[ویکی فقه] بررسی عقلانی مسائل دینی را فلسفه دین می گویند.
میل به دین در سرشت انسان نهفته است. تنها از گذر دین است که پرسشهای بنیادی انسان درباره هستی پاسخ میگیرند. بسیاری از دانشمندان بر این باورند که انسان از آغاز پیداییاش، همواره دیندار بوده است. احساس نیاز انسان به دین، هیچگاه با تحوّل زندگی او از میان نرفته است. از این رو، بسیاری از جوامع انسانی به دلیل راه نیافتن به دین الهی، به خطا رفتهاند و به دین سازی دست زدهاند.
دین پژوهی
دین پژوهی راهی است برای بازشناختن دین راستین الهی؛ دینی که ریشه در غیب دارد و بر آموزههای آسمانی بنا شده است.
فلسفه دین
دین پژوهی شاخههای متعددی دارد که یکی از آنها «فلسفه دین» است. فلسفه دین برآیند میل فطری انسان به تفکر جدّی درباره موضوعات مهمّ دینی است و خداباوری و مسائل گوناگون درباره خدا را طرح و بررسی میکند.
قلمرو فلسفه دین
...
میل به دین در سرشت انسان نهفته است. تنها از گذر دین است که پرسشهای بنیادی انسان درباره هستی پاسخ میگیرند. بسیاری از دانشمندان بر این باورند که انسان از آغاز پیداییاش، همواره دیندار بوده است. احساس نیاز انسان به دین، هیچگاه با تحوّل زندگی او از میان نرفته است. از این رو، بسیاری از جوامع انسانی به دلیل راه نیافتن به دین الهی، به خطا رفتهاند و به دین سازی دست زدهاند.
دین پژوهی
دین پژوهی راهی است برای بازشناختن دین راستین الهی؛ دینی که ریشه در غیب دارد و بر آموزههای آسمانی بنا شده است.
فلسفه دین
دین پژوهی شاخههای متعددی دارد که یکی از آنها «فلسفه دین» است. فلسفه دین برآیند میل فطری انسان به تفکر جدّی درباره موضوعات مهمّ دینی است و خداباوری و مسائل گوناگون درباره خدا را طرح و بررسی میکند.
قلمرو فلسفه دین
...
wikifeqh: فلسفه_دین
[ویکی فقه] فلسفه دین (چیستی). این مقاله بر آن است تا مسأله «چیستی فلسفه دین و مسائل آن» را بررسی کند. در ابتدا شاید این مسأله واضح به نظر برسد؛ امّا با تأمل بیش تر مشخص می شود که تعریف فلسفه دین، بسیار مشکل و مناقشه آمیز است؛ در نتیجه، مسائل آن نیز به تبع تعریف معیّن نیست. تعریف فلسفه دین تابعی از تعریف فلسفه و دین است و تعریف آن ها آن چنان متنوع و گسترده است که تعریف دقیقی از آن ها نیز با مشکل مواجه می شود. تعریف فلسفه مورد ارزیابی قرار گرفته و مشخص گردید که فلسفه روش واحدی برای فلسفه پردازی ندارد و حتی به تعبیری می توان دین را نیز مکتب فلسفی نام نهاد. در مورد دین نیز تعریف های گوناگونی ارائه شده است؛ به طوری که نمی توان تعریف واحدی از آن ارائه داد؛ از این رو برخی دین پژوهان کوشیده اند ابعاد گوناگون دین یا مشخصه های دین ساز را مطرح کنند؛ بنابراین، ما باید در فلسفه دین تعریف خاص خود را از دین ارائه دهیم. سرانجام بر اساس تعریف های گوناگون از فلسفه و دین، سعی شده است تعریفی از فلسفه دین ارائه شود که اشکالات کمتری داشته باشد:فلسفه دین، فعالیتی عقلانی در جهت معقولیت و توجیه مولفه ها یا آموزه های اصلی دین و سازو اری آن ها با یک دیگر یا در جهت نفی آن ها و نیز ارزیابی نقادانه از آن ها است.
در ابتدا ممکن است به نظر برسد که فلسفه دین تعریف روشنی دارد و مسائل آن نیز مشخص است، و به تعبیری فلسفه دین، علم مستقل و متمایز از علوم دیگر است؛ اما با تأمل بیش تر در معنای فلسفه دین، روشن می شود که تعریف آن، بسیار مشکل و مناقشه آمیز است؛ در نتیجه تشخیص مسائل آن نیز به تبع تعریف، معیّن نیست. کتاب هایی که به نام فلسفه دین یا درآمدی به فلسفه دین در مغرب زمین منتشر می شود، هر کدام می کوشند تعریفی از فلسفه دین ارائه دهند؛ برای مثال، برخی فلسفه دین را تفکر فلسفی و یا ژرف اندیشی در باب دین دانسته اند. برخی از آن ها به صعوبت تعریف فلسفه دین اذعان می کنند و برخی نیز بدون تعریف فلسفه دین، وارد بحث از مسائل آن می شوند و برخی دیگر می گویند که فلسفه دین رایج، در واقع فلسفه دین مسیحی و تا اندازه ا ی یهودی است. اگر کسی خواهان فلسفه دین در باب ادیان دیگر باشد، باید به کتاب های دیگر مراجعه کند.
