قبح فعلی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] قبح فعلی، مبغوض بودن یک فعل به دلیل مفسده دار بودن آن است.
قبح فعلی، مقابل قبح فاعلی، و به معنای ناپسند و قبیح بودن عملی است که از شخص سر می زند؛ به بیان دیگر، هنگامی که فعلی مقتضی و یا علت تامه برای قبح می باشد دارای قبح فعلی بوده و انجام آن در خارج مبغوض مولا است.
عقاب در اسلام، دایر مدار قبح فعلی
در قبح فعلیِ عملی که معصیت به سبب آن در خارج محقق می شود، و نیز در مستلزم عقاب بودن آن، بحثی نیست، زیرا عقاب در اسلام، دایر مدار قبح فعلی است نه قبح فاعلی؛ اما در این که در تجری قبح فعلی وجود دارد یا نه، اختلاف است.

پیشنهاد کاربران

بپرس