لنت ترمز
فرهنگ معین
فرهنگستان زبان و ادب
دانشنامه عمومی
لنت ترمز بخشی از سامانهٔ ترمز دیسکی است که در خودروها و برخی صنایع دیگر کاربرد دارند. لنت های ترمز از صفحه های فولادی در پشت و مواد اصطکاکی متصل شده به سطح صفحهٔ فلزی، که در مقابل دیسک چرخندهٔ ترمز قرار می گیرد، تشکیل شده اند.
لنت های ترمز، انرژی جنبشی حاصل از حرکت وسیلهٔ نقلیه را به واسطهٔ اصطکاک به انرژی گرمایی تبدیل می کنند. در سامانه های ترمز دیسکی، در هر چرخ دو لنت ترمز تعبیه می شود که هردو رو به دیسک های ترمز قرار می گیرند. [ ۱]
مفهوم کلی لنت های ترمز یا ترمزهای دیسکی، به عنوان جایگزینی برای ترمزهای کاسه ای، دست کم از سال ۱۹۰۲ و از زمان ثبت اختراعی از سوی فردریک لنکستر در همان سال، مطرح شده بود. [ ۲] با این حال، با توجه به هزینهٔ بالا و کمبودهای این نوع ترمزها نسبت به ترمزهای کاسه ای، این سامانه ها تا پیش از پایان جنگ جهانی دوم مورد استفادهٔ گسترده قرار نگرفتند. [ ۳] با بهبود فناوری ترمزهای دیسکی، عملکرد این نوع ترمز به سرعت از ترمزهای کاسه ای پیشی گرفت. تفاوت عملکرد این دو نوع از ترمز، بیش از هر زمان دیگری در سال ۱۹۵۳ و با کسب جایزه بزرگ مسابقات ۲۴ ساعته لمانز در مسابقهٔ استقامت توسط یک خودروی جگوار مجهز به لنت های ترمز به طور قابل توجهی تجلی یافت. [ ۳] [ ۴] موفقیت این خودروی جگوار عموماً به ترمزهای دیسکی آن نسبت داده شد که امکان ورود سریع تر راننده به پیچ ها و تأخیر بیشتر در زمان ترمزگیری نسبت به سایر رقبا را برای رانندگان فراهم کرده بود و در نهایت به پیروزی آن ها انجامید. تا پیش از سال ۱۹۶۳، بخش عمدهٔ خودروهای مجهز به ترمزهای دیسکی ساخت اروپا بودند و خودروهای آمریکایی در اواخر دههٔ ۱۹۶۰ و پس از اختراع کالیپرهای ثابت، که نصب این سامانه را ارزان تر و جمع و جورتر ساخته بودند، به استفاده از این نوع ترمزها روی آوردند. [ ۳]
مهم ترین خصوصیاتی که در زمان انتخاب موارد برای ساخت لنت های ترمز مد نظر قرار می گیرند، به شرح زیر است:
• قابلیت ماده برای مقاومت در برابر محو شدن عملکرد ترمز، که به دلیل افزایش دمای ماده بر اثر تبدیل انرژی جنبشی به انرژی گرمایی رخ می دهد. [ ۵] [ ۶]
• تأثیرات رطوبت بر محو شدن عملکرد ترمز. تمامی سامانه های ترمز به گونه ای طراحی می شوند که دست کم به طور موقت در برابر آب از خود مقاومت نشان دهند. [ ۵] [ ۶]
• قابلیت بازیابی سریع از افزایش دما یا رطوبت، و ارائهٔ سطوح اصطکاک تقریباً یکسان در هر نقطه ای از فرایند خشک شدن یا خنک شدن. [ ۵] [ ۶]
• ضریب اصطکاک لنت های ترمز امروزی باید به اندازه ای پایین باشد که از قفل شدن چرخ ها جلوگیری کند و در عین حال باید به اندازه ای بالا باشد که نیروی متوقف سازی کافی را فراهم کند. ضریب های اصطکاک برای مواد تشکیل دهندهٔ لنت های ترمز معمولاً میان ۰٫۳ تا ۰٫۵ است. [ ۶]
