[ویکی فقه] یکی از مواردی که در میان عرف، تصور می شود که دارای علت غایی نیست، قصد ضروری یا طبیعی است که به توضیح آن می پردازیم؛ از این رو بحث علت غایی و غایت در فلسفه به بررسی گسترده تر و عمیق تری نیاز دارد که بحثِ هر معلولی دارای غایت و علت غایی است، از آن نتیجه گیری می شود.
هر موجودی (غیر از خداوند) در فلسفه، دارای دو دسته از علل می تواند باشد: علل ماهیت یا علل قوام، و علل وجود.علل ماهیت یک چیز، ماده (علت مادی) و صورت (علت صوری)، و عللِ وجودِ آن، فاعل (علت فاعلی یا مُعطیِ وجود) و غایت (علتِ غایی) می باشند.
تعریف علل غایی
علت غایی، چیزی است که معلول یا فعل، به خاطرِ آن انجام می شود؛ مثلاً اگر از جایی به جای دیگر حرکت می کنیم، علت غایی این فعل ما، "رسیدن به نقطه ای" است که در پایان این حرکت قرار دارد؛ چراکه این حرکت را به خاطر "رسیدن به آنجا" انجام داده ایم.
معلول و علت غایی
اینکه هر معلولی، دارای علت غایی باشد، گهگاه مورد تردید قرار می گیرد؛ زیرا برخی افعال و معلول ها، در نگاه ظاهری بدون هدف و غایت به نظر می رسند؛ مانند بازی با محاسن و یا ورزش و سرگرمی و... که با وجود چنین افعال و معلول هایی، چنین تصور می شود که وجودِ علت غایی برای هر معلولی ضروری نیست و یکی از مواردی که در میان عرف، تصور می شود که دارای علت غایی نیست، قصد ضروری یا طبیعی است که به توضیح آن می پردازیم؛ از این رو بحث علت غایی و غایت در فلسفه نیازمند بررسی گسترده تر و عمیق تری است که در پایان به این نتیجه می رسد که هر معلولی دارای غایت و علت غایی است.
فعل ارادی
...
هر موجودی (غیر از خداوند) در فلسفه، دارای دو دسته از علل می تواند باشد: علل ماهیت یا علل قوام، و علل وجود.علل ماهیت یک چیز، ماده (علت مادی) و صورت (علت صوری)، و عللِ وجودِ آن، فاعل (علت فاعلی یا مُعطیِ وجود) و غایت (علتِ غایی) می باشند.
تعریف علل غایی
علت غایی، چیزی است که معلول یا فعل، به خاطرِ آن انجام می شود؛ مثلاً اگر از جایی به جای دیگر حرکت می کنیم، علت غایی این فعل ما، "رسیدن به نقطه ای" است که در پایان این حرکت قرار دارد؛ چراکه این حرکت را به خاطر "رسیدن به آنجا" انجام داده ایم.
معلول و علت غایی
اینکه هر معلولی، دارای علت غایی باشد، گهگاه مورد تردید قرار می گیرد؛ زیرا برخی افعال و معلول ها، در نگاه ظاهری بدون هدف و غایت به نظر می رسند؛ مانند بازی با محاسن و یا ورزش و سرگرمی و... که با وجود چنین افعال و معلول هایی، چنین تصور می شود که وجودِ علت غایی برای هر معلولی ضروری نیست و یکی از مواردی که در میان عرف، تصور می شود که دارای علت غایی نیست، قصد ضروری یا طبیعی است که به توضیح آن می پردازیم؛ از این رو بحث علت غایی و غایت در فلسفه نیازمند بررسی گسترده تر و عمیق تری است که در پایان به این نتیجه می رسد که هر معلولی دارای غایت و علت غایی است.
فعل ارادی
...
wikifeqh: قصد_ضروری