فریتز تت ( به آلمانی: Fritz Todt ) ( زاده ۴ سپتامبر ۱۸۹۱ – درگذشته ۸ فوریه ۱۹۴۲ ) مهندسی آلمانی و از برجسته ترین چهره های حزب نازی در آلمان بود. هم چنین او وزیر تسلیحات و تولید نظامی رایش سوم از سال ۱۹۴۰ تا زمان مرگش یعنی ۱۹۴۲ بود.
تت در فورتسهایم زاده شد. پدر وی صاحب یک کارخانه کوچک بود. در دانشگاه فنی مونیخ و مؤسسه فناوری کارلسروهه درس خواند و در رشته مهندسی و مدیریت ساخت دیپلم گرفت.
در جنگ جهانی اول در ابتدا در پیاده نظام خدمت می کرد و پس از آن به عنوان ناظر شناسایی در لوفت اشترایت کرفته مشغول به کار شد و یک نشان صلیب آهنین دریافت کرد. پس از خدمت نظامی، درسش را در سال ۱۹۲۰ به پایان رساند و سپس در کارخانه "Grün & Bilfinger AG" در مانهایم مشغول به کار شد. پس از آن در کارخانه مهندسی عمران زاگر و وورنر ( ۱۹۲۱ ) شروع به کار کرد.
وی در ۵ ژانویه ۱۹۲۲ به حزب نازی پیوست. در ۱۹۳۱ وی به درجه اوبرفورر ( سرهنگ ارشد ) در اس آ ارتقا یافت. در همین سال درجه دکترای خود را نیز دریافت کرد.
وی در ژوئیه ۱۹۳۳ بازرس کل جاده های آلمان شد و در کارخانه ساخت اتوبان ها مشغول به کار شد. بعدها سمت های دیگری نیز در حزب نازی دریافت کرد. به پاس تلاش هایش برای ساخت اتوبان در آلمان، توانست جایزه ملی دانش و هنر آلمان را از هیتلر دریافت کند.
وی در سال ۱۹۳۷ سازمان تت را ایجاد کرد که تمامی کارخانه های خصوصی، شرکت های دولتی و خدمات کارگری رایش را شامل می شد. وی در ۱۷ مارس سال ۱۹۴۰ وزیر تسلیحات آلمان شد. در ژوئن ۱۹۴۱و پس از حمله به شوروی، وی مأمور ترمیم زیرساخت های آن مناطق شد.
در سال ۱۹۴۱ رابطه تت با بسیاری از فرماندهان ورماخت و با هرمان گورینگ رئیس لوفت وافه به سرعت رو به تیرگی گذاشت. در آن زمان که هم چنان از دوستان نزدیک هیتلر بود، به گشتی به منظور بازرسی در جبهه شرق رفت. پس از آن اظهار کرد که اگر سلاح های بهتری برای استفاده نیروهای ارتشی وجود ندارد، بهتر است که آلمان جنگ با شوروی را تمام کند. هیتلر ارزیابی وی را رد کرد.
وی در ۸ فوریه ۱۹۴۲ و در پروازی که از آشیانه گرگ داشت دچار سانحه شد و درگذشت. برخی معتقد بودند که وی ترور شده است اما این ادعا هیچ گاه اثبات نشد. آلبرت اشپیر که جای او را در وزارت تسلیحات گرفت خاطرنشان می کند که وزیر امور هوانوردی رایش بسیار در مورد علت حادثه پرس و جو می کرده و در نهایت صحبت خود را با این جمله به پایان رسانده است:"امکان خرابکاری رد می شود. تحقیقات بیشتر در این زمینه نه لازم است و نه قصد آن است".
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفتت در فورتسهایم زاده شد. پدر وی صاحب یک کارخانه کوچک بود. در دانشگاه فنی مونیخ و مؤسسه فناوری کارلسروهه درس خواند و در رشته مهندسی و مدیریت ساخت دیپلم گرفت.
در جنگ جهانی اول در ابتدا در پیاده نظام خدمت می کرد و پس از آن به عنوان ناظر شناسایی در لوفت اشترایت کرفته مشغول به کار شد و یک نشان صلیب آهنین دریافت کرد. پس از خدمت نظامی، درسش را در سال ۱۹۲۰ به پایان رساند و سپس در کارخانه "Grün & Bilfinger AG" در مانهایم مشغول به کار شد. پس از آن در کارخانه مهندسی عمران زاگر و وورنر ( ۱۹۲۱ ) شروع به کار کرد.
وی در ۵ ژانویه ۱۹۲۲ به حزب نازی پیوست. در ۱۹۳۱ وی به درجه اوبرفورر ( سرهنگ ارشد ) در اس آ ارتقا یافت. در همین سال درجه دکترای خود را نیز دریافت کرد.
وی در ژوئیه ۱۹۳۳ بازرس کل جاده های آلمان شد و در کارخانه ساخت اتوبان ها مشغول به کار شد. بعدها سمت های دیگری نیز در حزب نازی دریافت کرد. به پاس تلاش هایش برای ساخت اتوبان در آلمان، توانست جایزه ملی دانش و هنر آلمان را از هیتلر دریافت کند.
وی در سال ۱۹۳۷ سازمان تت را ایجاد کرد که تمامی کارخانه های خصوصی، شرکت های دولتی و خدمات کارگری رایش را شامل می شد. وی در ۱۷ مارس سال ۱۹۴۰ وزیر تسلیحات آلمان شد. در ژوئن ۱۹۴۱و پس از حمله به شوروی، وی مأمور ترمیم زیرساخت های آن مناطق شد.
در سال ۱۹۴۱ رابطه تت با بسیاری از فرماندهان ورماخت و با هرمان گورینگ رئیس لوفت وافه به سرعت رو به تیرگی گذاشت. در آن زمان که هم چنان از دوستان نزدیک هیتلر بود، به گشتی به منظور بازرسی در جبهه شرق رفت. پس از آن اظهار کرد که اگر سلاح های بهتری برای استفاده نیروهای ارتشی وجود ندارد، بهتر است که آلمان جنگ با شوروی را تمام کند. هیتلر ارزیابی وی را رد کرد.
وی در ۸ فوریه ۱۹۴۲ و در پروازی که از آشیانه گرگ داشت دچار سانحه شد و درگذشت. برخی معتقد بودند که وی ترور شده است اما این ادعا هیچ گاه اثبات نشد. آلبرت اشپیر که جای او را در وزارت تسلیحات گرفت خاطرنشان می کند که وزیر امور هوانوردی رایش بسیار در مورد علت حادثه پرس و جو می کرده و در نهایت صحبت خود را با این جمله به پایان رسانده است:"امکان خرابکاری رد می شود. تحقیقات بیشتر در این زمینه نه لازم است و نه قصد آن است".
wiki: فریتس تت