قیاس منصوص العله
فرهنگ فارسی
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] قیاس منصوص العلة. ــ اگر در حکمی علت آن ذکر شده باشد و حکم مزبور را در مواردی که علت موجود است را جاری سازیم به این قیاس، قیاس منصوص العلة گویند. ــ قیاس منصوص العلة، قیاس دارای «علّتِ» منصوص است.
قیاس منصوص العلة، مقابل قیاس مستنبط العلة بوده و به قیاسی گفته می شود که علت «حکم اصل» آن از طریق نص معتبر بیان شده است.
قیاس منصوص العلة، مقابل قیاس مستنبط العلة بوده و به قیاسی گفته می شود که علت «حکم اصل» آن از طریق نص معتبر بیان شده است.
[ویکی فقه] ــ اگر در حکمی علت آن ذکر شده باشد و حکم مزبور را در مواردی که علت موجود است را جاری سازیم به این قیاس، قیاس منصوص العلة گویند. ــ قیاس منصوص العلة، قیاس دارای «علّتِ» منصوص است.
قیاس منصوص العلة، مقابل قیاس مستنبط العلة بوده و به قیاسی گفته می شود که علت «حکم اصل» آن از طریق نص معتبر بیان شده است.
توضیح
هرگاه حکمی از راه نص معتبر در اختیار مجتهد قرار گیرد و در آن نص، علت حکم نیز به صراحت یا به اشاره بیان شده باشد و مجتهد با تشکیل قیاس درصدد تسری حکم اصل به فرع دیگری برآید، به چنین قیاسی، قیاس «منصوص العله» می گویند.
← مثال
بیشتر علمای امامیه مانند مرحوم « علامه حلی » و « صاحب معالم » این نوع قیاس را معتبر دانسته اند، ولی برخی مانند مرحوم « سید مرتضی » معتقدند میان این نوع قیاس با سایر قیاس ها فرقی وجود ندارد و ادله منع از عمل به قیاس، این مورد را نیز شامل می گردد.
سنت
...
قیاس منصوص العلة، مقابل قیاس مستنبط العلة بوده و به قیاسی گفته می شود که علت «حکم اصل» آن از طریق نص معتبر بیان شده است.
توضیح
هرگاه حکمی از راه نص معتبر در اختیار مجتهد قرار گیرد و در آن نص، علت حکم نیز به صراحت یا به اشاره بیان شده باشد و مجتهد با تشکیل قیاس درصدد تسری حکم اصل به فرع دیگری برآید، به چنین قیاسی، قیاس «منصوص العله» می گویند.
← مثال
بیشتر علمای امامیه مانند مرحوم « علامه حلی » و « صاحب معالم » این نوع قیاس را معتبر دانسته اند، ولی برخی مانند مرحوم « سید مرتضی » معتقدند میان این نوع قیاس با سایر قیاس ها فرقی وجود ندارد و ادله منع از عمل به قیاس، این مورد را نیز شامل می گردد.
سنت
...
wikifeqh: قیاس_منصوص_العله
[ویکی فقه] قیاس منصوص العله (اصول).
...
...
wikifeqh: قیاس_منصوصه
پیشنهاد کاربران
پیشنهادی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید