[ویکی فقه] مارتین لوتر (ابهام زدایی). مارتین لوتر ممکن است اشاره به اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: • مارتین لوتر (رهبر پروتستان)، کشیش متجدد و مترجم انجیل به زبان آلمانی و یک اصلاح طلب مذهبی و از پیشوایان نهضت پروتستان• مارتین لوتر کینگ، رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی های آفریقایی تبار
...
...
wikifeqh: مارتین_لوتر_(ابهام_زدایی)
[ویکی فقه] مارتین لوتر (رهبر پروتستان). مارتین لوتر کشیش متجدد و مترجم انجیل به زبان آلمانی و یک اصلاح طلب مذهبی بود. او یکی از تأثیرگذارترین شخصیت ها در تاریخ آیین مسیحیت و از پیشوایان نهضت اصلاحات پروتستانی به شمار می رود.
بررسی زندگی لوتر و حوادث آن، از آن رو اهمیت دارد که او اولین رهبر انقلابی بود که توانست پرچم اصلاح دین را بر افرازد. به گفته الهی دانی مسیحی آلیستر مک گراث: «بزرگی و عظمت لوتر محدود به تاریخ کلیسای مسیحی نمی شود ؛ بلکه علاوه برآن، تاریخ فکری، سیاسی و اجتماعی اروپا را دربرمی گیرد. البته از بسیاری جهات نیز او چهره ای مصیبت بار به نظر می رسد که مرتکب شدت عمل های بارز و اشتباهات فاحشی شد.»
لوتر از تولد تا مرگ
ماجرای زندگی لوتر از تولد تا مرگ مارتین لوتر در ۱۰ نوامبر سال ۱۴۸۳ در یکی از شهرهای آلمان به نام آیسلبن دیده به جهان گشود و به مناسبت تعمیدش در روز ۱۱ نوامبر، که روز جشن (در آن زمان برای هر یک از قدیسان جشنی بر پا می شد.) مارتین (اهل تور) بود، به همین نام خوانده شد. در سال بعد پدرش به شهر مانسفلد رفته و در آن جا به استخراج معدن کوچکی از مس مشغول شد. وی تحصیلات دانشگاهی خود را در سال ۱۵۰۱ در ارفورت آغاز کرد؛ در حالی که پدرش مصرّانه از او می خواست که وکیل شود؛ زیرا مزایای مالی خوبی داشت.مارتین در سال ۱۵۰۵دوره ادبیات را به پایان رساند و در موقعیّتی قرار گرفت که می توانست به مطالعه حقوق ادامه دهد. اما این گونه نشد؛ زیرا در سال ۱۵۰۵ که از ارفورت به مانسفلد برمی گشت ناگهان گرفتار تندباد و صاعقه شد و اسب او را به زمین انداخت. او هنگام سقوط، از قدیس "آن" کمک طلبید؛ مشروط به آن که راهب شود. ("قدیس آن"، حامی معدن چیان بود.) پدر لوتر از این تصمیم او به خشم آمده و برای مدتی طولانی از وی دوری جست.لوتر تا سال ۱۵۰۷ در دیر آگوستینی ارفورت که با دانشگاه پیوند نزدیکی داشت باقی ماند تا به مقام کشیشی رسید. در سال ۱۵۰۹ اولین مدرک مهم الهیاتی خود را به دست آورد و سرانجام در ۱۸ اکتبر ۱۵۱۲ به درجه دکتری الهیات رسید و پس از آن از ارفورت به دانشگاهی در ویتنبرگ رفت و کرسی مطالعات کتاب مقدس را بر عهده گرفت و تا پایان عمر در آنجا ماند به جز دوره هایی کوتاه مدت از آن جا خارج نشد.سال ۱۵۲۷ وقتی لوتر فهمید که سلامت خود را از دست داده و مبتلا به بیماری "منیر" است، تصمیم به ازدواج با "کاتارینا فون بورا" که دست از راهبگی کشیده بود، گرفت. لوتر در آخرین دوره زندگیش کار نگارش چندین اثر عمده در الهیات را ادامه داد، که مشهورترین آن ها شرحی بر رساله غلاطیان است.سرانجام او در سال ۱۵۴۶ در شرایطی در گذشت، که می کوشید تا نزاعی را که در شهر مانسفلد میان بعضی از اشراف آلمان درگرفته بود، فرو نشاند.لوتر تقریبا بر تمامی جنبه های اندیشه نهضت اصلاح دینی تاثیر به سزایی داشت. رویکردهای او در مورد تفسیر کتاب مقدس، آموزه آمرزیدگی کلیسا و آیین های مقدس، هم چنان راهنمایی الهیاتی محسوب می شود.
