مارتین هنری بالسام ( به انگلیسی: Martin Henry Balsam ) ( زادهٔ؛ ۴ نوامبر ۱۹۱۹ – درگذشتهٔ؛ ۱۳ فوریه ۱۹۹۶ ) بازیگر آمریکایی بود. [ ۱]
کار در سینما را با نقشی بسیار کوتاه در فیلم در بارانداز ( ۱۹۵۴ ) الیا کازان آغاز کرد وی پس از آن در فیلمهای محدودیت زمان ( ۱۹۵۷ ) کارل مالدن، ۱۲ مرد خشمگین ( ۱۹۵۷ ) سیدنی لومت، نیمهٔ شب ( ۱۹۵۹ ) دلبرت من ایفای نقش کرد.
اما بی شک اولین حضور تأثیرگذار بالسام در سینما ایفای نقش میلتون آربوگاست در فیلم روانی اثر بی نظیر آلفرد هیچکاک است که وی به نقش کارآگاهی در جستجوی ماریون کرین ( جانت لی ) که مدتیست ناپدید شده، خود در دام نورمن بیتس ( آنتونی پرکینز ) گرفتار می شود و در یکی از زیباترین صحنه های فیلم به قتل می رسد.
بالسام در دههٔ ۶۰ در فیلمهای متعددی نقش های مکمل را ایفا نمود که از جملهٔ این فیلم ها می توان به صبحانه در تیفانی ( ۱۹۶۱ ) بلیک ادواردز، تنگه وحشت ( ۱۹۶۲ ) جی. لی تامپسون، هفت روز در ماه مه ( ۱۹۶۴ ) جان فرانکن هایمر و هزاران دلقک ( ۱۹۶۵ ) ( کسب جایزه اسکار نقش مکمل مرد ) فرد کو اشاره کرد. دههٔ هفتاد برای بالسام با فیلم جذاب و دیدنی بزرگ مرد کوچک ( ۱۹۷۰ ) آرتور پن آغاز گردید وی در این فیلم نقش یک شعبده باز را ایفا می کند که در هر سکانسی که حاضر می شود، عضوی از بدنش را از دست داده است. این نقش کمیک در مقابل نقش دوست داشتنی جک کراب با بازی داستین هافمن موقعیت های طنز فراوانی در فیلم خلق می کند. تبصرهٔ ۲۲ ساختهٔ مایک نیکولز، بر اساس کتاب مشهور جوزف هلر دیگر کار مهم بالسام در سال ۱۹۷۰ است که وی در این فیلم نقش کلنل کث کارت را به زیبایی به تصویر می کشد. در سال ۱۹۷۱ بالسام پس از سال ها، همکاری دیگری را با سیدنی لومت در فیلم نوارهای اندرسون تجربه می کند. وی همچنین در سال ۱۹۷۴ برای آخرین بار با سیدنی لومت در فیلم قتل در قطار سریع السیر شرق همکاری کرد. بالسام در این فیلم به نقش بیانچی مسئول قطار از هرکول پوارو می خواهد تا پیش از رسیدن به مقصد قاتل یا قاتلین را پیدا کند و خود نیز شاهد بازجویی از مسافرین است.
همه مردان رئیس جمهور ( ۱۹۷۶ ) آلن جی پاکولا آخرین فیلم مهم بالسام در دههٔ ۷۰ است که وی در این فیلم نقش هاوارد سیمونز سردبیر روزنامه واشینگتن پست را ایفا می کند. [ ۲]
وی در دههٔ ۸۰ در کارهای نازلی ایفای نقش کرد. اما در سال ۹۱ مارتین اسکورسیزی در بازسازی نوستالژیک خود از فیلم تنگه وحشت به سراغ بالسام هفتاد و دو ساله می رود و او را در کنار بزرگانی چون گریگوری پک، رابرت میچم و رابرت دنیرو قرار می دهد و فیلم فروش قابل توجه ۷۹٬۱۰۰٬۰۰۰ دلاری را در گیشه های آمریکا به دست می آورد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفکار در سینما را با نقشی بسیار کوتاه در فیلم در بارانداز ( ۱۹۵۴ ) الیا کازان آغاز کرد وی پس از آن در فیلمهای محدودیت زمان ( ۱۹۵۷ ) کارل مالدن، ۱۲ مرد خشمگین ( ۱۹۵۷ ) سیدنی لومت، نیمهٔ شب ( ۱۹۵۹ ) دلبرت من ایفای نقش کرد.
