فرهنگ اسم ها
معنی: نام پدر یونس ( ع )
برچسب ها: اسم، اسم با م، اسم پسر، اسم عبری
لغت نامه دهخدا
متی. [ م َ تا ] ( ع اِ، ق ) اسم استفهام در زمان است. ( از اقرب الموارد ) ) ( از محیطالمحیط ). جهت سؤال از زمان. نحو متی نصراﷲ و نحو متی یجاری به. ( از منتهی الارب ). کی و چون. ( آنندراج ) ( غیاث ). ظرف غیرمتمکن است به معنی کی و چه هنگام و چه وقت و آن را مانند اسم استفهام استعمال می کنند و بدان سؤال از زمان می نمایند. مانند متی نصراﷲ، یعنی کی و چه هنگام است یاری خدا. ( ناظم الاطباء ). || و جهت شرط و جزا نیز: متی تذهب اذهب و متی اضع العمامه تعرفونی. ( از منتهی الارب ). مانند اسم شرط که دو فعل را جزم کند: متی اضع العمامة تعرفونی ؛ یعنی هر زمان عمامه بگذارم مرا می شناسید. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). و متی ما یعنی هرگاه و هرکجا. ( ناظم الاطباء ). هرگاه. ( آنندراج ) :
حضوری گر همی خواهی ازو غائب مشو حافظ
متی ما تلق من تهوی دع الدنیا و اهملها.
حافظ ( دیوان چ قزوینی وغنی ص 2 ).
|| حتی متی و یا الی متی یعنی تا کی و تا چند. ( ناظم الاطباء ). || به معنی من ، نحو اخرجها متی کمة. ( از منتهی الارب ). یکی از حروف است بمعنی مِن. ( ناظم الاطباء ). حرف است بمعنی «من » یا «فی » و «این » در لغت هذیل گویند اخرجها متی کمة، ای منه و ادخلها متی کمة،ای فیه. ( از اقرب الموارد ). || به معنی وسط. نحو وضعه متی کمی ؛ ای وسط کمی. ( از منتهی الارب ).اسمی است مرادف وسط: و ضعه ُ متی کمی ؛ ای فی وسطه. وسط و در میان در لغت هذیل. یقال و ضعته متی کمی ؛ ای وسط کمی. ( ناظم الاطباء ).متی. [ م َ تا ] ( ع اِ ) یکی ازمقولات نه گانه عَرَض است و عبارت از بودن چیزی است در زمان یا در حد زمان و یا نسبت چیزی است در زمان یا در حد زمان و یا نسبت چیزی است به زمان بنا بر تعاریف مختلفی که شده است. ( اسفار ج 2ص 83، از فرهنگ لغات و اصطلاحات فلسفی جعفر سجادی ). حالتی است که عارض چیزی شود به سبب حصول در زمان. ( از تعریفات جرجانی ). هی حالة یحصل شی بسبب حصوله فی الزمان. ( بحرالجواهر ). عبارتست از حصول چیزی در زمان همچو حصول کسوف در وقت تلاقی. ( نفایس الفنون ). یکی ازمقولات عشر و آن نسبت چیزی است به زمانی محدود از گذشته و حال و آینده. مانند دی و کنون و فردا. یکی از مقولات عشر ارسطو. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) : پس هستی بر ده چیز افتد... جوهر و کیفیت و اضافت و این و متی و وضع و ملک... ( دانشنامه ص 36 ).بیشتر بخوانید ...
فرهنگ فارسی
۱ - ( ادات استفهام ) کی ? چه زمان ۲ ? - ( اسم ) یکی از مقولات نه گان. عرض و عبارتست از بودن چیزی در زمان یا در حد زمان و یا نسبت چیزیست بزمان : پس هستی بر ده چیز افتد ... جوهر و کیفیت و اضافت و این متی و وضع و ملک ...
از شاگردان مسیح است
فرهنگ عمید
گویش مازنی
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] "متی" در لغت اسم برای پرسش از زمان و به معنای «کی؟» و «چه وقت؟» می باشد و در اصطلاح فلاسفه ، یکی از مقولات نسبی است.
