پالایه های هوا برای زدودن ذرات معلق در هوا به کار می روند و عمده ترین کاربرد آن ها برای استفاده در اچ وی ای سی و خودروها است.
فیلترهای هوا مورد استفاده در صنایع اچ وی ای سی با توجه به میزان بازدهی در چهار دسته طبقه بندی می شوند:
این پالایه ها توانایی جذب ذرات تا ۵۰ میکرون را دارا هستند. جنس این پالایه ها می تواند از فایبرگلاس، پشم شیشه یا مواد چسبنده ای به نام تاکیفایر باشد. عیب این فیلترها این است که به مرور زمان قطعات آن از بستر فیلتر جدا شده و بازدهی بشدت پایین می آید. کاربرد این فیلترها بیشتر به عنوان پیش فیلتر است.
این فیلترها قابلیت جذب ذرات ۵ تا ۱۰ میکرون را داشته و جنس آن ها معمولاً از پلی استر یا الیاف کتان - پلی استر می باشد. این فیلترها بیشتر به صورت چیندار هستند که این ویژگی باعث می شود سطح بیشتری برای جداسازی ذرات از هوا وجود داشته باشد هرچند این ویژگی باعث ایجاد مقاومت در برابر جریان هوا و افزایش افت فشار می گردد. بازده این فیلترها با توجه به معیار سنجش نقطه ای گردوغبار حداکثر برابر با ۳۰ درصد است.
فیلترهای با بازدهی بالا توانایی جذب ذرات تا ۳/۰ میکرون را دارند و بازده آن ها بین ۳۰ تا ۹۸ درصد بر مبنای معیار سنجش نقطه ای گرد وغبار است. فیلتر کیسه ای، فیلترهای با بستر صلب و فیلترهای با صفحات حلقوی داخلی در این دسته از فیلترهای هوا قرار می گیرند.
این فیلترها برای کاربردهای خاص مانند اتاق های عمل بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و اتاق های تمیز صنعتی به کار می روند و توانایی جذب ذرات تا ۱۲/۰ میکرون را دارند. فیلتر هپا و فیلتر اولپا در این دسته از فیلترها قرار می گیرند و بازدهی آن ها تا ۹۹۹۹/۹۹۹ درصد نیز می رسد.
فیلتر هوا از تجهیزات لازم و ضروری در خودرو است. فیلتر هوا به موجب داشتن خاصیت جذب ذرات موجود در هوا، مانع ورود گرد و غبار و ذرات آلوده موجود در هوا به داخل موتور اتومبیل می شود. فیلتری که برای تصفیه هوا در خودروها استفاده می شود دارای انواع سلولزی، اسفنجی و کتان است. این فیلترها می توانند ذرات تا ۲۰ میکرون را از هوا جداسازی کنند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلففیلترهای هوا مورد استفاده در صنایع اچ وی ای سی با توجه به میزان بازدهی در چهار دسته طبقه بندی می شوند:
این پالایه ها توانایی جذب ذرات تا ۵۰ میکرون را دارا هستند. جنس این پالایه ها می تواند از فایبرگلاس، پشم شیشه یا مواد چسبنده ای به نام تاکیفایر باشد. عیب این فیلترها این است که به مرور زمان قطعات آن از بستر فیلتر جدا شده و بازدهی بشدت پایین می آید. کاربرد این فیلترها بیشتر به عنوان پیش فیلتر است.
این فیلترها قابلیت جذب ذرات ۵ تا ۱۰ میکرون را داشته و جنس آن ها معمولاً از پلی استر یا الیاف کتان - پلی استر می باشد. این فیلترها بیشتر به صورت چیندار هستند که این ویژگی باعث می شود سطح بیشتری برای جداسازی ذرات از هوا وجود داشته باشد هرچند این ویژگی باعث ایجاد مقاومت در برابر جریان هوا و افزایش افت فشار می گردد. بازده این فیلترها با توجه به معیار سنجش نقطه ای گردوغبار حداکثر برابر با ۳۰ درصد است.
فیلترهای با بازدهی بالا توانایی جذب ذرات تا ۳/۰ میکرون را دارند و بازده آن ها بین ۳۰ تا ۹۸ درصد بر مبنای معیار سنجش نقطه ای گرد وغبار است. فیلتر کیسه ای، فیلترهای با بستر صلب و فیلترهای با صفحات حلقوی داخلی در این دسته از فیلترهای هوا قرار می گیرند.
این فیلترها برای کاربردهای خاص مانند اتاق های عمل بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و اتاق های تمیز صنعتی به کار می روند و توانایی جذب ذرات تا ۱۲/۰ میکرون را دارند. فیلتر هپا و فیلتر اولپا در این دسته از فیلترها قرار می گیرند و بازدهی آن ها تا ۹۹۹۹/۹۹۹ درصد نیز می رسد.
فیلتر هوا از تجهیزات لازم و ضروری در خودرو است. فیلتر هوا به موجب داشتن خاصیت جذب ذرات موجود در هوا، مانع ورود گرد و غبار و ذرات آلوده موجود در هوا به داخل موتور اتومبیل می شود. فیلتری که برای تصفیه هوا در خودروها استفاده می شود دارای انواع سلولزی، اسفنجی و کتان است. این فیلترها می توانند ذرات تا ۲۰ میکرون را از هوا جداسازی کنند.
wiki: فیلتر هوا