اما بی شک اولین حضور تأثیرگذار بالسام در سینما ایفای نقش میلتون آربوگاست در فیلم روانی اثر بی نظیر آلفرد هیچکاک است که وی به نقش کارآگاهی در جستجوی ماریون کرین ( جانت لی ) که مدتیست ناپدید شده، خود در دام نورمن بیتس ( آنتونی پرکینز ) گرفتار می شود و در یکی از زیباترین صحنه های فیلم به قتل می رسد.
بالسام در دههٔ ۶۰ در فیلمهای متعددی نقش های مکمل را ایفا نمود که از جملهٔ این فیلم ها می توان به صبحانه در تیفانی ( ۱۹۶۱ ) بلیک ادواردز، تنگه وحشت ( ۱۹۶۲ ) جی. لی تامپسون، هفت روز در ماه مه ( ۱۹۶۴ ) جان فرانکن هایمر و هزاران دلقک ( ۱۹۶۵ ) ( کسب جایزه اسکار نقش مکمل مرد ) فرد کو اشاره کرد. دههٔ هفتاد برای بالسام با فیلم جذاب و دیدنی بزرگ مرد کوچک ( ۱۹۷۰ ) آرتور پن آغاز گردید وی در این فیلم نقش یک شعبده باز را ایفا می کند که در هر سکانسی که حاضر می شود، عضوی از بدنش را از دست داده است. این نقش کمیک در مقابل نقش دوست داشتنی جک کراب با بازی داستین هافمن موقعیت های طنز فراوانی در فیلم خلق می کند. تبصرهٔ ۲۲ ساختهٔ مایک نیکولز، بر اساس کتاب مشهور جوزف هلر دیگر کار مهم بالسام در سال ۱۹۷۰ است که وی در این فیلم نقش کلنل کث کارت را به زیبایی به تصویر می کشد. در سال ۱۹۷۱ بالسام پس از سال ها، همکاری دیگری را با سیدنی لومت در فیلم نوارهای اندرسون تجربه می کند. وی همچنین در سال ۱۹۷۴ برای آخرین بار با سیدنی لومت در فیلم قتل در قطار سریع السیر شرق همکاری کرد. بالسام در این فیلم به نقش بیانچی مسئول قطار از هرکول پوارو می خواهد تا پیش از رسیدن به مقصد قاتل یا قاتلین را پیدا کند و خود نیز شاهد بازجویی از مسافرین است.
همه مردان رئیس جمهور ( ۱۹۷۶ ) آلن جی پاکولا آخرین فیلم مهم بالسام در دههٔ ۷۰ است که وی در این فیلم نقش هاوارد سیمونز سردبیر روزنامه واشینگتن پست را ایفا می کند. [ ۲]
وی در دههٔ ۸۰ در کارهای نازلی ایفای نقش کرد. اما در سال ۹۱ مارتین اسکورسیزی در بازسازی نوستالژیک خود از فیلم تنگه وحشت به سراغ بالسام هفتاد و دو ساله می رود و او را در کنار بزرگانی چون گریگوری پک، رابرت میچم و رابرت دنیرو قرار می دهد و فیلم فروش قابل توجه ۷۹٬۱۰۰٬۰۰۰ دلاری را در گیشه های آمریکا به دست می آورد.
wiki: مارتین بالسام