مبانی الاحکام فی اصول شرائع الاسلام

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] مبانی الاحکام فی اصول شرائع الاسلام، اثر آیت الله شیخ مرتضی حائری، یک دوره کامل اصول فقه می باشد که به زبان عربی و در سال 1426ق، تدوین شده است.
کتاب، با مقدمه آیت الله سید علی محقق داماد آغاز و مطالب در دو جلد، در یک تمهید و هشت مبحث، ارائه شده است.
مباحث که بنا بر ترتیب کتاب«کفایة الاصول» می باشند، گزیده بحث های 12 ساله دوره اوّل درس خارج اصول نویسنده است.
کارهای تحقیق، تنظیم و آماده سازی برای چاپ جلد اوّل کتاب را حجة الاسلام و المسلمین محمد حسین امر اللهی با کمک چند تن از فضلای حوزه و با نظارت آیت الله سید علی محقق داماد که شاگرد اصولی نویسنده می باشد، به سرانجام رسانده و دوره دوّم درس اصول که تا حدیث معروف«الناس فی سعة ما لا یعلمون» است، به گونه پاورقی، در جلدهای بعدی آمده است.
در جلد اول، در مقدمه، ضمن بررسی اصطلاح«اصول الفقه»، نگاهی اجمالی به پیشینه و تاریخ تدوین این علم انداخته شده و در ادامه، اشاره ای به آثار اصولی اولیه فقهای امامیه، نحوه ظهور فکر اخباری، ویژگی های اصول شیخ انصاری و مدارس اصولی در سامراء و نجف، شده است.

[ویکی فقه] مبانی الاحکام فی اصول شرائع الاسلام (کتاب). «مبانی الاحکام فی اصول شرائع الاسلام»، اثر آیة الله شیخ مرتضی حائری یزدی، یک دوره کامل اصول فقه می باشد که به زبان عربی و در سال ۱۴۲۶ ق، تدوین شده است.
کتاب، با مقدمه آیة الله سید علی محقق داماد آغاز و مطالب در دو جلد، در یک تمهید و هشت مبحث، ارائه شده است.مباحث که بنا بر ترتیب کتاب «کفایة الاصول» می باشند، گزیده بحث های ۱۲ ساله دوره اول درس خارج اصول نویسنده است.کارهای تحقیق، تنظیم و آماده سازی برای چاپ جلد اول کتاب را حجة الاسلام و المسلمین محمد حسین امر اللهی با کمک چند تن از فضلای حوزه و با نظارت آیة الله سید علی محقق داماد که شاگرد اصولی نویسنده می باشد، به سرانجام رسانده و دوره دوم درس اصول که تا حدیث معروف «الناس فی سعة ما لا یعلمون» است، به گونه پاورقی، در جلدهای بعدی آمده است.
گزارش محتوا
«عام و خاص» و مطالب مربوط به آن، از جمله اصل احتیاج عموم به مقدمات حکمت، جواز تمسک به عام مخصص، تمسک به عام در شبهه مصداقیه، کشف عدم صدق عنوان مخصص، تمسک به عام در غیر جهت تخصیص، عدم جواز عمل به عام قبل از فحص از مخصص، اصل در خطابات شفاهیه، تردد امر بین نسخ و تخصیص و... و «مطلق و مقید و مجمل و مبین» و مباحث آنها از قبیل تعریف مطلق و شرح الفاظ آن، بیان مقدمات حکمت و سر عدم حمل مطلق بر مقید در مستحبات، از دیگر مباحث این جلد می باشد.
← جلد دوم
...

پیشنهاد کاربران

بپرس