• قابلیت مقاومت در برابر خوردگی بر اثر اصطکاک، اما نه به حدی که به بهای حفظ عمر لنت ها، منجر به خوردگی سریع تر دیسک های ترمز شود. [ ۵] [ ۶]
• قابلیت مادهٔ تشکیل دهندهٔ لنت برای تماس یک نواخت و متعادل با سطح دیسک یا کاسه. برخی مواد مورد استفاده پس از مدتی قطعه قطعه می شوند یا باعث تشکیل حفره، فرورفتگی یا وارد آمدن صدمه های دیگر بر سطح مورد تماس خود می شوند. [ ۵] [ ۶]
• قابلیت ایجاد نیروی اصطکاک مناسب همزمان با عملکرد خوب و بی صدا. [ ۶]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفلنت های ترمز، انرژی جنبشی حاصل از حرکت وسیلهٔ نقلیه را به واسطهٔ اصطکاک به انرژی گرمایی تبدیل می کنند. در سامانه های ترمز دیسکی، در هر چرخ دو لنت ترمز تعبیه می شود که هردو رو به دیسک های ترمز قرار می گیرند. [ ۱]
مفهوم کلی لنت های ترمز یا ترمزهای دیسکی، به عنوان جایگزینی برای ترمزهای کاسه ای، دست کم از سال ۱۹۰۲ و از زمان ثبت اختراعی از سوی فردریک لنکستر در همان سال، مطرح شده بود. [ ۲] با این حال، با توجه به هزینهٔ بالا و کمبودهای این نوع ترمزها نسبت به ترمزهای کاسه ای، این سامانه ها تا پیش از پایان جنگ جهانی دوم مورد استفادهٔ گسترده قرار نگرفتند. [ ۳] با بهبود فناوری ترمزهای دیسکی، عملکرد این نوع ترمز به سرعت از ترمزهای کاسه ای پیشی گرفت. تفاوت عملکرد این دو نوع از ترمز، بیش از هر زمان دیگری در سال ۱۹۵۳ و با کسب جایزه بزرگ مسابقات ۲۴ ساعته لمانز در مسابقهٔ استقامت توسط یک خودروی جگوار مجهز به لنت های ترمز به طور قابل توجهی تجلی یافت. [ ۳] [ ۴] موفقیت این خودروی جگوار عموماً به ترمزهای دیسکی آن نسبت داده شد که امکان ورود سریع تر راننده به پیچ ها و تأخیر بیشتر در زمان ترمزگیری نسبت به سایر رقبا را برای رانندگان فراهم کرده بود و در نهایت به پیروزی آن ها انجامید. تا پیش از سال ۱۹۶۳، بخش عمدهٔ خودروهای مجهز به ترمزهای دیسکی ساخت اروپا بودند و خودروهای آمریکایی در اواخر دههٔ ۱۹۶۰ و پس از اختراع کالیپرهای ثابت، که نصب این سامانه را ارزان تر و جمع و جورتر ساخته بودند، به استفاده از این نوع ترمزها روی آوردند. [ ۳]
مهم ترین خصوصیاتی که در زمان انتخاب موارد برای ساخت لنت های ترمز مد نظر قرار می گیرند، به شرح زیر است:
• قابلیت ماده برای مقاومت در برابر محو شدن عملکرد ترمز، که به دلیل افزایش دمای ماده بر اثر تبدیل انرژی جنبشی به انرژی گرمایی رخ می دهد. [ ۵] [ ۶]
• تأثیرات رطوبت بر محو شدن عملکرد ترمز. تمامی سامانه های ترمز به گونه ای طراحی می شوند که دست کم به طور موقت در برابر آب از خود مقاومت نشان دهند. [ ۵] [ ۶]
• قابلیت بازیابی سریع از افزایش دما یا رطوبت، و ارائهٔ سطوح اصطکاک تقریباً یکسان در هر نقطه ای از فرایند خشک شدن یا خنک شدن. [ ۵] [ ۶]
