علوم خفیه یا غریبه، دسته ای از باورها و اعمال فراطبیعی است که عموماً از حیطه علم خارج است و شامل پدیده هایی از جمله عرفان، معنویت و جادو می شود. همچنین می تواند به ایده های ماوراء طبیعی مانند ادراک فراحسی و متاسایکولوژی اشاره کند. اصطلاح علوم غیبی در قرن شانزدهم برای اشاره به طالع بینی، کیمیاگری و جادوی طبیعی استفاده شد که امروزه شبه علم شناخته می شوند. اصطلاح غیبت در قرن نوزدهم در فرانسه ظهور کرد، جایی که این اصطلاح با گروه های مختلف باطنی و فرانسوی الیفاس لوی مرتبط شد و در سال ۱۸۷۵ توسط هلنا بلاواتسکی باطنی شناس به زبان انگلیسی وارد شد.
در طول قرن بیستم، این اصطلاح به طور متمایز توسط گروه وسیعی از نویسندگان مختلف مورد استفاده قرار گرفت اما در قرن ۲۱ معمولاً استفاده می شد - از جمله توسط محققان دانشگاهی باطنی - برای اشاره به طیف وسیعی از جریانات باطنی که در اواسط قرن ۱۹ توسعه یافتند و فرزندان آن ها از غیبت، غالباً برای دسته بندی سنت های باطنی مانند معنویت گرایی، تئوسوفی، آنتروپوزوفی، نظم هرمتی طلوع طلایی و عصر جدید استفاده می شود.
ایده «علوم غیبی» در قرن شانزدهم توسعه یافت. [ ۱] این اصطلاح معمولاً سه عمل را شامل می شد - طالع بینی، کیمیاگری و جادوی طبیعی ( تردستی ) - گرچه گاهی اشکال گوناگونی پیشگویی نیز به جای این که تحت تردستی قرار بگیرند، در آن گنجانده شده بودند. این ها با هم گروه بندی شدند، به گفته محقق هلندی Wouter Hanegraaff دربارهٔ هرمسیه، «هر یک از آنها در یک بررسی سیستماتیک از طبیعت و فرایندهای طبیعی، در چارچوب، چارچوب های نظری که عمدتاً به اعتقاد به خصوصیات، فضایل یا نیروهای غیبی تکیه داشتند، درگیر شدند. » اگرچه زمینه هایی برای همپوشانی این علوم مختلف غیبی وجود دارد، اما آن ها از هم جدا هستند و در بعضی موارد یکدیگر را به عنوان نا مشروع رد می کنند. [ ۱]
در دوران عصر روشنگری، غیبت به طور فزاینده ای به عنوان ذاتی با مفهوم علم ناسازگار تلقی می شود. [ ۱] از آن زمان به بعد، استفاده از «دانش ( های ) غیبی» حاکی از یک جدال آگاهانه علیه علم جریان اصلی است. [ ۱] با این وجود، مایکل دامت، فیلسوف و مورخ بازی با ورق، که تحلیل شواهد تاریخی حاکی از آن بود که پیشگویی و تفسیرهای غیبی با استفاده از کارتها قبل از قرن هجدهم ناشناخته بودند، گفت که اصطلاح علم غیبت بی جا نبوده زیرا "افرادی که به امکان رونمایی از آینده یا استفاده از قدرتهای خارق العاده این کار را انجام می دهد زیرا کارآیی روشهایی که آن ها به کار می برند با برخی برداشتهای سیستماتیک که از نحوه عملکرد جهان بر آن ها منطبق است … هرچند مبنای تجربی آن ناچیز است. "[ ۲]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر طول قرن بیستم، این اصطلاح به طور متمایز توسط گروه وسیعی از نویسندگان مختلف مورد استفاده قرار گرفت اما در قرن ۲۱ معمولاً استفاده می شد - از جمله توسط محققان دانشگاهی باطنی - برای اشاره به طیف وسیعی از جریانات باطنی که در اواسط قرن ۱۹ توسعه یافتند و فرزندان آن ها از غیبت، غالباً برای دسته بندی سنت های باطنی مانند معنویت گرایی، تئوسوفی، آنتروپوزوفی، نظم هرمتی طلوع طلایی و عصر جدید استفاده می شود.
ایده «علوم غیبی» در قرن شانزدهم توسعه یافت. [ ۱] این اصطلاح معمولاً سه عمل را شامل می شد - طالع بینی، کیمیاگری و جادوی طبیعی ( تردستی ) - گرچه گاهی اشکال گوناگونی پیشگویی نیز به جای این که تحت تردستی قرار بگیرند، در آن گنجانده شده بودند. این ها با هم گروه بندی شدند، به گفته محقق هلندی Wouter Hanegraaff دربارهٔ هرمسیه، «هر یک از آنها در یک بررسی سیستماتیک از طبیعت و فرایندهای طبیعی، در چارچوب، چارچوب های نظری که عمدتاً به اعتقاد به خصوصیات، فضایل یا نیروهای غیبی تکیه داشتند، درگیر شدند. » اگرچه زمینه هایی برای همپوشانی این علوم مختلف غیبی وجود دارد، اما آن ها از هم جدا هستند و در بعضی موارد یکدیگر را به عنوان نا مشروع رد می کنند. [ ۱]
در دوران عصر روشنگری، غیبت به طور فزاینده ای به عنوان ذاتی با مفهوم علم ناسازگار تلقی می شود. [ ۱] از آن زمان به بعد، استفاده از «دانش ( های ) غیبی» حاکی از یک جدال آگاهانه علیه علم جریان اصلی است. [ ۱] با این وجود، مایکل دامت، فیلسوف و مورخ بازی با ورق، که تحلیل شواهد تاریخی حاکی از آن بود که پیشگویی و تفسیرهای غیبی با استفاده از کارتها قبل از قرن هجدهم ناشناخته بودند، گفت که اصطلاح علم غیبت بی جا نبوده زیرا "افرادی که به امکان رونمایی از آینده یا استفاده از قدرتهای خارق العاده این کار را انجام می دهد زیرا کارآیی روشهایی که آن ها به کار می برند با برخی برداشتهای سیستماتیک که از نحوه عملکرد جهان بر آن ها منطبق است … هرچند مبنای تجربی آن ناچیز است. "[ ۲]
wiki: علوم خفیه