فقه الامام الصادق

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] فقه الامام الصادق اثری ارزشمند، ابتکاری و با اسلوب جدید در فقه شیعی است.
فقه الامام جعفرالصادق، ج۶، محمدجوادمغنیة ، دارالجواد دارالتیار الجدید، بیروت،پنجم،۱۴۰۴ه/ ۱۹۸۴م.استاد محمدجواد مغنیه، محقق ونویسنده برجسته شیعی و دارای آثار و نوشته های ارزشمندی است.در بیشتر کتابهای وی، ابتکار، روانی و شیوایی قلم ، عصری بودن و همگامی با زمان و نیاز، به روشنی پیداست.این اثر غنی، در سال ۱۳۸۴ه.ق نگاشته شده و تاکنون چند نوبت به چاپ رسیده است.
هدف از نگارش
استاد، در مقدمه کتاب، هدف از نگارش را چنین بیان می کند:این کتاب، برای کسانی که شناختی از فقه جعفری ندارند، ولی شوق آن را دارند که بشناسند، نوشته شده است. برای آنان که راهی برای این آشنایی نمی یابند… زیرا منابع موجود در فقه شیعی، دارای عبارتهای مشکل، روش پیچیده، بدون ترتیب و تبویب، با طول و تفصیل و نقل قولهای فراوان است که خواننده (عصری)، جذب آن نمی شود و نمی تواند با آن انس پیدا کند. در مقدمه کتاب (علم اصول الفقه) که نوشته دیگری است از مؤلف و پس از کتاب فقه امام الصادق - علیه السلام-، تحریر شده است هدف خود را چنین باز می گوید:هدف از نگارش، تنها آسان سازی و هموارسازی این گنج پربهاست برای طالبان و جست وجوگران، زیرا منابع اصلی فقه تشیع، نیاز به مترجمی چیره دست دارد که بتواند طلسم آن را بشکند و کتاب(فقه الامام) این طلسم را شکسته و از آن پرده برداشته است.
← مقاله ای در معرفی کتاب فقه الامام الصادق
...

[ویکی فقه] فقه الامام الصادق (کتاب). کتاب" فقه الإمام الصادق علیه السلام " تألیف شیخ محمّد جواد مغنیّه یک دوره ی کامل فقه از طهارت تا دیات است که به منظور آشنایی سایر فرق اسلامی با فقه جعفری نوشته شده است. مسائل به صورت نیمه استدلالی مطرح شده و در عین اختصار عبارات، ادله ی احکام نیز مورد توجه قرار گرفته است.
ترجمۀ زندگانی مرحوم« محمد جواد مغنیّه » در کتب تراجم، آن چنان که شایستۀ شأن و منزلت این شخصیت بزرگ است، ذکر نشده است. لذا این امر باعث گمنامی ایشان در بیان عامۀ مسلمانان و در بعضی مواقع در بین علما گردیده است. « شیخ محمّد جواد مغنیّه»، در سال ۱۳۲۲ ه . ق در خانوادۀ آل مغنیّه که به فضل و دانش شهرت دارند، در قریۀ« طیردبا » از قراء جبل عامل به دنیا آمد. دروس مقدماتی را نزد شیوخ آن دیار فرا گرفت. از آنجا که حوزۀ علمیۀ نجف اشرف را مأمن مناسبی برای بحث و تحقیقات علمی خود یافت بدان جا مهاجرت کرد و از محضر پر فیض اساتید و دانشمندان بزرگی از جمله« سید حسین الحمامی » که در عصر خود از علمای برجستۀ نجف به شمار می رفت کسب فیض کرد. مرحوم مغنیّه پس از مدّتی به جبل عامل بازگشت و در قریۀ خود به پژوهش، تحقیق و تدریس علوم دینی پرداخت. تا اینکه به عنوان حاکم شرع در بیروت تعیین شد، سپس سمت مشاورت عالی محکمۀ شرعی را بر عهده گرفت و در این پست مشغول انجام وظیفه شد. مرحوم مغنیّه در سال های آخر عمر خود جهت کسب علم و تدریس در حوزۀ علمیّۀ قم به ایران مهاجرت کرد و چند سال نیز در آنجا به تحقیق، پژوهش و تدریس علوم حوزوی از جمله تفسیر قرآن پرداخت که حاصل تلاش های او دهها اثر ارزشمند در زمینه های مختلف علوم اسلامی است.« استاد مغنیّه»، از معدود مفسّرانی است، که موفق به تألیف دو تفسیر ارزشمند بر قرآن کریم شده است. اوّلین اثر تفسیری ایشان بر قرآن کریم تحت عنوان« الکاشف فی تفسیر القرآن الکریم » می باشد که در هفت مجلد در بیروت به طبع رسیده است. مفسّر در این تفسیر، از مجموع روش های تفسیری بهره جسته است. سپس بعد از مدتی مجددا به بیروت بازگشت و پس از سالیان متمادی تلاش و کوشش و خدمت به غنی کردن فرهنگ پر بار اسلام ، در نهایت، در ماه محرم سال ۱۴۰۰ ه . ق در همان جا، ندای حق را لبیک گفت و پیکر مطهرش جهت تدفین در جوار مرقد مطهر حضرت امیر المؤمنین علی علیه السّلام به نجف اشرف انتقال یافت و در همان جا به خاک سپرده شد.
انگیزه ی تالیف
مؤلف انگیزه ی خود را از تالیف کتاب چنین بیان می کند:« روزی مستشرقی آلمانی به من گفت ما پیش از این که کتاب الفقه علی المذاهب الخمسه را بخوانیم نمی دانستیم که شیعه هم فقه دارد. گفتم آنچه من در آن کتاب نوشتم نسبت به فقه شیعه چیزی به حساب نمی آید. گفت چون زبان اصلی ما عربی نیست عربی قدیم را نمی فهمیم. در آن لحظه تصمیم گرفتم یک دوره ی کامل فقه شامل عبادات و معاملات بر مبنای مذهب جعفری بنویسم.»
منابع کتاب
مهم ترین مصادر مؤلف در نگارش کتاب عبارت بوده اند از: وسائل الشیعة ، مدارک ، حدائق ، مفتاح الکرامة ، جواهر الکلام ، مصباح الفقیه ، مکاسب و حواشی آن، مسالک ، بلغة الفقیه ، فرائد الاصول ، منهاج الصالحین ، العروة الوثقی و شرح ارشاد .
چاپ
...

پیشنهاد کاربران

بپرس