عین الیقین

/~eynolyaqin/

معنی انگلیسی:
positive knowledge

لغت نامه دهخدا

عین الیقین. [ ع َ نُل ْ ی َ ] ( ع اِ مرکب ) یکی از مراتب ثلاثه یقین ( علم الیقین ، عین الیقین ، حق الیقین ) است. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). کیفیت وماهیت چیزی را به یقین دریافتن ، بعدِ دیدن آن به چشم. یقین را سه مرتبه است : یکی علم الیقین ، که دانستن امری یا چیزی باشد به کمال تیقن به کیفیت و ماهیت آن که اصلاً بوی شک در آن نباشد. دوم عین الیقین ، و آن دیدن چیزی است بچشم خود، مثلاً دیدن آتش از دور، و این به نسبت اولی اقوی است. سوم حق الیقین ، و آن داخل شدن است در آن چیز، یا خود آن چیز گردیدن یا در او محوشدن ، مثلاً داخل شدن در آتش که از دور دیده میشود و سوخته شدن در آن ، و این یقین از یقین دوم نیز اقوی است. و بعضی چنین مثال آورده اند که چنانچه شخصی میداند که خوردن زهر میکشد این علم الیقین است و اگر دید که روبروی او کسی زهر خورد و بمرد این عین الیقین است و اگر خود بخورد و در نزع افتد، این حق الیقین است. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ). و رجوع به علم الیقین ( ذیل علم ) شود : ثم لترونها عین الیقین ( قرآن 7/102 )؛ سپس هرآینه خواهید دید آن را به مشاهده یقین.
دانم یقین که او را در دل گمان نمانْد
کاندر جهان کمالش عین الیقین شده ست.
مسعودسعد.
نور علمت خلق را پیش از اجل
داده در کشف المحن عین الیقین.
خاقانی.
در جهان نبود بتر از یار بد
وین مرا عین الیقین گشته ست خود.
مولوی.
حکایت کنند از بزرگان دین
حقیقت شناسان عین الیقین.
سعدی.
دلت را دیده ها بردوز تا عین الیقین گردد.
سعدی.

فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - مرحله دوم یقین است و آن چنانست که سالک بسیاری صفای باطنی که یاقته است بکشف بسیاری از رموز اسرار جهان موفق شود . این علم بدون مطالعه و هوجه بکتاب و نوشته دست میدهد زیرا که بزعم صوفیان سالک در طی مقامات و احوال میتواند بجایی برسد که دیگران با خواندن کتب و مطالعه صحف و هزاران رنج ومشقت بان نمیرسند : عین الیقین و مثالش آنست که کسی بمشاهده جرم آفتاب در وجود او بی گمان بود .... پس در عین الیقین ( معلوم ) مشاهد و معاین شود . علم الیقین بشرط کشف حاصل شود و آن علم الیقین بشرط کشف حاصل شود و آن علم اصحاب علوم است .
یکی از مراتب ثلاثه یقین است کیفیت و ماهیت چیزی را بیقین دریافتن بعد دیدن آن به چشم
یقین به کیفیت وماهیت چیزی بادیدن آن بچشم

فرهنگ معین

(عَ نُ لْ یَ قِ ) [ ع . ] (اِمر. ) ۱ - پی بردن به ماهیت چیزی یا دیدن آن چیز. ۲ - نزد اهل تصوف مرحلة دوم از یقین که صرفاً به سبب خلوص باطن سالک بسیاری از اسرار بر او هویدا می شود.

فرهنگ عمید

۱. (تصوف ) مرحلۀ دوم یقین، پس از علم الیقین که سالک به سبب صفای باطن به کشف بسیاری از اسرار جهان نائل می شود.
۲. [قدیمی] یقین به کیفیت و ماهیت چیزی با دیدن آن به چشم، یقین داشتن بر ماهیت امری یا چیزی که به چشم دیده شده، چنان که از دیدن آفتاب به وجود آن یقین کنند.

دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] عین الیقین دومین مرتبه از مراتب سه گانه یقین در کنار علم الیقین و حق الیقین است. عین الیقین به معنای یقینی است که انسان به مرحله مشاهده می رسد و با چشم خود مثلا آتش را مشاهده می کند.
یقین در لغت به معنای علمی است که شک و تردیدی در آن نیست. در اصطلاح عرفان اسلامی، عین الیقین به معنای یقینی است که با آن، انسان به مرحله مشاهده می رسد و با چشم خود مثلا آتش را مشاهده می کند.
تفاوت عین الیقین با علم الیقین مانند دیدن به شنیدن است. در سوره تکاثر اصطلاح عین الیقین، آمده است.

[ویکی نور] عین الیقین، یکی از آثار مهم و فاخر ملامحسن فیض کاشانی(متوفای1091) است که به زبان عربی تألیف نموده است. طبق آنچه خود فیض در مقدمه ی کتاب گفته موضوع کتاب آن دسته از عقایدی است که عقل در آنها استقلال داشته و برای ادراکشان نیازی به ادله شرعی نمی باشد
فیض مطالب کتاب را به دو قسم تقسیم کرده است که قسم اول آن در اصول علم و قسم دومش در علم به آسمان ها، زمین و آنچه که در مابین آنها است، می باشد او مقدمه ای دارد که خود مقدمه پنج بخش دارد، بخش اول اشاره ای است به فضیلت علم توحید و شرافت اهل آن و همین طور چگونگی تحصیل علم توحید. وی شرف علم را به مقدار شرف معلوم می شمارد و می گوید رتبه ی عالم به حسب رتبه ی علم می باشد. و معلومی بالاتر اجل تر و اعلی تر از خداوند متعال وجود ندارد
پس علم توحید هم طبیعتاً بالاترین و با شرافت ترین علم خواهد بود، کما اینکه اهل این علم نیز افضل علما خواهند بود. وی برای اثبات این سخن حق به چند آیه ی قرآنی نیز استشهاد نموده، شرایط تحصیل این علم را که فراقت قلب، صفای باطن، زهد در دنیا و متابعت شرع می باشد در کنار تقوای الهی، بیان می کند ادله ی این سخن را نیز از آیات و روایات آورده، و بعد وارد قسمت دوم مقدمه که در بیان قلت اهل الله و سختی و غموض این راه است می گردد او پنج آیه را در سرآغاز این بخش که دلالت بر قلت عباد الله و کثرت جاهلان و منافقان دارند، آورده بعد ضمن توضیحاتی به چند روایت و آیه دیگر نیز استناد می جوید. فیض کاشانی در سومین نکته مقدمه ی کتابش اهمیت کتمان سرّ توسط اهل الله را یادآوری کرده و از سلمان فارسی به عنوان نمونه ای برای مخزن اسرار الهی نام می برد. او روایاتی را از ائمه معصومین(ع) که دعوت به کتمان اسرارشان و تقیّه در مواقع لازم نموده اند، در ذیل عنوان این بخش یادآوری نموده است.
بیان اصناف مردم چهارمین نکته ی مقدمه است که در واقع توضیحی بر آیه ی شریفه ی و کنتم ازواجاً ثلاثه می باشد. مؤلف با استفاده از روایات، جایگاه تشیّع را در میان انسان ها تعیین می نماید. آخرین و پنجمین بخش مقدمه کتاب عین الیقین اختصاص به بیان جایگاه عقل و شرع دارد که فیض در این قسمت به نقل کلماتی از بزرگان اکتفا نموده است. برای مثال این سخن را بدون ذکر گوینده اش می آورد که عقل هدایت نمی گردد، مگر با شرع و شرع تبیین نمی شود، مگر با عقل.
عقل اساس است و شرع بنا، بنا نیز به جز با اساس تثبیت نمی گردد. اساس نیز بدون بنا غنی نمی گردد یا این سخن امیر علیه السلام را که فرمود العلم علمان، مطبوع و مسموع و لاینفع المسموع اذا لم یکن المطبوع، به عنوان تکمله ای دیگر بر سخنانش می آورد.

[ویکی فقه] عین الیقین (کتاب). کتاب «عین الیقین»، یکی از آثار مهم و فاخر مرحوم ملامحسن فیض کاشانی است که به زبان عربی تالیف نموده است.
فیض مطالب کتاب را به دو قسم تقسیم کرده است که قسم اول آن در اصول علم و قسم دومش در علم به آسمان ها ، زمین و آنچه که در مابین آنها است، می باشد.
گزارش محتوا
۱. ↑ واقعه/سوره۵۶، آیه۷.
...

دانشنامه آزاد فارسی

مترادف ها

certainty (اسم)
امر مسلم، اطمینان، یقین، عین الیقین

positive knowledge (اسم)
عین الیقین

پیشنهاد کاربران

قرآن را "کلام الله" برای پیغمبر ( ص ) با صدا وتصویر ووواقع حضوری ارائه شد. نه نقل قول وشنیدن صدای کلمات.
ای حضوری پیغمبر ( ص ) قصص قرآن را دید وشنید ومشاهده فیزیکی کرد ( برگشت به زمان قصص ) .
ثم لترونها عین الیقین.
...
[مشاهده متن کامل]

ما اگه سریال وفلم ساختگی وداستان قرآن را با تصویر وهمی میبینیم؛ پیغمبر از نزدیک دید وشاهد شد.
به کلمه tenet رجوع کنید.

بپرس