طومارآویز. طومارآویز ( به انگلیسی: Hanging scroll ) یکی از بسیاری روش های سنتی برای نمایش و ارائه خوش نویسی و نقاشی آسیای شرقی است. طومارآویز در یک اتاق برای قدردانی به نمایش گذاشته می شود، این را باید از طوماردست که باریک تر است و به گونه ای طراحی شده که به صورت صاف روی میز و در چند قسمت دیده و مجدداً برای نگهداری باید پیچیده شود متمایز نمود.
طومارآویزها به طور کلی برای مدت کوتاهی نمایش داده می شوند، سپس جمع و بسته و برای ذخیره سازی محکم می شوند. [ ۱] [ ۲] طومارآویزها متناسب با فصل یا مناسبت ها تعویض می شوند و چنین آثاری هرگز قصد نمایش دائمی ندارند. [ ۳] سطح نقاشی کاغذ یا ابریشم را می توان با حاشیه های ابریشم زربفت تزئین نمود. [ ۲] در ترکیب یک طومارآویز، پیش نما معمولاً در پایین طومار قرار دارد در حالی که فاصله های میانی و دور به ترتیب در وسط و بالا قرار دارند. [ ۲]
پیشه وری سنتی که در ایجاد طومارآویز نقش دارد به خودی خود هنری محسوب می شود. [ ۴] تابلوهای نصب شده برای نقاشی های چینی را می توان به چند نوع تقسیم کرد، مانند طوماردست، طومارآویز، برگ های آلبوم و پردینه نمایش. [ ۵] در طومارآویز، نقاشی اصلی بر روی کاغذ سوار شده است و قسمت بالای آن با یک میله که یک ریسمان به دو سمت آن متصل است و در پایین نیز یک غلتک متصل است ارائه می شود.
طومارها در نخستین شکل خود از ادبیات و متون دیگری که روی نوارهای بامبو و تابلوهای ابریشمی در سراسر چین باستان نوشته شده اند نشات گرفته اند. [ ۴] [ ۶] اولین طومارآویزها مربوط به گسترش تابلوهای ابریشمی در اوایل تاریخ چین است. [ ۴] [ ۷] [ ۸] این تابلوها بلند بوده و به صورت عمودی از دیوارها آویزان می شدند. [ ۴] چنین تابلوهای ابریشمی و نقاشیهای طومارآویزی در ماوانگدویی یافت می شود که مربوط به سلسله هان ( ۲۰۶ قبل از میلاد تا ۲۲۰ میلاد ) است. [ ۷] [ ۸] در زمان سلسله تانگ ( ۹۰۷–۶۱۸ ) ، اهداف زیبایی شناختی و اشیاء ساختاری برای طومارآویز خلاصه می شد که تا امروز نیز دنبال می شوند. [ ۱] در خلال سلسله اولیه سونگ ( ۱۲۷۹–۹۶۰ ) ، طومارها کاملاً متناسب با سبک های هنری هنرمندان بودند، [ ۶] [ ۷] در نتیجه طومارآویزها در اندازه ها و نسبت های مختلف ساخته شدند. [ ۴]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفطومارآویزها به طور کلی برای مدت کوتاهی نمایش داده می شوند، سپس جمع و بسته و برای ذخیره سازی محکم می شوند. [ ۱] [ ۲] طومارآویزها متناسب با فصل یا مناسبت ها تعویض می شوند و چنین آثاری هرگز قصد نمایش دائمی ندارند. [ ۳] سطح نقاشی کاغذ یا ابریشم را می توان با حاشیه های ابریشم زربفت تزئین نمود. [ ۲] در ترکیب یک طومارآویز، پیش نما معمولاً در پایین طومار قرار دارد در حالی که فاصله های میانی و دور به ترتیب در وسط و بالا قرار دارند. [ ۲]
پیشه وری سنتی که در ایجاد طومارآویز نقش دارد به خودی خود هنری محسوب می شود. [ ۴] تابلوهای نصب شده برای نقاشی های چینی را می توان به چند نوع تقسیم کرد، مانند طوماردست، طومارآویز، برگ های آلبوم و پردینه نمایش. [ ۵] در طومارآویز، نقاشی اصلی بر روی کاغذ سوار شده است و قسمت بالای آن با یک میله که یک ریسمان به دو سمت آن متصل است و در پایین نیز یک غلتک متصل است ارائه می شود.
طومارها در نخستین شکل خود از ادبیات و متون دیگری که روی نوارهای بامبو و تابلوهای ابریشمی در سراسر چین باستان نوشته شده اند نشات گرفته اند. [ ۴] [ ۶] اولین طومارآویزها مربوط به گسترش تابلوهای ابریشمی در اوایل تاریخ چین است. [ ۴] [ ۷] [ ۸] این تابلوها بلند بوده و به صورت عمودی از دیوارها آویزان می شدند. [ ۴] چنین تابلوهای ابریشمی و نقاشیهای طومارآویزی در ماوانگدویی یافت می شود که مربوط به سلسله هان ( ۲۰۶ قبل از میلاد تا ۲۲۰ میلاد ) است. [ ۷] [ ۸] در زمان سلسله تانگ ( ۹۰۷–۶۱۸ ) ، اهداف زیبایی شناختی و اشیاء ساختاری برای طومارآویز خلاصه می شد که تا امروز نیز دنبال می شوند. [ ۱] در خلال سلسله اولیه سونگ ( ۱۲۷۹–۹۶۰ ) ، طومارها کاملاً متناسب با سبک های هنری هنرمندان بودند، [ ۶] [ ۷] در نتیجه طومارآویزها در اندازه ها و نسبت های مختلف ساخته شدند. [ ۴]
wiki: طومارآویز