شهرت لوتر
وی بین سال های ۱۵۱۳ تا ۱۵۱۹ به تدریس مزامیر، رساله رومیان، رساله عبرانیان و رساله غلاطیان پرداخت. در طی این سال ها، الهیات لوتر دستخوش رشته ای از تحولات به ویژه در پیوند با آمرزیدگی شد. در همین دوران، مناقشاتی پدید آمد؛ که سبب شد لوتر به شهرتی فراگیر دست یابد. یکی از این مناقشات جانب داری از قوم یهود بود که تا آن زمان در شکنجه و اسارت مسیحیان بودند و او برای پیشبرد اهدافش سعی در جلب حمایت ایشان کرد. او می گفت که مسیح نیز در ابتدا یهودی زاده شده و در نتیجه ما باید برای این قوم احترام ویژه ای قائل باشیم.مناقشه دیگر نزاع بر سر فروش آمرزش نامه بود. تتسل که مسئول فروش آمرزش نامه از طرف اسقف ماینز بود خشم لوتر را برانگیخت. از این رو تتسل نامه ای به آلبرت (اسقف ماینز) نوشته، نسبت به رفتار او و مواد ۹۵گانه اعتراض کرد. لوتر در اعتراض به رفتارهای غلط کلیسا ۹۵ ماده تحریر کرده و بر در دانشگاه آویخت. آلبرت نیز متن مواد ۹۵گانه لوتر را به همراه یک شکایت نامه به رم فرستاد. اما به سبب ضعف نسبی پاپ، لوتر به رم احضار نشد؛ بلکه در همان منطقه بازجویی شد و در عین حال از پس گرفتن ادعاهایش خودداری کرد.اما کلیسا دست بردار نبود؛ در نتیجه در شهر لایپزیک مناظره ای دیگر میان لوتر و یوهان اک در گرفت. این مناظره دو ثمره داشت:اولا؛ ثابت شد که هم پاپ و هم شوراهای عمومی دچار اشتباه می شوند.ثانیا؛ لوتر از یان هوس (اصلاح گر بوهیمی که پیش تر به اتهام بدعت گذاری محکوم شده بود) حمایت کرد و کلیسا را به اشتباه متهم کرد.
اصلاحات لوتر
...
بررسی زندگی لوتر و حوادث آن، از آن رو اهمیت دارد که او اولین رهبر انقلابی بود که توانست پرچم اصلاح دین را بر افرازد. به گفته الهی دانی مسیحی آلیستر مک گراث: «بزرگی و عظمت لوتر محدود به تاریخ کلیسای مسیحی نمی شود ؛ بلکه علاوه برآن، تاریخ فکری، سیاسی و اجتماعی اروپا را دربرمی گیرد. البته از بسیاری جهات نیز او چهره ای مصیبت بار به نظر می رسد که مرتکب شدت عمل های بارز و اشتباهات فاحشی شد.»
