن قاسم بن بشار (۲۷۱- ۳۲۸ ق)، به زبان عربی و در موضوعات مختلف اخلاقی ، تاریخی ، ادبی و... است.
از مجلس مزبور، تنها یک نسخه وجود دارد که کاتب آن، یوسف بن الحسن، معروف به فقیه عاقولی است. او، راوی چهارم مجلس یاد شده است. متن کتاب، فاقد فصل بندی و باب بندی است و مطالب مختلف، بدون پیروی از نظمی خاص، در قالب ۱۲ روایت با سرآغازهای «اخبرنا»، «قال» و «حدثنا» در پی هم ذکر شده اند. مقدمه مفصل محقق کتاب، ابراهیم صالح ، در آغاز و سماعات کتاب که شش سماع است، در پایان کتاب، پیش از فهرست ها ذکر شده است.
گزارش محتوا
متن کتاب، با سخنی از پیامبر بزرگوار اسلام ، با این مضمون آغاز شده است: «چگونه اید شما با ربع بهشتیان ؟ در حالی که ربع بهشت از آن شما و سه ربع دیگرش، از آن سایرین باشد. گفتند: خدا و رسولش داناترند. گفت: چگونه اید با ثلث بهشتیان؟ گفتند: این، بیشتر از اول است. گفت: چگونه اید با نصف؟ گفتند: این، بیشتر از پیشین است. فرمود: بهشتیان، صد و بیست صف هستند و شما در میان آنها هشتاد صف هستید.» و با اشعاری از محمد بن امیه بدین مضمون پایان یافته است: «نگاهم در عشق به تو، بر من پیشی گرفته است؛ گویی دیده ام جز تو را نمی تواند ببیند و بخواهد. قاصد من، با چهره ای درخشان به نزدم آمد؛ در حالی که پیش از این، چنین نبود. او، با چهره ای زشت پیش تو آمده بود و تو پرتوی از زیبایی خویش را بر او افکندی. آن گاه که تو رخ را از من نهان کنی، همین که قاصدم را که تو با او سخن گفته ای و تو را دیده است، ببینم، کافی است.» مقدمه محقق کتاب، مشتمل بر شرح حال مؤلف، تالیفات وی، روش او در تالیف، راویان کتاب و... است.
وضعیت کتاب
فهرست های زیر در پایان کتاب ذکر شده است: ۱. فهرست احادیث ؛ ۲. فهرست قافیه ها؛ ۳. فهرست اعلام ؛ ۴. فهرست اماکن ؛ ۵. فهرست مصادر تحقیق. پاورقی های کتاب، به بیان اختلاف نسخ، معرفی برخی از اعلام، توضیح پاره ای از لغات دشوار و... اختصاص یافته است.

پیشنهاد کاربران

بپرس