[ویکی فقه] فضیلت مولی الموحدین امیرالمومنین علی بن ابی طالب (صلوات الله علیه) نسبت به خلفا بلکه نسبت به همه اولیا و انبیای الهی (علیهم السّلام) به جز نبی خاتم (صلی الله علیه و آله وسلّم) امری مسلم است. چنانکه در زیارت امیرالمومنین (علیه السّلام) چنین آمده است: «السَّلاَمُ عَلَی مَوْلاَنَا اَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ اَبِی طَالِبٍ صَاحِبِ السَّوَابِقِ وَ الْمَنَاقِبِ ؛ سلام بر مولای ما امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السّلام) که دارای فضایل سابق و مناقب است».
این روایت را احمد بن حنبل و دیگر بزرگان اهل سنت با تعبیرات مختلف و سند های متعدد نقل کرده اند که سند روایت احمد بن حنبل و طحاوی معتبر است:"حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ طَیْفُورٍ، قثنا قُتَیْبَةُ، نا یَعْقُوبُ، عَنْ سُهَیْلِ بْنِ اَبِی صَالِحٍ، عَنْ اَبِیهِ، اَنَّ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ، قَالَ: «لَقَدْ اُوتِیَ عَلِیُّ بْنُ اَبِی طَالِبٍ ثَلاثًا، لاَنْ اَکُونَ اُوتِیتُهَا اَحَبُّ اِلَیَّ مِنْ اِعْطَاءِ حُمْرِ النَّعَمِ جِوَارُ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله وسلّم) فِی الْمَسْجِدِ، وَالرَّایَةُ یَوْمَ خَیْبَرَ، وَالثَّالِثَةُ نَسِیَهَا سُهَیْلٌ»". "عمر بن خطاب گفت: به علی بن ابی طالب (علیه السّلام) سه ویژگی داده شده است که اگر من آن ها را داشتم، از داشتن شترهای سرخ مو بهتر بود: همسایگی رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) در مسجد، دادن پرچم در روز خیبر. سومی را سهیل فراموش کرد".
شیبانی، احمد بن حنبل، فضائل الصحابة، ج۲ ص۶۵۹.
سند این روایت صحیح است و هیچ اشکالی در آن نیست.
← علی بن طیفور
در این روایت، آمده بود که سهیل، فضیلت سوم را فراموش کرده است؛ ولی همین روایت با سند دیگر از او نقل شده که فضیلت سوم را نیز بازگو کرده است و آن ازدواج امیرمؤمنان (علیه السّلام) با صدیقه طاهره (سلام الله علیها) است.طحاوی در شرح مشکل الآثار می نویسد:"کَمَا قَدْ حَدَّثَنَا اِبْرَاهِیمُ بْنُ مَرْزُوقٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا رَوْحُ بْنُ اَسْلَمَ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا سُهَیْلُ بْنُ اَبِی صَالِحٍ، عَنْ اَبِیهِ، عَنْ اَبِی هُرَیْرَةَ، رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: قال عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ: " لَقَدْ اُعْطِیَ عَلِیُّ بْنُ اَبِی طَالِبٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ خِصَالا، لاَنْ یَکُونَ فِیَّ خَصْلَةٌ مِنْهَا اَحَبُّ اِلَیَّ مِنْ اَنْ اُعْطَی حُمْرَ النَّعَمِ".قَالُوا: وَمَا هُنَّ یَا اَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ؟ قَالَ: " تَزَوَّجَ فَاطِمَةَ ابْنَةَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله وسلّم) وَسُکْنَاهُ الْمَسْجِدَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله وسلّم) یَحِلُّ لَهُ فِیهِ مَا یَحِلُّ لِرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله وسلّم) وَالرَّایَةُ یَوْمَ خَیْبَرَ ".قَالَ اَبُو جَعْفَرٍ: وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الَّذِی عَادَ اِلَیْهِ هَذَا الْحَدِیثُ، اِنْ یَکُنْ هُوَ الْمَخْرَمِیَّ، فَهُوَ مِمَّنْ یُحْمَدُ فِی حَدِیثِهِ، وَاِنْ یَکُنْ هُوَ ابْنَ نَجِیحٍ اَبُو عَلِیِّ ابْنَ الْمَدِینِیِّ، فَاِنَّ حَدِیثَهُ لَیْسَ کَحَدِیثِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ الْمَخْرَمِیِّ، وَلَکِنَّهُ لَیْسَ بِسَاقِطٍ، قَدْ حَدَّثَ النَّاسُ عَنْهُ، وَاَحَدُ مَنْ حَدَّثَ عَنْهُ ابْنُهُ، وَهُوَ اِمَامُ اَهْلِ الْحَدِیثِ". "ابوهریره از عمر بن خطاب نقل کرده است که گفت: علی بن ابی طالب (علیه السّلام) ویژگی های دارد که اگر من یکی از آن ها را داشتم برای من بهتر از آن بود که شتران سرخ مو داشته باشم. سؤال کردند: آن ویژگی ها کدامند؟ عمر گفت: ازدواج با دختر رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم)؛ سکونت با رسول خدا در مسجد و حلال بودن هر آن چه که برای رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) حلال بود؛ دادن پرچم به دست علی (علیه السّلام) در روز خیبر.ابو جعفر (نویسنده) گفت: عبدالله بن جعفری که در سند روایت است، اگر عبدالله بن جعفر مخرمی باشد، از کسانی است که در نقل روایت، ستایش شده است؛ ولی اگر عبدالله بن جعفر بن نجیج که همان علی بن مدینی است باشد، هرچند که ارزش حدیث او به اندازه حدیث عبدالله بن جعفر مخرمی نیست؛ ولی روایتش مردود نیست، مردم از از او روایت نقل کرده اند که یکی از آن ها پسر اوست که او پیشوای اهل حدیث است.
طحاوی، احمد بن محمد، شرح مشکل الآثار، ج۹، ص۱۸۲، ح۳۵۵۱.
...
این روایت را احمد بن حنبل و دیگر بزرگان اهل سنت با تعبیرات مختلف و سند های متعدد نقل کرده اند که سند روایت احمد بن حنبل و طحاوی معتبر است:"حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ طَیْفُورٍ، قثنا قُتَیْبَةُ، نا یَعْقُوبُ، عَنْ سُهَیْلِ بْنِ اَبِی صَالِحٍ، عَنْ اَبِیهِ، اَنَّ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ، قَالَ: «لَقَدْ اُوتِیَ عَلِیُّ بْنُ اَبِی طَالِبٍ ثَلاثًا، لاَنْ اَکُونَ اُوتِیتُهَا اَحَبُّ اِلَیَّ مِنْ اِعْطَاءِ حُمْرِ النَّعَمِ جِوَارُ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله وسلّم) فِی الْمَسْجِدِ، وَالرَّایَةُ یَوْمَ خَیْبَرَ، وَالثَّالِثَةُ نَسِیَهَا سُهَیْلٌ»". "عمر بن خطاب گفت: به علی بن ابی طالب (علیه السّلام) سه ویژگی داده شده است که اگر من آن ها را داشتم، از داشتن شترهای سرخ مو بهتر بود: همسایگی رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) در مسجد، دادن پرچم در روز خیبر. سومی را سهیل فراموش کرد".
شیبانی، احمد بن حنبل، فضائل الصحابة، ج۲ ص۶۵۹.
سند این روایت صحیح است و هیچ اشکالی در آن نیست.