مشکل بودن تعریف فلسفه دین
اما چرا تعریف فلسفه دین و به تبع آن تعیین مسائل آن مشکل و مناقشه آمیز است؟تعریف فلسفه دین، تابعی از تعریف فلسفه و دین است. معنا و تعریف فلسفه و دین، چنان متنوع و متفاوت و به تعبیری عرض عریضی است که تعریف دقیقی از آن ها نیز با مشکل مواجه می شود. همچنین در باب رابطه فلسفه با دین چنان آرا و دیدگاه های متعارضی ارائه شده است که برخی مانند کیرکه گارد، فیلسوف دانمارکی و پدر اگزیستانسیالیسم برآنند که دین برای توجیه خود به عقل نیازی ندارد و کوشش برای اعمال و کاربرد مقولات عقلی و فلسفی برای دین به طور کامل بیهوده است. به نظر او، مضحک به نظر می رسد که دین با معیار های عقل داوری شود؛ یعنی دین و عقل ضد همند و نیز ایمان دینی اصیل هنگامی ظاهر می شود که عقل به پایان خود برسد.
Pojman, Louise, Philosophy of Religion, America, Waedsworth Publising, ComPany, ۱۹۸۷.
تعریف فلسفه بسیار مشکل و مناقشه آمیز است و برای اثبات این امر، ابتدا به تعریف لفظی وسپس به تعریف اصطلاحی آن خواهیم پرداخت:
← معنای لفظی
...
در ابتدا ممکن است به نظر برسد که فلسفه دین تعریف روشنی دارد و مسائل آن نیز مشخص است، و به تعبیری فلسفه دین، علم مستقل و متمایز از علوم دیگر است؛ اما با تأمل بیش تر در معنای فلسفه دین، روشن می شود که تعریف آن، بسیار مشکل و مناقشه آمیز است؛ در نتیجه تشخیص مسائل آن نیز به تبع تعریف، معیّن نیست. کتاب هایی که به نام فلسفه دین یا درآمدی به فلسفه دین در مغرب زمین منتشر می شود، هر کدام می کوشند تعریفی از فلسفه دین ارائه دهند؛ برای مثال، برخی فلسفه دین را تفکر فلسفی و یا ژرف اندیشی در باب دین دانسته اند. برخی از آن ها به صعوبت تعریف فلسفه دین اذعان می کنند و برخی نیز بدون تعریف فلسفه دین، وارد بحث از مسائل آن می شوند و برخی دیگر می گویند که فلسفه دین رایج، در واقع فلسفه دین مسیحی و تا اندازه ا ی یهودی است. اگر کسی خواهان فلسفه دین در باب ادیان دیگر باشد، باید به کتاب های دیگر مراجعه کند.
مشکل بودن تعریف فلسفه دین
اما چرا تعریف فلسفه دین و به تبع آن تعیین مسائل آن مشکل و مناقشه آمیز است؟تعریف فلسفه دین، تابعی از تعریف فلسفه و دین است. معنا و تعریف فلسفه و دین، چنان متنوع و متفاوت و به تعبیری عرض عریضی است که تعریف دقیقی از آن ها نیز با مشکل مواجه می شود. همچنین در باب رابطه فلسفه با دین چنان آرا و دیدگاه های متعارضی ارائه شده است که برخی مانند کیرکه گارد، فیلسوف دانمارکی و پدر اگزیستانسیالیسم برآنند که دین برای توجیه خود به عقل نیازی ندارد و کوشش برای اعمال و کاربرد مقولات عقلی و فلسفی برای دین به طور کامل بیهوده است. به نظر او، مضحک به نظر می رسد که دین با معیار های عقل داوری شود؛ یعنی دین و عقل ضد همند و نیز ایمان دینی اصیل هنگامی ظاهر می شود که عقل به پایان خود برسد.
Pojman, Louise, Philosophy of Religion, America, Waedsworth Publising, ComPany, ۱۹۸۷.
تعریف فلسفه بسیار مشکل و مناقشه آمیز است و برای اثبات این امر، ابتدا به تعریف لفظی وسپس به تعریف اصطلاحی آن خواهیم پرداخت:
← معنای لفظی
...
wikifeqh: فلسفه_دین_(چیستی)