عورات

لغت نامه دهخدا

عورات. [ ع َ / ع َ وَ ] ( ع اِ ) ج ِ عَورة. رجوع به عورة و عورت شود. || در زبان فارسی بمعنی زنان بکار رود : بر دل اطفال و عورات او که یتیم و بیوه شوند نمی بخشاید. ( سندبادنامه ص 59 ). تمامت اهل اصفهان از صغیر و کبیر و وضیع و شریف و خاص و عام و اطفال و عورات هر کس بحسب حال طبقات و درجات به الوان اسباب...( ترجمه محاسن اصفهان ص 17 ). و رجوع به عورت شود.

فرهنگ فارسی

جمع عورت بمعنی آنچه موضع سترباشدبه معنی پوشیده رویان واهل حرم نیزمیگویند
( اسم ) بانگ سگ فریاد سگ .

فرهنگ معین

(عَ وَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ عورت . پوشیده رویان ، اهل حرم .

فرهنگ عمید

= عورت

دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی عَوْرَاتِ: عورتها - عیبها - آنچه باید پوشیده و مخفی گردد (جمع عورت و عورت به معنای عیب است ، و اگر آن را عورت نامیدهاند ، چون هر کس عار دارد از اینکه آن را هویدا کند ، و شاید مراد از آن در آیه شریفه هر چیزی باشد که سزاوار است پوشانده شود و در عبارت "أَوِ ﭐلطِّف...
معنی لَمْ یَظْهَرُواْ: نرسیده اند(در عبارت "أَوِ ﭐلطِّفْلِ ﭐلَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُواْ عَلَیٰ عَوْرَاتِ ﭐلنِّسَاءِ " منظوراطفالی هستند که بر عورتهای زنان غلبه نیافتهاند یعنی آنچه از امور زنان که مردان از تصریح به آن شرم دارند این اطفال زشتی آن را درک نمیکنند ، و این کنایه ا...
ریشه کلمه:
عور (۴ بار)

عورت هر چیزی است که انسان از ظاهر شدن آن شرم دارد. مثل آلت تناسلی و نیز هر چیزی که انسان از آن می‏ترسد مثل شکاف و محل عبور در مرزها. راغب گوید: عورة سوأة انسان است (آلت تناسل) و آن کنایه و اصلش از عار است زیرا در ظاهر شدن آن عار هست از این جهت زنان عورت نامیده شده‏اند. . مراد از عورة در آیه بی حفاظ بودن است که بیم حمله و تاراج است در جنگ خندق عدّه‏ای از رسول خدا «صلی‏اللَّه‏وعلیه‏وآله» اجازه می‏خواستند به شهر برگردند و می‏گفتند خانه‏های ما بی حفاظ است می‏ترسیم تاراج کنند خدا فرمود: خانه‏ها بی حفاظ نیستند اینها جز فرار قصدی ندارند. . آیه درباره جواز اظهار زینت زن است مراد از عورات چیزهای پوشاندنی و نگفتنی زنان است یعنی: جایز است زینت خود را به اطفالیکه به نگفتنی‏ها و پوشاندنی‏های زنان واقف نیستند اظهار کنند. . در این آیه سه وقت خلوت عورت نامیده شده که انسان لباس خویش را می‏کند و عورتش ظاهر می‏شود چنانکه در مجمع فرموده، و یا از آن جهت که شخص شرم دارد در آن حالات کسی جز زنش در پیشش باشد. یعنی: غلامان و کنیزان و بچه‏های نابالغ سه بار در آمدن پیش شما اجازه بخواهند: پیش از نماز فجر و آنگاه که از گرمای ظهر لباس خویش را می‏کنید و پس از نماز عشاء که سه وقت خلوت است برای شما.

پیشنهاد کاربران

بپرس