← علی بن طیفور
در این روایت، آمده بود که سهیل، فضیلت سوم را فراموش کرده است؛ ولی همین روایت با سند دیگر از او نقل شده که فضیلت سوم را نیز بازگو کرده است و آن ازدواج امیرمؤمنان (علیه السّلام) با صدیقه طاهره (سلام الله علیها) است.طحاوی در شرح مشکل الآثار می نویسد:"کَمَا قَدْ حَدَّثَنَا اِبْرَاهِیمُ بْنُ مَرْزُوقٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا رَوْحُ بْنُ اَسْلَمَ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا سُهَیْلُ بْنُ اَبِی صَالِحٍ، عَنْ اَبِیهِ، عَنْ اَبِی هُرَیْرَةَ، رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: قال عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ: " لَقَدْ اُعْطِیَ عَلِیُّ بْنُ اَبِی طَالِبٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ خِصَالا، لاَنْ یَکُونَ فِیَّ خَصْلَةٌ مِنْهَا اَحَبُّ اِلَیَّ مِنْ اَنْ اُعْطَی حُمْرَ النَّعَمِ".قَالُوا: وَمَا هُنَّ یَا اَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ؟ قَالَ: " تَزَوَّجَ فَاطِمَةَ ابْنَةَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله وسلّم) وَسُکْنَاهُ الْمَسْجِدَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله وسلّم) یَحِلُّ لَهُ فِیهِ مَا یَحِلُّ لِرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله وسلّم) وَالرَّایَةُ یَوْمَ خَیْبَرَ ".قَالَ اَبُو جَعْفَرٍ: وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الَّذِی عَادَ اِلَیْهِ هَذَا الْحَدِیثُ، اِنْ یَکُنْ هُوَ الْمَخْرَمِیَّ، فَهُوَ مِمَّنْ یُحْمَدُ فِی حَدِیثِهِ، وَاِنْ یَکُنْ هُوَ ابْنَ نَجِیحٍ اَبُو عَلِیِّ ابْنَ الْمَدِینِیِّ، فَاِنَّ حَدِیثَهُ لَیْسَ کَحَدِیثِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ الْمَخْرَمِیِّ، وَلَکِنَّهُ لَیْسَ بِسَاقِطٍ، قَدْ حَدَّثَ النَّاسُ عَنْهُ، وَاَحَدُ مَنْ حَدَّثَ عَنْهُ ابْنُهُ، وَهُوَ اِمَامُ اَهْلِ الْحَدِیثِ". "ابوهریره از عمر بن خطاب نقل کرده است که گفت: علی بن ابی طالب (علیه السّلام) ویژگی های دارد که اگر من یکی از آن ها را داشتم برای من بهتر از آن بود که شتران سرخ مو داشته باشم. سؤال کردند: آن ویژگی ها کدامند؟ عمر گفت: ازدواج با دختر رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم)؛ سکونت با رسول خدا در مسجد و حلال بودن هر آن چه که برای رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) حلال بود؛ دادن پرچم به دست علی (علیه السّلام) در روز خیبر.ابو جعفر (نویسنده) گفت: عبدالله بن جعفری که در سند روایت است، اگر عبدالله بن جعفر مخرمی باشد، از کسانی است که در نقل روایت، ستایش شده است؛ ولی اگر عبدالله بن جعفر بن نجیج که همان علی بن مدینی است باشد، هرچند که ارزش حدیث او به اندازه حدیث عبدالله بن جعفر مخرمی نیست؛ ولی روایتش مردود نیست، مردم از از او روایت نقل کرده اند که یکی از آن ها پسر اوست که او پیشوای اهل حدیث است.
طحاوی، احمد بن محمد، شرح مشکل الآثار، ج۹، ص۱۸۲، ح۳۵۵۱.
...
wikifeqh: فضائل_امام_علی
[ویکی فقه] فضائل امام علی (کلام خلفا). از منابع مهمی که در شناخت وجود ملکوتی حضرت علی (علیه السّلام) موجود است، کلمات و مرویات خلفای سه گانه می باشد.
دانستن این مطالب از چند جهت مورد توجه و اهمیت است:اولامقام رفیع امیرالمؤمنین علی (علیه السّلام) را از زبان کسانی که به عنوان بعضی از صحابه رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلّم) مطرح بودند، و سخنان آن حضرت را شنیدند، می شناسیم.ثانیا: به طور قطع، میزان شناخت پیروان مذاهب مختلف عامه با مطالعه این مطالب، نسبت به آن حضرت بیشتر و کاملتر خواهد شد. و تحولی نو در آنان پدید خواهد آمد. (به عنوان نمونه، یکی از نویسندگان اهل سنت به نام فؤاد فاروقی، که در مورد عظمت و مقام رفیع علی (علیه السّلام) کتب متعددی تالیف کرده، در صفحه ۲۶۰ از کتاب «بیست و پنج سال سکوت علی (عیه السلام)» در مورد آغاز شناخت وسیع تر خود نسبت به شخصیت برجسته اسلام یعنی علی (علیه السّلام) چنین می نویسد: «به یاد آوردن این که چه زمانی با نام مبارک علی (علیه السّلام) آشنا شده ام برایم ممکن نیست، اما خوب به خاطر می آورم که چه زمانی شیفته اش شدم: زمانی که اقدام به جمع آوری سخنان «عمر بن خطاب» درباره این شخصیت ممتاز عالم اسلام، کردم. جملات سپاسمندانه و ستایشگرانه عمر، سردار بزرگ سده نخستین برقراری اسلام، مرا مجذوب علی (علیه السّلام) کرد...»ثالثا: از این طریق، ماهیت کسانی که بعد از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم)، سفارشها و وصایای آن حضرت را در مورد خلافت و ولایت علی (علیه السّلام) نادیده گرفته و با ایجاد شورای انحصاری، اقدام به تعیین خلیفه برای مسلمین کردند، کاملا روشن می شود. در ادامه همین مباحث، سخنان و روایاتی که عایشه در زمینه عظمت علی (علیه السّلام) بیان کرده است نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.
سخنان ابوبکر بن ابی قحافه
در این بخش برخی از سخنان و مرویات ابوبکر درباره حضرت علی(علیه السلام) مورد دقت و توجه قرار می گیرد:
← سخن اول
در این قسمت به برخی از سخنان و مرویات عمر بن خطاب درباره فضائل حضرت علی (علیه السلام) اشاره می شود:
← سخن اول
...
دانستن این مطالب از چند جهت مورد توجه و اهمیت است:اولامقام رفیع امیرالمؤمنین علی (علیه السّلام) را از زبان کسانی که به عنوان بعضی از صحابه رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلّم) مطرح بودند، و سخنان آن حضرت را شنیدند، می شناسیم.ثانیا: به طور قطع، میزان شناخت پیروان مذاهب مختلف عامه با مطالعه این مطالب، نسبت به آن حضرت بیشتر و کاملتر خواهد شد. و تحولی نو در آنان پدید خواهد آمد. (به عنوان نمونه، یکی از نویسندگان اهل سنت به نام فؤاد فاروقی، که در مورد عظمت و مقام رفیع علی (علیه السّلام) کتب متعددی تالیف کرده، در صفحه ۲۶۰ از کتاب «بیست و پنج سال سکوت علی (عیه السلام)» در مورد آغاز شناخت وسیع تر خود نسبت به شخصیت برجسته اسلام یعنی علی (علیه السّلام) چنین می نویسد: «به یاد آوردن این که چه زمانی با نام مبارک علی (علیه السّلام) آشنا شده ام برایم ممکن نیست، اما خوب به خاطر می آورم که چه زمانی شیفته اش شدم: زمانی که اقدام به جمع آوری سخنان «عمر بن خطاب» درباره این شخصیت ممتاز عالم اسلام، کردم. جملات سپاسمندانه و ستایشگرانه عمر، سردار بزرگ سده نخستین برقراری اسلام، مرا مجذوب علی (علیه السّلام) کرد...»ثالثا: از این طریق، ماهیت کسانی که بعد از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم)، سفارشها و وصایای آن حضرت را در مورد خلافت و ولایت علی (علیه السّلام) نادیده گرفته و با ایجاد شورای انحصاری، اقدام به تعیین خلیفه برای مسلمین کردند، کاملا روشن می شود. در ادامه همین مباحث، سخنان و روایاتی که عایشه در زمینه عظمت علی (علیه السّلام) بیان کرده است نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.
سخنان ابوبکر بن ابی قحافه
در این بخش برخی از سخنان و مرویات ابوبکر درباره حضرت علی(علیه السلام) مورد دقت و توجه قرار می گیرد:
← سخن اول
در این قسمت به برخی از سخنان و مرویات عمر بن خطاب درباره فضائل حضرت علی (علیه السلام) اشاره می شود:
← سخن اول
...
wikifeqh: امام_علی_در_کلام_خلفا
[ویکی شیعه] فضائل امام علی(ع). فضائل امام علی(ع) توسط بسیاری از اهل سنت نقل شده است چندان که ابن حنبل (پیشوای حنبلی ها) می گوید: بدان حد که برای علی بن ابی طالب (ع) فضائل آمده است، برای هیچ یک از یاران رسول خدا (ص) نیامده است.
در ذیل صرفاً برخی از فضائل منقول توسط بزرگان اهل سنت درباره امام علی(ع)، نقل شده است نه همه آنها.
در ذیل صرفاً برخی از فضائل منقول توسط بزرگان اهل سنت درباره امام علی(ع)، نقل شده است نه همه آنها.
wikishia: فضائل_امام_علی(ع)