فلاسفه در تعریف «متی» گفته اند: "متی حالتی از شی ء است که از نسبت آن با زمان برای شی ء حاصل می شود». به عبارت ساده تر متی، همان حالت "در زمان بودن" (چه گاهی؟) شی ء را می گویند. وقتی گفته می شود فلان شی ء در این زمان است، "در این زمان بودن" به منزلۀ صفتی برای آن شی ء خواهد بود. به نظر فلاسفه صفت «متی» یا «در زمان بودن» (چه گاهی؟) در زمرۀ اعراض قرار دارد؛ زیرا وقتی می گوئیم فلان شی ء از زمانی به زمان دیگر منتقل می شود خودش ثابت است و فقط یکی از صفات آن که "در زمان بودن" (چه گاهی؟) است، تغییر می کند. (لازم به یاد آوری است که این بحث بدون در نظر گرفتن حرکت جوهری است والا با توجه به حرکت جوهری، هیچ چیز ثابتی در عالم ماده وجود نخواهد داشت بلکه همه چیز و از جمله زمان آنها نیز متغیر می باشد)، از آنجا که «زمان» فقط در موجودات مادی وجود دارد پس «متی» هم اختصاص به مادیات دارد و به عبارت ساده تر «متی» از نسبت بین وجود مادی و زمان آن بدست می آید. برخی از فلاسفۀ معاصر، برخلاف مشهور فلاسفه که متی را مقوله می دانند آن را از مفاهیم عام انتزاعی (معقول ثانی فلسفی) می دانند که از ارتباط «شی ء» با زمان انتزاع می شود و بر مبنای این نظریه، "متی" دیگر ما بازاء عینی نداشته و لذا مقوله نیز نخواهد بود. به این معنی که غیر از طرفین نسبت (شی ء و زمان آن شی ء) که منشا انتزاع این مفاهیم هستند، امر عینی دیگری به نام نسبت خارجی وجود ندارد کما اینکه در همۀ معقولات ثانیۀ فلسفی امر به همین منوال است.
اقسام متی
برای متی چند تقسیم ذکر شده است:
← تقسیم بر حسب انقسامات زمانی
۱. ↑ لسان العرب، ابن منظور، ج۱۵، ص۴۷۴.
...
فلاسفه در تعریف «متی» گفته اند: "متی حالتی از شی ء است که از نسبت آن با زمان برای شی ء حاصل می شود». به عبارت ساده تر متی، همان حالت "در زمان بودن" (چه گاهی؟) شی ء را می گویند. وقتی گفته می شود فلان شی ء در این زمان است، "در این زمان بودن" به منزلۀ صفتی برای آن شی ء خواهد بود. به نظر فلاسفه صفت «متی» یا «در زمان بودن» (چه گاهی؟) در زمرۀ اعراض قرار دارد؛ زیرا وقتی می گوئیم فلان شی ء از زمانی به زمان دیگر منتقل می شود خودش ثابت است و فقط یکی از صفات آن که "در زمان بودن" (چه گاهی؟) است، تغییر می کند. (لازم به یاد آوری است که این بحث بدون در نظر گرفتن حرکت جوهری است والا با توجه به حرکت جوهری، هیچ چیز ثابتی در عالم ماده وجود نخواهد داشت بلکه همه چیز و از جمله زمان آنها نیز متغیر می باشد)، از آنجا که «زمان» فقط در موجودات مادی وجود دارد پس «متی» هم اختصاص به مادیات دارد و به عبارت ساده تر «متی» از نسبت بین وجود مادی و زمان آن بدست می آید. برخی از فلاسفۀ معاصر، برخلاف مشهور فلاسفه که متی را مقوله می دانند آن را از مفاهیم عام انتزاعی (معقول ثانی فلسفی) می دانند که از ارتباط «شی ء» با زمان انتزاع می شود و بر مبنای این نظریه، "متی" دیگر ما بازاء عینی نداشته و لذا مقوله نیز نخواهد بود. به این معنی که غیر از طرفین نسبت (شی ء و زمان آن شی ء) که منشا انتزاع این مفاهیم هستند، امر عینی دیگری به نام نسبت خارجی وجود ندارد کما اینکه در همۀ معقولات ثانیۀ فلسفی امر به همین منوال است.
اقسام متی
برای متی چند تقسیم ذکر شده است:
← تقسیم بر حسب انقسامات زمانی
۱. ↑ لسان العرب، ابن منظور، ج۱۵، ص۴۷۴.
