قرابت رضاعی بین دو طفل

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] مشهور فقهای امامیه در تحقق قرابت رضاعی بین دو طفل ، واحد بودن فحل را شرط دانسته اند و در غیر این صورت، هیچ گونه قرابت رضاعی یا حرمت نکاح را محقق نمی دانند؛ هر چند زن واحد باشد.
به موجب نظریه مشهور ، اتحاد فحل در مورد قرابت رضاعی بین دو طفل، هم شرط لازم است و هم شرط کافی؛ یعنی هرگاه زنی از شیر متعلق به یک شوهر پسری را با شرایط کامل شیر دهد و دختری را نیز با شرایط کامل از شیر متعلق به شوهر دیگری شیر بدهد، بین آن دو طفل قرابت رضاعی ایجاد نمی شود؛ زیرا ملاک تحقق قرابت رضاعی بین دو طفل، اتحاد فحل است.به عکس، هرگاه از میان دو زن که در حبالۀ شوهر واحدی هستند، یکی پسری را و دیگری دختری را طبق شرایط شیر دهد، به رغم تعدد شیردهندگان، به دلیل واحد بودن فحل، بین آن دو طفل قرابت رضاعی ایجاد می شود. مستند این نظریه، عقیدۀ مشهور فقها و روایاتی است که این حکم از آنها استنباط می شود.
مقابل نظریه مشهور
در مقابل نظریه مشهور، ابو علی طبری ، نویسنده تفسیر مجمع البیان معتقد است که در این مورد، اتحاد فحل شرط لازم نیست، بلکه اگر زن واحد باشد، به فرض تعدد شوهران، بازهم قرابت رضاعی به وجود می آید و موجب حرمت نکاح خواهد شد. به موجب این نظریه، اگر زنی با شیر متعلق به یک شوهر، دختری را، و با شیر متعلق به شوهر دیگر، پسری را شیر دهد، این دو طفل قرابت رضاعی پیدا می کنند و ازدواج بین آنها حرام می شود. مستند نظریۀ ابو علی طبرسی، عموماتی است که در مورد رضاع وجود دارد.
← مستند به روایت
۱. ↑ وسائل الشیعة، کتاب النکاح، باب ۲ و ۶ از ابواب رضاع.
منبع
...

پیشنهاد کاربران

بپرس