[ویکی فقه] ظنّ قوی ملحق به قطع در نزد عرف را قطع عرفی گویند.
قطع عرفی، مقابل قطع وجدانی بوده و به ظن بسیار قوی گفته می شود که در آن احتمال خلاف، به اندازه ای کم و ناچیز است که عُقلا و عرف، به آن اعتنا نمی کنند و با آن مثل قطع رفتار نموده و از آن برای آنها اطمینان و سکون قلبی به وجود می آید. بنابراین، قطع عرفی، در واقع قطع نیست و احتمال خلاف در آن وجود دارد، اما آن قدر نزدیک به علم است که عرف با آن، همانند قطع برخورد می کند.
قطع عرفی، مقابل قطع وجدانی بوده و به ظن بسیار قوی گفته می شود که در آن احتمال خلاف، به اندازه ای کم و ناچیز است که عُقلا و عرف، به آن اعتنا نمی کنند و با آن مثل قطع رفتار نموده و از آن برای آنها اطمینان و سکون قلبی به وجود می آید. بنابراین، قطع عرفی، در واقع قطع نیست و احتمال خلاف در آن وجود دارد، اما آن قدر نزدیک به علم است که عرف با آن، همانند قطع برخورد می کند.
wikifeqh: قطع_عرفی