[ویکی فقه] تِلِمْسانی، عارف و شاعر قرن هفتم بود.
تِلِمْسانی، عفیف الدین سلیمان بن علی بن عبدالله عابدی، عارف و شاعر قرن هفتم، در ۶۱۰ در تلمسان به دنیا آمد.اصل او از قبیله کومی بود، اما در برخی منابع چون نام قبیله کومی را بغلط «کوفی» خوانده اند، وی را «کوفی الاصل» معرفی کرده اند.تلمسانی از شاگردان صدرالدین قونیوی بود و از طریق او با عرفان ابن عربی آشنا شد.
دیدار با این سبعین
وی ملازم قونیوی بوده و در سفر به مصر ، حدود ۶۵۰، همراه او به دیدن ابن سَبْعین ، عارف قرن هفتم، رفته و ابن سبعین در باره این دیدار گفته است که صدرالدین قونیوی از محققان در علم توحید است اما جوانی حاذقتر از وی به نام عفیف الدین تلمسانی همراهش بود.صدرالدین قونیوی در وصیت نامه خود سفارش کرده بود که آثار او را به تلمسانی بدهند و از او خواسته بود تا آن ها را جز برای کسانی که شایسته اند، وصف نکند.
علمیت
تلمسانی را جامع علوم عصر خود، یعنی حکمت و حدیث و فقه و اصول و ادبیات ، دانسته اند و شیوه شاعری وی را تحسین کرده اند. ابن فوطی وی را از علمای عارف خوانده است.
تلمسانی از نصیریه
...
تِلِمْسانی، عفیف الدین سلیمان بن علی بن عبدالله عابدی، عارف و شاعر قرن هفتم، در ۶۱۰ در تلمسان به دنیا آمد.اصل او از قبیله کومی بود، اما در برخی منابع چون نام قبیله کومی را بغلط «کوفی» خوانده اند، وی را «کوفی الاصل» معرفی کرده اند.تلمسانی از شاگردان صدرالدین قونیوی بود و از طریق او با عرفان ابن عربی آشنا شد.
دیدار با این سبعین
وی ملازم قونیوی بوده و در سفر به مصر ، حدود ۶۵۰، همراه او به دیدن ابن سَبْعین ، عارف قرن هفتم، رفته و ابن سبعین در باره این دیدار گفته است که صدرالدین قونیوی از محققان در علم توحید است اما جوانی حاذقتر از وی به نام عفیف الدین تلمسانی همراهش بود.صدرالدین قونیوی در وصیت نامه خود سفارش کرده بود که آثار او را به تلمسانی بدهند و از او خواسته بود تا آن ها را جز برای کسانی که شایسته اند، وصف نکند.
علمیت
تلمسانی را جامع علوم عصر خود، یعنی حکمت و حدیث و فقه و اصول و ادبیات ، دانسته اند و شیوه شاعری وی را تحسین کرده اند. ابن فوطی وی را از علمای عارف خوانده است.
تلمسانی از نصیریه
...
wikifeqh: عفیف_الدین_تلمسانی