[ویکی فقه] فراگیری جهنم (قرآن). در این مقاله به بررسی آیاتی که مربوط به فراگیری و عذاب همه کسانی که نافرمانی خداوند می کنند می پردازیم.
لهم من جهنم مهاد ومن فوقهم غواش وکذلک نجزی الظــلمین. «برای آنها بسترهائی از (آتش) دوزخ و روی آنها پوشش هائی (از آن) است و اینچنین ظالمان را جزا می دهیم».در آیه بعد، به قسمتی دیگر از مجازات دردناک آنها اشاره کرده می گوید: برای این گونه افراد، بسترهائی از جهنم و آتش سوزان است و روی آنها پوشش هائی از همان آتش سوزان قرار دارد (لهم من جهنم مهاد و من فوقهم غواش) و باز برای تاکید اضافه می کند این چنین ظالمان و ستمگران را کیفر می دهیم (و کذلک نجزی الظالمین).
منافقان بهانه تراش
.. وان جهنم لمحیطة بالکـفرین. «بعضی از آنها می گویند بما اجازه ده (تا در جهاد شرکت نکنیم) و ما را به گناه گرفتار ساز، آگاه باشید آنها (هم اکنون) در گناه سقوط کرده اند و جهنم کافران را احاطه کرده است!».مفسران در تفسیر جمله (و ان جهنم لمحیطة بالکافرین) گفتگوهای مختلفی دارند بعضی می گویند این جمله کنایه از آن است که عوامل و اسباب ورود به جهنم یعنی گناهان آنها را احاطه کرده است.و بعضی گفته اند که این از قبیل حوادث حتمی آینده است که به صورت ماضی یا حال بیان می شود، یعنی به طور قطع در آینده جهنم آنها را در بر خواهد گرفت.ولی این احتمال نیز وجود دارد که جمله را به معنی حقیقی اش تفسیر کنیم و بگوئیم هم اکنون جهنم موجود است و در باطن و درون این جهان قرار دارد و آنها در میان جهنم هستند، اگر چه هنوز فرمان تاءثیر کردن آن صادر نشده است، همانگونه که بهشت نیز هم اکنون وجود دارد و در باطن و درون این جهان به همه احاطه کرده است منتها بهشتیان چون تناسب با بهشت دارند با آن مرتبط خواهند بود و دوزخیان چون متناسب با دوزخند با دوزخ.
معنای حصر
.. وجعلنا جهنم للکـفرین حصیرا. «امید است پروردگارتان به شما رحم کند، هر گاه برگردید ما باز می گردیم، و جهنم را زندان سخت کافران قرار دادیم».حصیر از ماده (حصر) وبه طوری که گفته اند به معنای حبس کردن ودر مضیقه قرار دادن است همچنانکه در جای دیگر قرآن فرموده: (و احصروهم) یعنی برایشان تنگ بگیرید. و معنای جمله (عسی ربکم ان یرحمکم) - بطوری که از سیاق برمی آید - این است که امید است بعد از بعث دشمنان در بار دوم خداوند به شما رحم کند، و این وعده امیدوار کننده مشروط است به توبه ایشان و اینکه به طاعت و احسان برگردند. به دلیل جمله (وان تعودوا نعد) که تهدید می کند اگر باز هم به فساد برگردید ما نیز به عقوبت و نکال بر می گردیم وما جهنم را برای کافران حصیر و محلی محصور قرار می دهیم تا نتوانند از آن خارج شوند.
عذاب دردناک جهنم
...
لهم من جهنم مهاد ومن فوقهم غواش وکذلک نجزی الظــلمین. «برای آنها بسترهائی از (آتش) دوزخ و روی آنها پوشش هائی (از آن) است و اینچنین ظالمان را جزا می دهیم».در آیه بعد، به قسمتی دیگر از مجازات دردناک آنها اشاره کرده می گوید: برای این گونه افراد، بسترهائی از جهنم و آتش سوزان است و روی آنها پوشش هائی از همان آتش سوزان قرار دارد (لهم من جهنم مهاد و من فوقهم غواش) و باز برای تاکید اضافه می کند این چنین ظالمان و ستمگران را کیفر می دهیم (و کذلک نجزی الظالمین).
منافقان بهانه تراش
.. وان جهنم لمحیطة بالکـفرین. «بعضی از آنها می گویند بما اجازه ده (تا در جهاد شرکت نکنیم) و ما را به گناه گرفتار ساز، آگاه باشید آنها (هم اکنون) در گناه سقوط کرده اند و جهنم کافران را احاطه کرده است!».مفسران در تفسیر جمله (و ان جهنم لمحیطة بالکافرین) گفتگوهای مختلفی دارند بعضی می گویند این جمله کنایه از آن است که عوامل و اسباب ورود به جهنم یعنی گناهان آنها را احاطه کرده است.و بعضی گفته اند که این از قبیل حوادث حتمی آینده است که به صورت ماضی یا حال بیان می شود، یعنی به طور قطع در آینده جهنم آنها را در بر خواهد گرفت.ولی این احتمال نیز وجود دارد که جمله را به معنی حقیقی اش تفسیر کنیم و بگوئیم هم اکنون جهنم موجود است و در باطن و درون این جهان قرار دارد و آنها در میان جهنم هستند، اگر چه هنوز فرمان تاءثیر کردن آن صادر نشده است، همانگونه که بهشت نیز هم اکنون وجود دارد و در باطن و درون این جهان به همه احاطه کرده است منتها بهشتیان چون تناسب با بهشت دارند با آن مرتبط خواهند بود و دوزخیان چون متناسب با دوزخند با دوزخ.
معنای حصر
.. وجعلنا جهنم للکـفرین حصیرا. «امید است پروردگارتان به شما رحم کند، هر گاه برگردید ما باز می گردیم، و جهنم را زندان سخت کافران قرار دادیم».حصیر از ماده (حصر) وبه طوری که گفته اند به معنای حبس کردن ودر مضیقه قرار دادن است همچنانکه در جای دیگر قرآن فرموده: (و احصروهم) یعنی برایشان تنگ بگیرید. و معنای جمله (عسی ربکم ان یرحمکم) - بطوری که از سیاق برمی آید - این است که امید است بعد از بعث دشمنان در بار دوم خداوند به شما رحم کند، و این وعده امیدوار کننده مشروط است به توبه ایشان و اینکه به طاعت و احسان برگردند. به دلیل جمله (وان تعودوا نعد) که تهدید می کند اگر باز هم به فساد برگردید ما نیز به عقوبت و نکال بر می گردیم وما جهنم را برای کافران حصیر و محلی محصور قرار می دهیم تا نتوانند از آن خارج شوند.
عذاب دردناک جهنم
...
wikifeqh: فراگیری_جهنم_(قرآن)