دانشنامه عمومی

قفل کنترل سطوح پرواز و درها در هواپیما سازوکاری است که سطوح کنترل پرواز را قفل می کند و درهای هواپیما را در جاهایی که پارک شده و در حال انجام عملیات نیست باز نگه می دارد. قفل کنترل سطوح پرواز و درها از جابجایی پیش بینی نشده سطوح کنترل پرواز و کنترل کننده های مرتبط با آنها در درون هواپیما مانند درهای برخی گونه های هواپیما جلوگیری می کند. وگرنه بادهای ناگهانیِ تُند باعث آسیب احتمالی به سطوح کنترل پرواز و سامانه های هواپیما، یا مردم نزدیک آن، یا محموله، یا دستگاه ها می شوند. برخی قفل های کنترل سطوح پرواز و درها دستگاه های خارجی هستند که مستقیماً به سطوح کنترل پرواز وصل هستند. درحالیکه دیگر نمونه قفل ها به سامانه کنترل پرواز هواگرد درون اتاقک خلبان وصل هستند.
آزاد کردن قفل کنترل سطوح پرواز و درها کار مهمی در فهرست کارهای بازبینه پیش از پرواز است.
قفل کنترل سطوح پرواز و درها می تواند عامل مهمی در سوانح و حوادث هوایی باشد. زیرا آزاد نکردن آن پیش از برخاست، مانع از آزاد شدن یا کارکرد درست درها و سامانه کنترل پرواز هواگرد می شود. بسیاری از قفل های کنترل سطوح پرواز و درها یک ضامن ایمنی دارند که پدال گاز یا سامانه کنترل استارت موتور را تا هنگام غیر فعال سازی قفل، از کار می اندازد. قفل های خارجی معمولاً این ضامن ایمنی را ندارند و باید با یک نشان سرخ رنگ با عنوان "پیش از پرواز آزاد کنید" مشخص شوند.
نخستین نمونه هایی که برای بوئینگ بی - ۱۷ فلایینگ فورترس ( مدل نخست ۲۹۹ ) ساخته شد در ۳۰ اکتبر ۱۹۳۵ ( میلادی ) از دست رفت. هنگامی که در هنگام پرواز، قفل های کنترل سطوح پرواز و درهای خودنگهدار آزاد نشده بودند، به سقوط بوئینگ و مرگ دو خلبان آزمایش انجامید. کمتر از یک سال پس از آن در آلمان یک خلبان دیگر به دلیل بی توجهی به این قفل جان خود را از دست داد. در سال ۱۹۴۷ نیز بیش از ۲۰ نفر جان خود را به خاطر آزاد نکردن این قفل از دست دادند. نمونه سانحه های مشابه در ۱۹۵۲، ۱۹۷۹، و حتی سال ۲۰۱۴ ( میلادی ) رخ دادند.
عکس قفل سطوح کنترل پرواز و درهاعکس قفل سطوح کنترل پرواز و درها
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس