[ویکی فقه] قرائت ابن کثیر قاری به ویژگی ها، اصول و روش قرائت ابن کثیر، از قاریان هفتگانه اطلاق می شود. بحث از قرائت قرآن و قرّاء سبعه پیوسته یکی از مباحث مهم علوم قرآنی بوده است، یکی از قاریانی که قرائت او جزو قرائات سبع قرار گرفته است، «ابن کثیر» مکی است.
عبدالله بن کثیر داری مکی ( ۴۵-۱۲۰) در مکه به دنیا آمد و در عراق اقامت گزید؛ سپس به مکه بازگشته و در هما ن جا وفات کرده است. این قاری ایرانی الاصل را با وقار و دارای قامتی بلند و تنومند و با گفتاری فصیح و بلیغ وصف نموده اند.ابن کثیر از تابعینی است که گروهی از صحابه را درک و از آ ن ها نقل کرده است. ابی عمرو بصری ـ که خود یکی از قاریان هفتگانه است ـ از او بهره جسته و وی را در زبان عربی از مجاهد داناتر می داند.قرائت او را علاوه بر ابی عمرو بصری، پیشوایانی چون خلیل بن احمد و شافعی نقل کرده اند. ابن کثیر تا هنگام مرگ پیشوای مورد پذیرش مردم مکه در قرائت بوده است. بخاری و مسلم در صحیحین از وی نقل حدیث نموده و گروهی او را به وثاقت ستوده اند. قرائت ابن کثیر توسط بزّی و قنبل نقل شده، ولی این دو راوی هیچ یک مستقیماً از وی اخذ ننموده اند.
وثاقت ابن کثیر
برخی دیگر گفته اند ابن کثیر قرائت را از مجاهد گرفته است و قرآن را بر درباس، غلام ابن عباس عرضه کرده بود.شافعی قرائت ابن کثیر را نقل کرده و آن را ستوده است و عده ای از دانشمندان، او را توثیق کرده اند. ابن ندیم ، ابن کثیر را از قرای طبقه دوم شمرده است.
قرائت ابن کثیر
ابن کثیر یکی از قرّاء سبعه است که قرائت او در مکه رواج داشت. بزّی یکی از راویان مشهور او بود و روش ویژه ای را در قرائت خود اتخاذ کرده بود؛ از جمله صله دادن به میم جمع و هاء ضمیر، عدم اماله یا تقلیل، افزودن هاء ساکن به آخر کلماتی مثل «لم» در هنگام وقف و جز آنها.
دو ویژگی مهم قرائت ابن کثیر
...
عبدالله بن کثیر داری مکی ( ۴۵-۱۲۰) در مکه به دنیا آمد و در عراق اقامت گزید؛ سپس به مکه بازگشته و در هما ن جا وفات کرده است. این قاری ایرانی الاصل را با وقار و دارای قامتی بلند و تنومند و با گفتاری فصیح و بلیغ وصف نموده اند.ابن کثیر از تابعینی است که گروهی از صحابه را درک و از آ ن ها نقل کرده است. ابی عمرو بصری ـ که خود یکی از قاریان هفتگانه است ـ از او بهره جسته و وی را در زبان عربی از مجاهد داناتر می داند.قرائت او را علاوه بر ابی عمرو بصری، پیشوایانی چون خلیل بن احمد و شافعی نقل کرده اند. ابن کثیر تا هنگام مرگ پیشوای مورد پذیرش مردم مکه در قرائت بوده است. بخاری و مسلم در صحیحین از وی نقل حدیث نموده و گروهی او را به وثاقت ستوده اند. قرائت ابن کثیر توسط بزّی و قنبل نقل شده، ولی این دو راوی هیچ یک مستقیماً از وی اخذ ننموده اند.
وثاقت ابن کثیر
برخی دیگر گفته اند ابن کثیر قرائت را از مجاهد گرفته است و قرآن را بر درباس، غلام ابن عباس عرضه کرده بود.شافعی قرائت ابن کثیر را نقل کرده و آن را ستوده است و عده ای از دانشمندان، او را توثیق کرده اند. ابن ندیم ، ابن کثیر را از قرای طبقه دوم شمرده است.
قرائت ابن کثیر
ابن کثیر یکی از قرّاء سبعه است که قرائت او در مکه رواج داشت. بزّی یکی از راویان مشهور او بود و روش ویژه ای را در قرائت خود اتخاذ کرده بود؛ از جمله صله دادن به میم جمع و هاء ضمیر، عدم اماله یا تقلیل، افزودن هاء ساکن به آخر کلماتی مثل «لم» در هنگام وقف و جز آنها.
دو ویژگی مهم قرائت ابن کثیر
...
wikifeqh: قرائت_ابن_کثیر_قاری