...
wikifeqh: متی
[ویکی فقه] متی (فلسفه). "متی" در لغت اسم برای پرسش از زمان و به معنای «کی؟» و «چه وقت؟» می باشد
فلاسفه در تعریف «متی» گفته اند: "متی حالتی از شی ء است که از نسبت آن با زمان برای شی ء حاصل می شود». به عبارت ساده تر متی، همان حالت "در زمان بودن" (چه گاهی؟) شی ء را می گویند. وقتی گفته می شود فلان شی ء در این زمان است، "در این زمان بودن" به منزلۀ صفتی برای آن شی ء خواهد بود. به نظر فلاسفه صفت «متی» یا «در زمان بودن» (چه گاهی؟) در زمرۀ اعراض قرار دارد؛ زیرا وقتی می گوئیم فلان شی ء از زمانی به زمان دیگر منتقل می شود خودش ثابت است و فقط یکی از صفات آن که "در زمان بودن" (چه گاهی؟) است، تغییر می کند.
هستی شناسی، عبودیت، عبدالرسول، ص۲۵۲، قم، مؤسسۀ امام خمینی، چ۵، ۱۳۷۹.
برای متی چند تقسیم ذکر شده است:
← تقسیم بر حسب انقسامات زمانی
۱. ↑ لسان العرب، ابن منظور، ج۱۵، ص۴۷۴.
...
فلاسفه در تعریف «متی» گفته اند: "متی حالتی از شی ء است که از نسبت آن با زمان برای شی ء حاصل می شود». به عبارت ساده تر متی، همان حالت "در زمان بودن" (چه گاهی؟) شی ء را می گویند. وقتی گفته می شود فلان شی ء در این زمان است، "در این زمان بودن" به منزلۀ صفتی برای آن شی ء خواهد بود. به نظر فلاسفه صفت «متی» یا «در زمان بودن» (چه گاهی؟) در زمرۀ اعراض قرار دارد؛ زیرا وقتی می گوئیم فلان شی ء از زمانی به زمان دیگر منتقل می شود خودش ثابت است و فقط یکی از صفات آن که "در زمان بودن" (چه گاهی؟) است، تغییر می کند.
هستی شناسی، عبودیت، عبدالرسول، ص۲۵۲، قم، مؤسسۀ امام خمینی، چ۵، ۱۳۷۹.
برای متی چند تقسیم ذکر شده است:
← تقسیم بر حسب انقسامات زمانی
۱. ↑ لسان العرب، ابن منظور، ج۱۵، ص۴۷۴.
...
wikifeqh: متی
دانشنامه عمومی
متی ( با تلفظ: متا؛ در عبری:מתי، در یونانی:Ματθαίος؛ به معنی ( «بخشش خدا» ) پسر الفائوس، یکی از دوازده حواری عیسی و از نخستین مسیحیان بود. [ ۱] او از اهالی اورشلیم بود و یک سال از عیسی بزرگ تر بود. او را لاوی نیز می خوانده اند. [ ۲] او خواندن و نوشتن می دانست و پیشه اش جمع آوری مالیات بود. [ ۳] متی پیش از گرویدن به عیسی، در جلیل و کفرناحوم به هرود خدمت می کرد. وی جشنی بزرگ برای عیسی گرفت و بسیاری از جمع آوران مالیات را به آن جشن دعوت کرد. [ ۴] متی در انطاکیه سوریه، انجیل خود را نوشت؛ در این انجیل او از نوشته های مرقس بهره برد. متی در قرن اول در حبشه درگذشت و مزارش در سالرنو ایتالیاست متا یا همان متی گربه ای به نام کاسپر هم داشت.
wiki: متی
متی (کانادا). مردم متی یا می تی یا می تیس ( به انگلیسی و فرانسه: Métis ) گروهی خاص از مردم بومی آمریکای شمالی با فرهنگ و جوامع ویژه خود هستند. متی ها در ابتدا از آمیزش مردم بومی و مهاجران اروپایی دوران استعماری کانادا ( معمولاً زنان بومی و مردان مهاجر ) به خصوص در مرکز و غرب کانادا و حتی در قسمت هایی از شرق کانادا به وجود آمدند و فرهنگی متمایز را شکل دادند.
مردم متی در قرن ۱۹ در مناطق اطراف رودهای رد و ساسکاچوان جوامعی را تشکیل دادند. در اواخر قرن ۲۰ مردم متی توسط دولت کانادا با عنوان یکی از بومی های کانادا به رسمیت شناخته شدند. این شناختن رسمی موجب می شود که ایشان از حقوق و توجه برابر با اینوئیتها و بومی های اولیه کانادا برخوردار باشند.