• ضریب اصطکاک لنت های ترمز امروزی باید به اندازه ای پایین باشد که از قفل شدن چرخ ها جلوگیری کند و در عین حال باید به اندازه ای بالا باشد که نیروی متوقف سازی کافی را فراهم کند. ضریب های اصطکاک برای مواد تشکیل دهندهٔ لنت های ترمز معمولاً میان ۰٫۳ تا ۰٫۵ است. [ ۶]
• قابلیت مقاومت در برابر خوردگی بر اثر اصطکاک، اما نه به حدی که به بهای حفظ عمر لنت ها، منجر به خوردگی سریع تر دیسک های ترمز شود. [ ۵] [ ۶]
• قابلیت مادهٔ تشکیل دهندهٔ لنت برای تماس یک نواخت و متعادل با سطح دیسک یا کاسه. برخی مواد مورد استفاده پس از مدتی قطعه قطعه می شوند یا باعث تشکیل حفره، فرورفتگی یا وارد آمدن صدمه های دیگر بر سطح مورد تماس خود می شوند. [ ۵] [ ۶]
• قابلیت ایجاد نیروی اصطکاک مناسب همزمان با عملکرد خوب و بی صدا. [ ۶]
wiki: لنت ترمز
پیشنهاد کاربران
تست عملکرد ترمز خودرو بصورت عملی با محاسبه مسافت طی شده بعد از گرفتن ترمز باسرعت 100 کیلومتر در ساعت در جاده خشک، سپس مقایسه این مسافت با مشخصات فنی استاندارد توسط کارخانه خودرو ثبت شده در کتاب رهنمائی سرویس خودرو انجام میشه.
... [مشاهده متن کامل]
این برنامه امروز با گوشیهای هوشمند Smart Phones دارای GPS , GYRO قابل اجراء هست.
اما با دستگاه شبیه سازی حرکت خودرو دارای DRUM مسئله کاملا پیچیده واین در کارخانهای بزرگ مانند BMW در حالت بهربرداری هست.
طراحی این پروژه عظیم به اتمام نرساندم بعلت عوامل متعدده برای همه مهندسین معلوم ومشخص هست ولازم به ذکر نیست.
نکات:
کیفیت لنت چرخ جلو وعقب باید ست بشه.
درجه تحمل لنت ومدت این تحمل قبل از قفل شدن یا بریدن عامل مهم هست.
لنت نرم نه خشک که به نرمی با صفحه دیسک باید بچسباند تا به واژگون خودرو منجر نشود واسیب به جلوبندی ولاستیک نرساند.
عوامل موثر بر عملکرد ترمز:
وزن کلی خودرو - نوع جاده - نوع لاستیک - جو - کیفیت دید - شیب جاده - سرعت - انحناء جاده - سرعت واکنش راننده - سرعت عملکرد سیستم ترمز - نوع سیستم ترمز - توازن محورهای چرخ - سلامت جلوبندی و عقب بندی - پمپ ترمز - نوع وسلامت روغن ترمز - هواگیری ترمز - نسبت فشار چرخ جلو به عقب - . . .
اگه فکر میکنی خودت مسلطی بر خودرو وراننده حرفه ای واین موارد بطور کامل با جزئیات اشنا نداری یا چک نکردی؛ با جانت وجان دیگران بازی میکنی وریسک تصادف به 100 در صد میرسه!
وسیله نقلیه با ترمز معیوب مساوی با موشک!
... [مشاهده متن کامل]
این برنامه امروز با گوشیهای هوشمند Smart Phones دارای GPS , GYRO قابل اجراء هست.
اما با دستگاه شبیه سازی حرکت خودرو دارای DRUM مسئله کاملا پیچیده واین در کارخانهای بزرگ مانند BMW در حالت بهربرداری هست.
طراحی این پروژه عظیم به اتمام نرساندم بعلت عوامل متعدده برای همه مهندسین معلوم ومشخص هست ولازم به ذکر نیست.
