ماهواره جوی یا شبه ماهواره ( استفاده بریتانیایی ) یک اصطلاح بازاریابی برای هواپیمایی است که برای مدت طولانی در جو در ارتفاعات بالا کار می کند تا خدماتی را که به طور متعارف توسط یک ماهواره مصنوعی در حال چرخش در فضا ارائه می شود ارائه دهد.
ماهواره جوی از طریق بالابری اتمسفر بالا باقی می ماند، یا رانش ( به عنوان مثال، بالن ) یا آیرودینامیکی ( به عنوان مثال، هواپیما ) . در مقابل، ماهواره های معمولی در مدار زمین در خلاء فضا عمل می کنند و از طریق نیروی گریز از مرکز ناشی از سرعت مداری آنها در پرواز باقی می مانند.
تا به امروز، تمام اتمسات ها وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین ( پهپاد ) بوده اند.
یک اتمسات از طریق بالابر اتمسفر به سمت بالا باقی می ماند، برخلاف ماهواره ای که در مدار زمین است که آزادانه با سرعت بالا در خلاء فضا حرکت می کند و به دلیل نیروی گریز از مرکز خود که با نیروی گرانش مطابقت دارد در مدار می چرخد. ساخت و پرتاب ماهواره ها گران است و هرگونه تغییر در مدار آنها مستلزم صرف سوخت بسیار محدود آنهاست. ماهواره های جوی بسیار آهسته پرواز می کنند. آنها قصد دارند خدمات مختلف خود را با صرفه اقتصادی و تطبیق پذیری بیشتر نسبت به ماهواره های کنونی در مدار پایین زمین ارائه دهند. [ ۱]
انتظار می رود ارتفاعات عملیاتی در تروپوپوز ( تقریباً ۶۵۰۰۰ فوت ) باشد، جایی که بادها معمولاً کمتر از ۵ گره هستند و ابرها جلوی نور خورشید را نمی گیرند. [ ۲] در ایالات متحده مطلوب است که در ارتفاعات بالای ۶۰۰۰۰ پا عمل کند، که بالاتر از آن اداره هوانوردی فدرال حریم هوایی را تنظیم نمی کند. [ ۲]
دو کلاس از اتمسات وجود دارد، به ترتیب بالابری خود را از طریق یا نیروهای هوازی ( به عنوان مثال، بالن ) یا آیرودینامیکی ( به عنوان مثال، هواپیما ) به دست می آورند. طراحی های ناسا و تیتان هوافضا برای اینکه برای مدت های طولانی در آسمان باقی بمانند، برخلاف پروژه لون گوگل که استفاده از بالن های پر از هلیوم در ارتفاع بالا را در نظر می گیرد، از هواپیماهای برقی ملخ دار با انرژی سلول های خورشیدی استفاده می کنند. [ ۱] [ ۳]
برای فعال کردن عملکرد در شب و اطمینان از استقامت در چرخه های متوالی ۲۴ ساعته روز/شب، در ساعات روشنایی روز، پنل های خورشیدی باتری ها[ ۲] یا سلول های سوختی[ ۴] را شارژ می کنند که متعاقباً در ساعات تاریکی، تغذیه می کنند. یک ماهواره جوی ممکن است در ابتدا در شب با انرژی باتری بالا برود و کمی بعد از سپیده دم به ارتفاع برسد تا پانل های خورشیدی بتوانند از نور خورشید یک روز کامل استفاده کنند. [ ۱]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفماهواره جوی از طریق بالابری اتمسفر بالا باقی می ماند، یا رانش ( به عنوان مثال، بالن ) یا آیرودینامیکی ( به عنوان مثال، هواپیما ) . در مقابل، ماهواره های معمولی در مدار زمین در خلاء فضا عمل می کنند و از طریق نیروی گریز از مرکز ناشی از سرعت مداری آنها در پرواز باقی می مانند.
تا به امروز، تمام اتمسات ها وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین ( پهپاد ) بوده اند.
یک اتمسات از طریق بالابر اتمسفر به سمت بالا باقی می ماند، برخلاف ماهواره ای که در مدار زمین است که آزادانه با سرعت بالا در خلاء فضا حرکت می کند و به دلیل نیروی گریز از مرکز خود که با نیروی گرانش مطابقت دارد در مدار می چرخد. ساخت و پرتاب ماهواره ها گران است و هرگونه تغییر در مدار آنها مستلزم صرف سوخت بسیار محدود آنهاست. ماهواره های جوی بسیار آهسته پرواز می کنند. آنها قصد دارند خدمات مختلف خود را با صرفه اقتصادی و تطبیق پذیری بیشتر نسبت به ماهواره های کنونی در مدار پایین زمین ارائه دهند. [ ۱]
انتظار می رود ارتفاعات عملیاتی در تروپوپوز ( تقریباً ۶۵۰۰۰ فوت ) باشد، جایی که بادها معمولاً کمتر از ۵ گره هستند و ابرها جلوی نور خورشید را نمی گیرند. [ ۲] در ایالات متحده مطلوب است که در ارتفاعات بالای ۶۰۰۰۰ پا عمل کند، که بالاتر از آن اداره هوانوردی فدرال حریم هوایی را تنظیم نمی کند. [ ۲]
دو کلاس از اتمسات وجود دارد، به ترتیب بالابری خود را از طریق یا نیروهای هوازی ( به عنوان مثال، بالن ) یا آیرودینامیکی ( به عنوان مثال، هواپیما ) به دست می آورند. طراحی های ناسا و تیتان هوافضا برای اینکه برای مدت های طولانی در آسمان باقی بمانند، برخلاف پروژه لون گوگل که استفاده از بالن های پر از هلیوم در ارتفاع بالا را در نظر می گیرد، از هواپیماهای برقی ملخ دار با انرژی سلول های خورشیدی استفاده می کنند. [ ۱] [ ۳]
برای فعال کردن عملکرد در شب و اطمینان از استقامت در چرخه های متوالی ۲۴ ساعته روز/شب، در ساعات روشنایی روز، پنل های خورشیدی باتری ها[ ۲] یا سلول های سوختی[ ۴] را شارژ می کنند که متعاقباً در ساعات تاریکی، تغذیه می کنند. یک ماهواره جوی ممکن است در ابتدا در شب با انرژی باتری بالا برود و کمی بعد از سپیده دم به ارتفاع برسد تا پانل های خورشیدی بتوانند از نور خورشید یک روز کامل استفاده کنند. [ ۱]
wiki: ماهواره جوی