در سال ۲۰۱۱ تعداد ۴۵۱٬۷۹۵ نفر از مردم کانادا به عنوان متی شناسایی شدند. آن ها ۳۲٫۳ درصد از کل جمعیت بومی ها و ۱٫۴ درصد از کل جمعیت کانادا را تشکیل می دهند. [ ۱] اکثر مردم متی امروز نه نتیجه مستقیم ازدواج میان بومی ها و اروپایی ها بلکه فرزندان و نسل های بعدی این افراد هستند.
با توجه به سرشماری سال ۲۰۰۶ در کانادا، در مجموع ۳۸۹٬۷۸۰ افراد به عنوان متی شناسایی شده اند. [ ۲] در آلبرتا ۸۵٬۴۹۵ نفر خود را به عنوان متی معرفی کرده اند که بزرگترین جمعیت مردم متی را در میان استان ها و مناطق کانادا تشکیل می دهد؛[ ۲] ۷٬۹۹۰ نفر از آن ها در شهرک متی آلبرتا ساکن هستند. [ ۳]
از سال ۱۶۵۰ به بعد بسیاری از مهاجران اروپایی که در کار تجارت پوست خز بودند با زنان بومی ازدواج می کردند و نگهداری و تربیت فرزندان اغلب به عهده مادران بومی بود. به این ترتیب متی ها نقش حیاتی در موفقیت تجارت خز ایفا کردند و به درک متقابل دو فرهنگ بومی و اروپایی کمک کردند. [ ۴]
لوئی ریل که در غرب تحصیل کرده بود یکی از رهبران مردم متی منطقه رود رد بود که تبعید[ ۵] [ ۶] و سپس به جرم خیانت در ۱۶ نوامبر ۱۸۸۵ با تصویب جان ا. مک دانلد اولین نخست وزیر کانادا اعدام شد. [ ۶]
اکثریت مردم متی به زبان انگلیسی تکلم می کنند و بسیاری هنوز هم به متی فرانسوی یا یک زبان بومی دیگر صحبت می کنند. [ ۷] [ ۸] متی فرانسوی به بهترین نحو در در کانادا حفظ شده است.
پرچم متی یکی از قدیمی ترین پرچم ها در کانادا است. [ ۹] مردم متی دو پرچم دارند. هر دو پرچم از یک نماد بی نهایت در مرکز اما با رنگ های مختلف استفاده کرده اند. قرمز رنگ همراه کارکنان شرکت هادسونز بی است و رنگ شرکت شمال غربی آبی است. [ ۹]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفمردم متی در قرن ۱۹ در مناطق اطراف رودهای رد و ساسکاچوان جوامعی را تشکیل دادند. در اواخر قرن ۲۰ مردم متی توسط دولت کانادا با عنوان یکی از بومی های کانادا به رسمیت شناخته شدند. این شناختن رسمی موجب می شود که ایشان از حقوق و توجه برابر با اینوئیتها و بومی های اولیه کانادا برخوردار باشند.
در سال ۲۰۱۱ تعداد ۴۵۱٬۷۹۵ نفر از مردم کانادا به عنوان متی شناسایی شدند. آن ها ۳۲٫۳ درصد از کل جمعیت بومی ها و ۱٫۴ درصد از کل جمعیت کانادا را تشکیل می دهند. [ ۱] اکثر مردم متی امروز نه نتیجه مستقیم ازدواج میان بومی ها و اروپایی ها بلکه فرزندان و نسل های بعدی این افراد هستند.
با توجه به سرشماری سال ۲۰۰۶ در کانادا، در مجموع ۳۸۹٬۷۸۰ افراد به عنوان متی شناسایی شده اند. [ ۲] در آلبرتا ۸۵٬۴۹۵ نفر خود را به عنوان متی معرفی کرده اند که بزرگترین جمعیت مردم متی را در میان استان ها و مناطق کانادا تشکیل می دهد؛[ ۲] ۷٬۹۹۰ نفر از آن ها در شهرک متی آلبرتا ساکن هستند. [ ۳]
از سال ۱۶۵۰ به بعد بسیاری از مهاجران اروپایی که در کار تجارت پوست خز بودند با زنان بومی ازدواج می کردند و نگهداری و تربیت فرزندان اغلب به عهده مادران بومی بود. به این ترتیب متی ها نقش حیاتی در موفقیت تجارت خز ایفا کردند و به درک متقابل دو فرهنگ بومی و اروپایی کمک کردند. [ ۴]
لوئی ریل که در غرب تحصیل کرده بود یکی از رهبران مردم متی منطقه رود رد بود که تبعید[ ۵] [ ۶] و سپس به جرم خیانت در ۱۶ نوامبر ۱۸۸۵ با تصویب جان ا. مک دانلد اولین نخست وزیر کانادا اعدام شد. [ ۶]
اکثریت مردم متی به زبان انگلیسی تکلم می کنند و بسیاری هنوز هم به متی فرانسوی یا یک زبان بومی دیگر صحبت می کنند. [ ۷] [ ۸] متی فرانسوی به بهترین نحو در در کانادا حفظ شده است.
