[ویکی فقه] عزرائیل، از القاب ملک الموت است و او یکی از چهار فرشته مقرّب درگاه
خداوند است.
عزرائیل،
واژه عبری است و به معنای یاری
خداوند است. برای او القاب دیگری غیر از ملک الموت است از جمله «مفرّق الجماعات»، «هادم اللّذّات»، «قابض الارواح» و «مسکن الحرکات».
تمثل عزرائیل
در
قرآن کریم آمده است که حضرت عزرائیل به صورت
انسان تمثل یافته است.
← تمثل برای حضرت ابراهیم
خداوند در قرآن به عزرائیل و
فرشتگان تدبیرکننده امور جهان،
سوگند خورده است.فَالْمُدَبِّراتِ اَمْراً؛ و آنها که امور را تدبیر می کنند!».«فالمدبّرات» برای قسم و جواب آن «اُقسم» محذوف است. از جمله فرشتگان مدبّر امور، ملک الموت است.
عزرائیل و ابراهیم
...
[ویکی شیعه] عِزرائیل فرشته مأمور مرگ و یکی از
ملائکه مقرب درگاه الهی است که خداوند او را مسئول گرفتن جان موجودات زنده قرار داده است. او به طور مستقیم
انبیاء و اولیای الهی را
قبض روح می کند و نمایندگانی نیز دارد که جان سایر موجودات را می گیرند. پس از اینکه عزرائیل روح همه موجودات را قبض کرد، خداوند جان او را می گیرد.
عزرائیل واژه عبری است که از دو جزء «عزرا» به معنی بنده و «ئیل» به معنی خداوند تشکیل شده و ترکیب هر دو جزء به معنی بنده خداست. قرآن کریم از عزرائیل با کلمه ملک الموت یاد کرده که مامور قبض روح و گرفتن جان موجودات زنده است. در
روایات از او با عنوان «قابض الارواح» و «هادم الذات» نیز یاد شده است.
از عزرائیل در کنار میکائیل، اسرافیل و جبرئیل به «رئوس ملائکه» تعبیر می شود. همچنین در روایات وارد شده که
لوح محفوظ از چهار رکن( علم، حیات
اراده و قدرت) تشکیل شده و عزرائیل مظهر رکن قدرت آن است. در بعضی از روایات آمده او چهار بال دارد به گونه ای که چهار طرف عالم را فراگرفته اند؛ پاهای وی در عالم پایین و سر او در
آسمان بالا قرار دارد؛
بر پایه برخی روایات، در آخر عمر پیامبر(ص)،
فاطمه(س) با عزرائیل که اجازه ورود به منزل
پیامبر(ص) را داشت هم سخن شد.
[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از
فرهنگ قرآن است
«عزرائیل» از القاب ملک الموت است و او یکی از چهار فرشته مقرّب درگاه خداوند است و برای او القاب دیگری است از جمله «مفرّق الجماعات»، «هادم اللّذّات»، «قابض الارواح» و «مسکن الحرکات».
عزرائیل، واژه عبری است و به معنای یاری خداوند است.
فرهنگ قرآن، جلد 20، صفحه 381.