فقه الحدود و التعزیرات

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] «فقه الحدود و التعزیرات»، کتابی است چهار جلدی که توسط آیة الله، سید عبد الکریم موسوی اردبیلی، در باب حدود و تعزیرات، به زبان عربی و در شرح شرائع الاسلام مرحوم محقق حلی(ره)، تألیف گردیده است.
این کتاب چهار جلدی، مجموعاً، دارای هفت باب است که بعد از مقدمه ای معضل، در بحث حدود و تعزیرات، اولین بابش، مربوط به حد زنا می باشد. باب دوم، در سایر جرایم جنسی است. باب سوم، در قذف و باب چهارم، در حد شرب مسکر و باب پنجم، در حد سرقت و باب ششم، در حد محاربه و باب هفتم، مربوط به حد ارتداد می باشد.
مقدمه: مقدمه ی کتاب، در واقع تفسیر این کلام محقق صاحب شرایع می باشد که در باره ی حدود و تعزیرات، فرموده: «کل ما له عقوبة مقدّرة، یسمی حدّاً و ما لیس کذلک، یسمی تعزیراً». مؤلف، می گوید: مطالب این بحث را در ضمن چهار مبحث، تبیین می نماییم: اول، اینکه اقامه ی حدود چه اهمیتی دارد که باید در جواب گفت: اداره ی امور یک کشور و جامعه و بقای یک نظام و حکومت، با مراعات حقوق مردم و اقامه ی قسط و عدل، قابل دست رسی خواهد بود که وضع مقررات، تأدیب متخلفین و مجازات مجرمین نیز در همین راستا می باشند.
دوم، حد، در لغت، کتاب و سنت به چه معناست؟ حد، در لغت، معانی زیادی دارد، از قبیل قطع، اشتداد، نشاط، غضب، تأدیب و عقوبت. در قرآن کریم، حد، به صیغه ی جمع، در چهارده مورد از آیات مدنی به کار رفته و در هیچ یک از موارد مذکور، به معنی عقوبت استعمال نشده است، امّا در اخبار، در معانی گوناگونی به کار رفته است، از قبیل معنای لغوی(منع و فصل بین دو چیز)، مطلق عقوبت، عقوبت معیّنه و...
سوم، تعزیر در لغت، کتاب و سنت به چه معناست؟ در لغت به معنای تأدیب، ضرب شدید و زدن کمتر از حد به کار رفته است. در قرآن کریم، کلاً در سه مورد استعمال شده که همگی به معنی تکریم و توقیر می باشند.

[ویکی فقه] فقه الحدود و التعزیرات (کتاب). «فقه الحدود و التعزیرات»، کتابی است چهار جلدی که توسط آیة الله، سید عبد الکریم موسوی اردبیلی، در باب حدود و تعزیرات، به زبان عربی و در شرح شرائع الاسلام مرحوم محقق حلی رحمة الله علیه، تالیف گردیده است.
این کتاب چهار جلدی، مجموعا، دارای هفت باب است که بعد از مقدمه ای معضل، در بحث حدود و تعزیرات، اولین بابش، مربوط به حد زنا می باشد. باب دوم، در سایر جرایم جنسی است. باب سوم، در قذف و باب چهارم، در حد شرب مسکر و باب پنجم، در حد سرقت و باب ششم، در حد محاربه و باب هفتم، مربوط به حد ارتداد می باشد.
گزارش محتوا
در واقع تفسیر این کلام محقق صاحب شرایع می باشد که درباره حدود و تعزیرات، فرموده: «کل ما له عقوبة مقدرة، یسمی حدا و ما لیس کذلک، یسمی تعزیرا». مؤلف، می گوید: مطالب این بحث را در ضمن چهار مبحث، تبیین می نماییم:
← بحث اول
تعزیر، یا به خاطر ارتکاب حرام یا به جهت ترک واجب یا به واسطه حکومت در موارد لازم که تعزیرات حکومتی نام دارد، جاری می شود.
← کیفیت تعزیر
...

پیشنهاد کاربران

بپرس