پرچم متی یکی از قدیمی ترین پرچم ها در کانادا است. [ ۹] مردم متی دو پرچم دارند. هر دو پرچم از یک نماد بی نهایت در مرکز اما با رنگ های مختلف استفاده کرده اند. قرمز رنگ همراه کارکنان شرکت هادسونز بی است و رنگ شرکت شمال غربی آبی است. [ ۹]
wiki: متی (کانادا)
مترادف ها
متی، نویسنده انجیل متی، اسم مذکر
پیشنهاد کاربران
Mattheaus Evangelium به زبان آلمانی عنوان یکی از ایوان گلی های چهارگانه ( اناجیل اربعه ) می باشد که به زبان فارسی به شکل انجیل مَتی ترجمه گردیده. ea در این نام در زبان آلمانی قبلا بصورت حرف a و دو نقطه روی آن نوشته میشده. این نام به زبان انگلیسی به شکل Matthew نوشته شده. بهر حال تلفظ ریشه ای این نام بصورت ماتِ یاس بوده به معنای گل یاسِ پژمرده و یا گل یاسی که روی برگ های آن گرد و غبار نشسته بوده باشد و معنای دیگر این نام، مات شده از یاس و نومیدی. امروز بدرستی معلوم نیست که آیا آن نویسنده یکی از شاگردان دوازده تائی ایسا مسیح بوده یا انسانی دیگر. واژه Evangelium با تلفظ اِوانگِلیوم به زبان آلمانی در اصل و ریشه به زبان فارسی - آرامی به شکل ایوان گلی تلفظ و بیان میشده به معنای ایوانی که از کاه گل احداث و یا ساخته شده باشد و نه به معنای خبر یا پیام و یا مژده شاد. Lukas با تلفظ لوکاس نام یکی دیگر از نویسندگان چهار گانه میباشد که در اصل و ریشه از دو کلمه فارسی ساخته شده یکی لو ( Lu ) به معنای روش و شفاف و دیگری کاس ( kas ) مخفف کاسه به معنای پیاله یا جام. لذا کاسه یا پیاله و یام جام شفاف به معنای جام بلورین یعنی تولید شده از شیشه. Markus با تلفظ مارکوس نام یکی دیگر از نویسندگان چهار گانه می باشد که از دو کلمه ساخته شده ؛ یکی Mar با تلفظ مار و دیگری kus با تلفظ کوس . لذا این نام در اصل و ریشه به معنای کوس یا طبل و یا چنبره و یا صدا و آوای مار بوده. Johannes با تلفظ یوها نِس به زبان آلمانی نام آخرین نویسنده از نویسندگان چهار گانه. حرف J در زبان آلمانی یوت تلفظ می شود و در کلمات نقش حرف ی را بازی میکند و در زبان انگلیسی جَی و نقش حرف جیم را. این نام در اصل و ریشه یعنی به زبان والدین به شکل زیر تلفظ و بیان میشده: جو هان . به حالت امری و با استفاده از آهنگ اخطار ، یعنی هان بجوی . هان ای دلت عبرت بین. . . .
... [مشاهده متن کامل]
منظور اینکه ترجمه این نام ها به شکل های متی، مرقز، لوقا و یوحنا با هدف گمراه نمودن مسیحیان ایرانی و فارسی زبان انجام گردیده و نه با نیت پاک و نه تنها مسیحیان بلکه کلیه اقوام ایرانی و فارسی زبانان غیر ایرانی. در قرآن اشاره شده که الله ( نه یَهوَه ی قوم یهود و نه پدر آسمانی اقوام مسیحی ) به عیسی ( در اصل و ریشه به شکل ایسا به معنای شبیه یا مثل و یا مانند این ) انجیل نازل نموده. منظور از آن انجیل یک کتاب نبوده بلکه همان ایوان و سکوی گلی در آن کاروانسرا در شهر بیت لِهِم که در اختیار والدین وی قرار داده شده که در آنجا تولد یابد. نام آن شهر با حروف لاتین به شکل Bethlehem در اصل و ریشه یعنی قرن ها یا هزاران سال پیش از تولد ایسا به زبان فارسی فرا باستانی بصورت زیر تلفظ و بیان میشده : بی تله ام. به این معنا که من تله و دام ندارم و یا به زبان معمار و بنا کننده آن شهر به معنای : شهر بی دام و تله ی من. نام شهر محل سکونت ماریا یا مریم و یوسف نازاره ( Nazareth ) بوده به معنای راه نا زا ( راه یائسه ) و لقب ایسا نازاره ای . لذا تغییر و تحول نام آن شهر به زبان عربی به شکل ناصریه و لقب ایسا به ناصری و پیروان وی به شکل نصرنانیان، ناصریون و یا نصاریان با هدف گمراه نمودن پارسی زبان اواخر امپراتوری ساسانی و آیندگان آنان صورت گرفته و نه با نیت پاک منجمله شاگردان ایسا را حواریون نامیدن.
