ماکت خودرو معمولاً نمونه ای مینیاتوری از خودروها که شامل تمامی وسایل موتوری اعم از اتوبوس و کامیون نیز می شود. این وسیله معمولاً به عنوان وسایل کلکسیونی برای عشاق خودرو ساخته می شود. [ ۱] از شرکت های مطرح سازنده ماکت خودرو می توان به اتو آرت، کیوشو، سولیدو، مایستو ، ویلی و کینسمارت اشاره کرد.
به طور کلی لفظ «ماکت» یا «مدل» به نمونه ای مصنوعی از یک محصول صنعتی، عمرانی و… گفته می شود که تحت مقیاس و با جزئیات مشخصی ساخته شده باشد که البته به غیر از مورد ذکر شده، می تواند به عنوان یک محصول کلکسیونی بسیار ارزنده مورد استفاده قرار گیرد.
هرچند که شاید ماکت های کلکسیونی در نخستین نگاه شبیه به اسباب بازی به نظر برسند اما باید گفت که مدل های ارزنده با وجود کیفیت، جزئیات، تیراژ، قیمت و مسائلی از این قبیل، از دسته اسباب بازی ها خارج می شوند.
ماکت های کلکسیونی خودرو و دیگر وسایل نقلیه به طور کلی در دو نوع «کیت» و «آماده» به تولید می رسند که البته هر یک از این انواع، زیرشاخه های مختلفی دارند و در دنیای اتومبیل ها، نمونه های آماده که با تنوع بسیار زیادتری به تولید می رسند، پرطرفدار ترند.
یکی دیگر از اصلی ترین تفاوت های ماکت های کلکسیونی با اسباب بازی این است که در مدل های حرفه ای خبری از پیشرانه های کوکی، الکتریکی و از این قبیل نیست و ماکت تنها یک شیء کاملاً نمایشی به شمار می رود. همچنین ماکت های کلکسیونی در مقیاس های مشخص و از پیش تعیین شده و رده های مختلفی همچون آماتوری، حرفه ای و دست ساز به تولید می رسند.
جمع آوری ماکت به عنوان یک آیتم کلکسیونی از دیرباز مورد توجه علاقه مندان بوده است. نمونه های ساخته شده چوبی از کشتی های قرون ۱۶ و ۱۷ میلادی و تخم مرغ های هنرمند مشهور، فابرژی که درون خود یک کشتی مینیاتوری از جنس طلا در خود داشتند از نمونه های اولیه توجه به ماکت هستند. علاوه بر کشتی ها، جنگ افزارها، ساختمان ها، دوچرخه ها و موتورسیکلت ها، ماشین آلات ساختمانی، هواپیماها، بالگردها و خودروها هم سهم مهمی در دنیای ماکت ها دارند.
توجه به ماکت خودروها از اوایل قرن بیستم خصوصاً در سالهای پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد. شرکت هایی مانند Norev و Solido که فرانسوی بودند در کنار Revell از آلمان غربی، Matchbox و Corgi از انگلستان و برخی سازندگان اتحاد جماهیر شوروی نمونه های کوچکی از خودروهای آن دوران را در مقیاس های کوچک که حدوداً اندازه کف دست بودند تولید می کردند. در اواخر دهه ۷۰ میلادی شرکت ایتالیایی Bburago با تولید ماکت های ۱:۲۴, ۱:۲۲ و ۱:۱۸ دست به تولید ماکت های بزرگ زد. پس از این بسیاری از شرکت های آمریکایی مانند Franklin Mint و Ertl وارد این عرصه شدند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبه طور کلی لفظ «ماکت» یا «مدل» به نمونه ای مصنوعی از یک محصول صنعتی، عمرانی و… گفته می شود که تحت مقیاس و با جزئیات مشخصی ساخته شده باشد که البته به غیر از مورد ذکر شده، می تواند به عنوان یک محصول کلکسیونی بسیار ارزنده مورد استفاده قرار گیرد.
هرچند که شاید ماکت های کلکسیونی در نخستین نگاه شبیه به اسباب بازی به نظر برسند اما باید گفت که مدل های ارزنده با وجود کیفیت، جزئیات، تیراژ، قیمت و مسائلی از این قبیل، از دسته اسباب بازی ها خارج می شوند.
ماکت های کلکسیونی خودرو و دیگر وسایل نقلیه به طور کلی در دو نوع «کیت» و «آماده» به تولید می رسند که البته هر یک از این انواع، زیرشاخه های مختلفی دارند و در دنیای اتومبیل ها، نمونه های آماده که با تنوع بسیار زیادتری به تولید می رسند، پرطرفدار ترند.
یکی دیگر از اصلی ترین تفاوت های ماکت های کلکسیونی با اسباب بازی این است که در مدل های حرفه ای خبری از پیشرانه های کوکی، الکتریکی و از این قبیل نیست و ماکت تنها یک شیء کاملاً نمایشی به شمار می رود. همچنین ماکت های کلکسیونی در مقیاس های مشخص و از پیش تعیین شده و رده های مختلفی همچون آماتوری، حرفه ای و دست ساز به تولید می رسند.
جمع آوری ماکت به عنوان یک آیتم کلکسیونی از دیرباز مورد توجه علاقه مندان بوده است. نمونه های ساخته شده چوبی از کشتی های قرون ۱۶ و ۱۷ میلادی و تخم مرغ های هنرمند مشهور، فابرژی که درون خود یک کشتی مینیاتوری از جنس طلا در خود داشتند از نمونه های اولیه توجه به ماکت هستند. علاوه بر کشتی ها، جنگ افزارها، ساختمان ها، دوچرخه ها و موتورسیکلت ها، ماشین آلات ساختمانی، هواپیماها، بالگردها و خودروها هم سهم مهمی در دنیای ماکت ها دارند.
توجه به ماکت خودروها از اوایل قرن بیستم خصوصاً در سالهای پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد. شرکت هایی مانند Norev و Solido که فرانسوی بودند در کنار Revell از آلمان غربی، Matchbox و Corgi از انگلستان و برخی سازندگان اتحاد جماهیر شوروی نمونه های کوچکی از خودروهای آن دوران را در مقیاس های کوچک که حدوداً اندازه کف دست بودند تولید می کردند. در اواخر دهه ۷۰ میلادی شرکت ایتالیایی Bburago با تولید ماکت های ۱:۲۴, ۱:۲۲ و ۱:۱۸ دست به تولید ماکت های بزرگ زد. پس از این بسیاری از شرکت های آمریکایی مانند Franklin Mint و Ertl وارد این عرصه شدند.
wiki: ماکت خودرو