نکات:
کیفیت لنت چرخ جلو وعقب باید ست بشه.
درجه تحمل لنت ومدت این تحمل قبل از قفل شدن یا بریدن عامل مهم هست.
لنت نرم نه خشک که به نرمی با صفحه دیسک باید بچسباند تا به واژگون خودرو منجر نشود واسیب به جلوبندی ولاستیک نرساند.
عوامل موثر بر عملکرد ترمز:
وزن کلی خودرو - نوع جاده - نوع لاستیک - جو - کیفیت دید - شیب جاده - سرعت - انحناء جاده - سرعت واکنش راننده - سرعت عملکرد سیستم ترمز - نوع سیستم ترمز - توازن محورهای چرخ - سلامت جلوبندی و عقب بندی - پمپ ترمز - نوع وسلامت روغن ترمز - هواگیری ترمز - نسبت فشار چرخ جلو به عقب - . . .
اگه فکر میکنی خودت مسلطی بر خودرو وراننده حرفه ای واین موارد بطور کامل با جزئیات اشنا نداری یا چک نکردی؛ با جانت وجان دیگران بازی میکنی وریسک تصادف به 100 در صد میرسه!
وسیله نقلیه با ترمز معیوب مساوی با موشک!
مقاله "قطعات خودرو به انگلیسی و فارسی" در سایت پارت لوکس حاوی اطلاعات مفیدی در این زمینه است.
قسمت های مختلف ماشین به انگلیسی:
hood ( American ) / bonnet ( British ) = کاپوت
headlight / headlamp ( British ) = چراغ جلو
taillight / rear light ( British ) = چراغ عقب
front bumper = سپر جلو
... [مشاهده متن کامل]
rear bumper = سپر عقب
windscreen ( British ) / windshield ( American ) = شیشه جلو
rear window = شیشه عقب
side window = شیشه بغل
windscreen wiper ( British ) / windshield wiper ( American ) = برف پاک کن
roof = سقف
sunroof = پنجره سقفی
roofrack = باربند
trunk ( American ) / boot ( British ) = صندوق عقب
antenna ( American ) / aerial ( British ) = آنتن
tailpipe / exhaust / exhaust pipe = لوله اگزوز
wing ( British ) / fender ( American ) = گلگیر
tire ( American ) / tyre ( British ) = چرخ
hubcap / wheel cover / wheel trim = قالپاق
spare tire / spare tyre = لاستیک زاپاس
chassis = شاسی
number plate ( British ) / license plate ( American ) = پلاک
gas pedal ( American ) / accelerator ( British ) = پدال گاز
brake pedal = پدال ترمز
clutch = کلاچ
emergency brake ( American ) / handbrake ( British ) = ترمز دستی
brake pad = لنت ترمز
wing mirror ( British ) / side - view mirror ( American ) = آینه بغل
rear - view mirror = آینه وسط
steering wheel = فرمان
horn = بوق
ignition = استارت
gear lever ( British ) / gear stick ( British ) / gear shift ( American ) = دسته دنده
instrument panel = صفحه نشانگر آمپر ها
milometer ( British ) / mileometer ( British ) / odometer ( American ) / the clock ( informal ) = کیلومتر شمار
speedometer = سرعت سنج
fuel gauge = آمپر سوخت
tachometer / rev counter = تاکومتر، دور سنج موتور
satnav / sat nav ( satellite navigation ) = مسیریاب، مکان یاب
glove compartment / glove box = جعبه داشبورد
dashboard = داشبورد
seat belt = کمربند ایمنی
door handle = دستگیره در
cooler = کولر
heater = بخاری
air vent = دریچه کولر ( و بخاری )
headrest = پشت سری صندلی
visor = آفتاب گیر
driver's seat = صندلی راننده
passenger seat = صندلی شاگرد
stop light / brake light = چراغ ترمز
reversing light ( British ) / backup light ( American ) = چراغ دنده عقب
turn signal ( American ) / indicator ( British ) / blinker ( informal ) = راهنما
oil filter = فیلتر روغن
air filter = فیلتر هوا
radiator = رادیاتور
fuel tank = باک بنزین