نو ترین یا جدید ترین عهد یا پیمان و یا وصیت نامه دیگر مثل سابق آئینی و دینی و فلسفی و عرفانی و آتئیستی نخواهد بود بلکه علمی. تحت عنوان 《 افسانه نوین آفرینش 》 با حروف لاتین بصورت و یا به شکل
《 Genesis Nova 》 در میدان رقابت مسالمت آمیز و صلح جویانه با افسانه قدیمی آفرینش شش روزه جهان و خلق بابا آدم و ننه حوا مندرج در کتاب اول موسا یا موسی تحت عنوان 《 Genesis با تلفظ جِنه زیس به معنای زندگی بهشتی و نه سِفر آفرینش 》.
... [مشاهده متن کامل]
منظور اینکه ترجمه این نام ها به شکل های متی، مرقز، لوقا و یوحنا با هدف گمراه نمودن مسیحیان ایرانی و فارسی زبان انجام گردیده و نه با نیت پاک و نه تنها مسیحیان بلکه کلیه اقوام ایرانی و فارسی زبانان غیر ایرانی. در قرآن اشاره شده که الله ( نه یَهوَه ی قوم یهود و نه پدر آسمانی اقوام مسیحی ) به عیسی ( در اصل و ریشه به شکل ایسا به معنای شبیه یا مثل و یا مانند این ) انجیل نازل نموده. منظور از آن انجیل یک کتاب نبوده بلکه همان ایوان و سکوی گلی در آن کاروانسرا در شهر بیت لِهِم که در اختیار والدین وی قرار داده شده که در آنجا تولد یابد. نام آن شهر با حروف لاتین به شکل Bethlehem در اصل و ریشه یعنی قرن ها یا هزاران سال پیش از تولد ایسا به زبان فارسی فرا باستانی بصورت زیر تلفظ و بیان میشده : بی تله ام. به این معنا که من تله و دام ندارم و یا به زبان معمار و بنا کننده آن شهر به معنای : شهر بی دام و تله ی من. نام شهر محل سکونت ماریا یا مریم و یوسف نازاره ( Nazareth ) بوده به معنای راه نا زا ( راه یائسه ) و لقب ایسا نازاره ای . لذا تغییر و تحول نام آن شهر به زبان عربی به شکل ناصریه و لقب ایسا به ناصری و پیروان وی به شکل نصرنانیان، ناصریون و یا نصاریان با هدف گمراه نمودن پارسی زبان اواخر امپراتوری ساسانی و آیندگان آنان صورت گرفته و نه با نیت پاک منجمله شاگردان ایسا را حواریون نامیدن.
نو ترین یا جدید ترین عهد یا پیمان و یا وصیت نامه دیگر مثل سابق آئینی و دینی و فلسفی و عرفانی و آتئیستی نخواهد بود بلکه علمی. تحت عنوان 《 افسانه نوین آفرینش 》 با حروف لاتین بصورت و یا به شکل
《 Genesis Nova 》 در میدان رقابت مسالمت آمیز و صلح جویانه با افسانه قدیمی آفرینش شش روزه جهان و خلق بابا آدم و ننه حوا مندرج در کتاب اول موسا یا موسی تحت عنوان 《 Genesis با تلفظ جِنه زیس به معنای زندگی بهشتی و نه سِفر آفرینش 》.
نام پسر
چه وقت ( پرسش از زمان )
چه وقت ، چه زمانی
در زبان انگلیسی 'مت' یا 'متیو' ( matt, matthew ) به معنی هدیه ای از طرف خداوند است
چه وقت
نام دختر در زبان لری بختیاری به معنی
مهتاب.
Mata
مهتاب.