لوتر از تولد تا مرگ
ماجرای زندگی لوتر از تولد تا مرگ مارتین لوتر در ۱۰ نوامبر سال ۱۴۸۳ در یکی از شهرهای آلمان به نام آیسلبن دیده به جهان گشود و به مناسبت تعمیدش در روز ۱۱ نوامبر، که روز جشن (در آن زمان برای هر یک از قدیسان جشنی بر پا می شد.) مارتین (اهل تور) بود، به همین نام خوانده شد. در سال بعد پدرش به شهر مانسفلد رفته و در آن جا به استخراج معدن کوچکی از مس مشغول شد. وی تحصیلات دانشگاهی خود را در سال ۱۵۰۱ در ارفورت آغاز کرد؛ در حالی که پدرش مصرّانه از او می خواست که وکیل شود؛ زیرا مزایای مالی خوبی داشت.مارتین در سال ۱۵۰۵دوره ادبیات را به پایان رساند و در موقعیّتی قرار گرفت که می توانست به مطالعه حقوق ادامه دهد. اما این گونه نشد؛ زیرا در سال ۱۵۰۵ که از ارفورت به مانسفلد برمی گشت ناگهان گرفتار تندباد و صاعقه شد و اسب او را به زمین انداخت. او هنگام سقوط، از قدیس "آن" کمک طلبید؛ مشروط به آن که راهب شود. ("قدیس آن"، حامی معدن چیان بود.) پدر لوتر از این تصمیم او به خشم آمده و برای مدتی طولانی از وی دوری جست.لوتر تا سال ۱۵۰۷ در دیر آگوستینی ارفورت که با دانشگاه پیوند نزدیکی داشت باقی ماند تا به مقام کشیشی رسید. در سال ۱۵۰۹ اولین مدرک مهم الهیاتی خود را به دست آورد و سرانجام در ۱۸ اکتبر ۱۵۱۲ به درجه دکتری الهیات رسید و پس از آن از ارفورت به دانشگاهی در ویتنبرگ رفت و کرسی مطالعات کتاب مقدس را بر عهده گرفت و تا پایان عمر در آنجا ماند به جز دوره هایی کوتاه مدت از آن جا خارج نشد.سال ۱۵۲۷ وقتی لوتر فهمید که سلامت خود را از دست داده و مبتلا به بیماری "منیر" است، تصمیم به ازدواج با "کاتارینا فون بورا" که دست از راهبگی کشیده بود، گرفت. لوتر در آخرین دوره زندگیش کار نگارش چندین اثر عمده در الهیات را ادامه داد، که مشهورترین آن ها شرحی بر رساله غلاطیان است.سرانجام او در سال ۱۵۴۶ در شرایطی در گذشت، که می کوشید تا نزاعی را که در شهر مانسفلد میان بعضی از اشراف آلمان درگرفته بود، فرو نشاند.لوتر تقریبا بر تمامی جنبه های اندیشه نهضت اصلاح دینی تاثیر به سزایی داشت. رویکردهای او در مورد تفسیر کتاب مقدس، آموزه آمرزیدگی کلیسا و آیین های مقدس، هم چنان راهنمایی الهیاتی محسوب می شود.
شهرت لوتر
وی بین سال های ۱۵۱۳ تا ۱۵۱۹ به تدریس مزامیر، رساله رومیان، رساله عبرانیان و رساله غلاطیان پرداخت. در طی این سال ها، الهیات لوتر دستخوش رشته ای از تحولات به ویژه در پیوند با آمرزیدگی شد. در همین دوران، مناقشاتی پدید آمد؛ که سبب شد لوتر به شهرتی فراگیر دست یابد. یکی از این مناقشات جانب داری از قوم یهود بود که تا آن زمان در شکنجه و اسارت مسیحیان بودند و او برای پیشبرد اهدافش سعی در جلب حمایت ایشان کرد. او می گفت که مسیح نیز در ابتدا یهودی زاده شده و در نتیجه ما باید برای این قوم احترام ویژه ای قائل باشیم.مناقشه دیگر نزاع بر سر فروش آمرزش نامه بود. تتسل که مسئول فروش آمرزش نامه از طرف اسقف ماینز بود خشم لوتر را برانگیخت. از این رو تتسل نامه ای به آلبرت (اسقف ماینز) نوشته، نسبت به رفتار او و مواد ۹۵گانه اعتراض کرد. لوتر در اعتراض به رفتارهای غلط کلیسا ۹۵ ماده تحریر کرده و بر در دانشگاه آویخت. آلبرت نیز متن مواد ۹۵گانه لوتر را به همراه یک شکایت نامه به رم فرستاد. اما به سبب ضعف نسبی پاپ، لوتر به رم احضار نشد؛ بلکه در همان منطقه بازجویی شد و در عین حال از پس گرفتن ادعاهایش خودداری کرد.اما کلیسا دست بردار نبود؛ در نتیجه در شهر لایپزیک مناظره ای دیگر میان لوتر و یوهان اک در گرفت. این مناظره دو ثمره داشت:اولا؛ ثابت شد که هم پاپ و هم شوراهای عمومی دچار اشتباه می شوند.ثانیا؛ لوتر از یان هوس (اصلاح گر بوهیمی که پیش تر به اتهام بدعت گذاری محکوم شده بود) حمایت کرد و کلیسا را به اشتباه متهم کرد.
اصلاحات لوتر
...
wikifeqh: مارتین_لوتر_(رهبر_پروتستان)