gas cap / filler cap = درپوش باک بنزین
spark plug / sparking plug = شمع
fuel injection system = کاربُراتور
radiator hose = شلنگ رادیاتور
fan belt / serpentine belt / alternator belt = تسمه پروانه، تسمه دینام
timing belt = تسمه تایم
alternator = دینام
cylinder = سیلندر
piston = پیستون
gearbox = گیربکس
coolant = مایع خنک کننده
airbag = کیسه هوا
automatic transmission ( AT ) = دنده اتوماتیک
manual transmission ( MT ) = گیربکس دستی، دنده دستی
hood ( American ) / bonnet ( British ) = کاپوت
headlight / headlamp ( British ) = چراغ جلو
taillight / rear light ( British ) = چراغ عقب
front bumper = سپر جلو
... [مشاهده متن کامل]
rear bumper = سپر عقب
windscreen ( British ) / windshield ( American ) = شیشه جلو
rear window = شیشه عقب
side window = شیشه بغل
windscreen wiper ( British ) / windshield wiper ( American ) = برف پاک کن
roof = سقف
sunroof = پنجره سقفی
roofrack = باربند
trunk ( American ) / boot ( British ) = صندوق عقب
antenna ( American ) / aerial ( British ) = آنتن
tailpipe / exhaust / exhaust pipe = لوله اگزوز
wing ( British ) / fender ( American ) = گلگیر
tire ( American ) / tyre ( British ) = چرخ
hubcap / wheel cover / wheel trim = قالپاق
spare tire / spare tyre = لاستیک زاپاس
chassis = شاسی
number plate ( British ) / license plate ( American ) = پلاک
gas pedal ( American ) / accelerator ( British ) = پدال گاز
brake pedal = پدال ترمز
clutch = کلاچ
emergency brake ( American ) / handbrake ( British ) = ترمز دستی
brake pad = لنت ترمز
wing mirror ( British ) / side - view mirror ( American ) = آینه بغل
rear - view mirror = آینه وسط
steering wheel = فرمان
horn = بوق
ignition = استارت
gear lever ( British ) / gear stick ( British ) / gear shift ( American ) = دسته دنده
instrument panel = صفحه نشانگر آمپر ها
milometer ( British ) / mileometer ( British ) / odometer ( American ) / the clock ( informal ) = کیلومتر شمار
speedometer = سرعت سنج
fuel gauge = آمپر سوخت
tachometer / rev counter = تاکومتر، دور سنج موتور
satnav / sat nav ( satellite navigation ) = مسیریاب، مکان یاب
glove compartment / glove box = جعبه داشبورد
dashboard = داشبورد
seat belt = کمربند ایمنی
door handle = دستگیره در
cooler = کولر
heater = بخاری
air vent = دریچه کولر ( و بخاری )
headrest = پشت سری صندلی
visor = آفتاب گیر
driver's seat = صندلی راننده
passenger seat = صندلی شاگرد
stop light / brake light = چراغ ترمز
reversing light ( British ) / backup light ( American ) = چراغ دنده عقب
turn signal ( American ) / indicator ( British ) / blinker ( informal ) = راهنما
oil filter = فیلتر روغن
air filter = فیلتر هوا
radiator = رادیاتور
fuel tank = باک بنزین
gas cap / filler cap = درپوش باک بنزین
spark plug / sparking plug = شمع
fuel injection system = کاربُراتور
radiator hose = شلنگ رادیاتور
fan belt / serpentine belt / alternator belt = تسمه پروانه، تسمه دینام
timing belt = تسمه تایم
alternator = دینام
cylinder = سیلندر
piston = پیستون
gearbox = گیربکس
coolant = مایع خنک کننده
airbag = کیسه هوا
automatic transmission ( AT ) = دنده اتوماتیک
manual transmission ( MT ) = گیربکس دستی، دنده دستی