[ویکی فقه] متشابه لفظی و معنوی، آیه متشابه ناشی از خفا و ابهام در لفظ و دقت معنای آن را می گویند.
در متشابه لفظی و معنوی، منشا تشابه هم در لفظ و هم در معنا وجود دارد؛ مانند: (ولیس البر بان تاتوا البیوت من ظهورها ولکن البر من اتقی واتوا البیوت من ابوابها واتقوا الله لعلکم تفلحون). . در شان نزول آیه آمده است که عده ای از انصار در حال احرام از در وارد خانه و خیمه گاه نمی شدند؛ بلکه اگر در خانه های مسکونی می زیستند، پشت خانه نقبی را ایجاد و از آن جا رفت و آمد می کردند، و اگر چادرنشین بودند، از پشت خیمه بیرون می رفتند. این آیه برای از بین بردن این عادت جاهلی نازل شد.تشابه در این آیه هم به دلیل اختصار کلام (یکی از عوامل لفظی تشابه ) است؛ زیرا اگر می فرمود: «ولیس البر بان تاتوا البیوت من ظهورها اذا کنتم محرمین بحج او عمرة» تشابه به وجود نمی آمد؛ و هم به دلیل معنا است؛ زیرا برای فهم این آیه و معنا و مقصود آن باید از سبب نزول آن (عادت عرب جاهلی ) اطلاع حاصل شود.
عناوین مرتبط
متشابه لفظی ؛ متشابه معنوی ؛ عوامل لفظی و معنوی تشابه .
در متشابه لفظی و معنوی، منشا تشابه هم در لفظ و هم در معنا وجود دارد؛ مانند: (ولیس البر بان تاتوا البیوت من ظهورها ولکن البر من اتقی واتوا البیوت من ابوابها واتقوا الله لعلکم تفلحون). . در شان نزول آیه آمده است که عده ای از انصار در حال احرام از در وارد خانه و خیمه گاه نمی شدند؛ بلکه اگر در خانه های مسکونی می زیستند، پشت خانه نقبی را ایجاد و از آن جا رفت و آمد می کردند، و اگر چادرنشین بودند، از پشت خیمه بیرون می رفتند. این آیه برای از بین بردن این عادت جاهلی نازل شد.تشابه در این آیه هم به دلیل اختصار کلام (یکی از عوامل لفظی تشابه ) است؛ زیرا اگر می فرمود: «ولیس البر بان تاتوا البیوت من ظهورها اذا کنتم محرمین بحج او عمرة» تشابه به وجود نمی آمد؛ و هم به دلیل معنا است؛ زیرا برای فهم این آیه و معنا و مقصود آن باید از سبب نزول آن (عادت عرب جاهلی ) اطلاع حاصل شود.
عناوین مرتبط
متشابه لفظی ؛ متشابه معنوی ؛ عوامل لفظی و معنوی تشابه .
wikifeqh: متشابه_لفظی_و_معنوی