ماتئی ویسنی یک یا ماتِی ویشنیِک ( به رومانیایی: Matei Vişniec ) ( زاده ۲۹ ژانویه ۱۹۵۶ در ردوتس رومانی ) نمایشنامه نویس، شاعر و روزنامه نگار فرانسوی رومانیایی تبار است. یکی از معروف ترین آثار او، نمایشنامه ای با نام بلند «داستان خرس های پاندا به روایت یک ساکسیفونیست که دوست دختری در فرانکفورت دارد» ( ۱۹۹۶ ) است که از سال ۱۹۸۸ به زبان های مختلف دنیا ترجمه و اجرا شده است[ ۱] . ویسنی یک پس از مهاجرت به فرانسه از سال ۱۹۸۸ آثارش را به زبان فرانسوی می نویسد.
ماتئی ویسنی یک در سال ۱۹۵۶ در شهر ردوتس رومانی زاده شد. او در رشته تاریخ و فلسفه ادامه تحصیل داد و از سال ۱۹۷۷ نمایشنامه نویسی را آغاز کرد. او در سال ۱۹۸۴ جایزه اتحادیه نویسندگان رومانیایی را برای بهترین کتاب شعر دریافت کرد. ویسنی یک در طی ۱۰ سال، نمایشنامه های زیادی نوشت که همه آنها در کشورش ممنوع شدند. یک رمان و دو فیلمنامه او نیز به همین سرنوشت دچار شدند. او در سپتامبر ۱۹۸۷ در پی دعوت بنیاد فرهنگی پاریس به فرانسه رفت و پس از درخواست پناهندگی سیاسی در این کشور اقامت گزید. پس از سقوط حکومت کمونیستی رومانی، ویسنی یک در دسامبر ۱۹۸۹ به کشورش بازگشت و افزون بر انتشار آثارش در رومانی، فعالیت های ادبی و هنری را از سر گرفت[ ۲] .
• نان در جیب ( ۱۹۸۴ )
• سه شب با مادوکس ( ۱۹۹۵ )
• دستنویس های قلابی ( ۱۹۹۵ )
• داستان خرس های پاندا به روایت یک ساکسیفونیست که دوست دختری در فرانکفورت دارد ( ۱۹۹۶ )
• اسب های پشت پنجره ( ۱۹۹۶ )
• آخرین گودو ( ۱۹۹۶ )
• تئاتر تیکه شده یا مرد زباله ای ( ۱۹۹۶ )
• نامه ای به درخت ها و پرنده ها ( ۱۹۹۷ )
• من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم؟ ( ۱۹۹۷ )
• پیکر زن، یک میدان مبارزه در جنگ بوسنی ( ۱۹۹۷ )
• حواستون به پیرزنهایی که از تنهایی پوسیدن باشه ( ۲۰۰۴ )
• تماشاچی محکوم به اعدام ( ۲۰۰۶ )
• ریچارد سوّم اجرا نمی شود
• دندان
• مهاجرااااان!: تو این قایق لعنتی دیگه جا نیست ( ۲۰۱۸ )
تاکنون پنج نمایشنامه از میان آثار ویسنی یک توسط تینوش نظم جو، مترجم مقیم فرانسه به زبان فارسی ترجمه شده اند[ ۱] .
نمایشنامه "حواستون به پیرزنهایی که از تنهایی پوسیدن باشه" را محمد تمدنی ترجمه و انتشارات ققنوس آن را در سال ۱۳۹۷ منتشر کرده است.
نمایشنامه دندان اثر ماتئی ویسنی یک توسط آرش حسن پور ترجمه و در انتشارات نیلا ۱۳۹۷ منتشر شده است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفماتئی ویسنی یک در سال ۱۹۵۶ در شهر ردوتس رومانی زاده شد. او در رشته تاریخ و فلسفه ادامه تحصیل داد و از سال ۱۹۷۷ نمایشنامه نویسی را آغاز کرد. او در سال ۱۹۸۴ جایزه اتحادیه نویسندگان رومانیایی را برای بهترین کتاب شعر دریافت کرد. ویسنی یک در طی ۱۰ سال، نمایشنامه های زیادی نوشت که همه آنها در کشورش ممنوع شدند. یک رمان و دو فیلمنامه او نیز به همین سرنوشت دچار شدند. او در سپتامبر ۱۹۸۷ در پی دعوت بنیاد فرهنگی پاریس به فرانسه رفت و پس از درخواست پناهندگی سیاسی در این کشور اقامت گزید. پس از سقوط حکومت کمونیستی رومانی، ویسنی یک در دسامبر ۱۹۸۹ به کشورش بازگشت و افزون بر انتشار آثارش در رومانی، فعالیت های ادبی و هنری را از سر گرفت[ ۲] .
• نان در جیب ( ۱۹۸۴ )
• سه شب با مادوکس ( ۱۹۹۵ )
• دستنویس های قلابی ( ۱۹۹۵ )
• داستان خرس های پاندا به روایت یک ساکسیفونیست که دوست دختری در فرانکفورت دارد ( ۱۹۹۶ )
• اسب های پشت پنجره ( ۱۹۹۶ )
• آخرین گودو ( ۱۹۹۶ )
• تئاتر تیکه شده یا مرد زباله ای ( ۱۹۹۶ )
• نامه ای به درخت ها و پرنده ها ( ۱۹۹۷ )
• من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم؟ ( ۱۹۹۷ )
• پیکر زن، یک میدان مبارزه در جنگ بوسنی ( ۱۹۹۷ )
• حواستون به پیرزنهایی که از تنهایی پوسیدن باشه ( ۲۰۰۴ )
• تماشاچی محکوم به اعدام ( ۲۰۰۶ )
• ریچارد سوّم اجرا نمی شود
• دندان
• مهاجرااااان!: تو این قایق لعنتی دیگه جا نیست ( ۲۰۱۸ )
تاکنون پنج نمایشنامه از میان آثار ویسنی یک توسط تینوش نظم جو، مترجم مقیم فرانسه به زبان فارسی ترجمه شده اند[ ۱] .
نمایشنامه "حواستون به پیرزنهایی که از تنهایی پوسیدن باشه" را محمد تمدنی ترجمه و انتشارات ققنوس آن را در سال ۱۳۹۷ منتشر کرده است.
نمایشنامه دندان اثر ماتئی ویسنی یک توسط آرش حسن پور ترجمه و در انتشارات نیلا ۱۳۹۷ منتشر شده است.
wiki: ماتئی ویسنی یک