[ویکی فقه] طریق شیخ صدوق به خالد بن نجیح، از اصطلاحات بکار رفته در علم حدیث بوده و به طریقی گفته می شود که شیخ صدوق روایات خالد بن نجیح را از آن طریق نقل کرده است.
طریق شیخ صدوق به خالد بن نجیح به ترتیب زیر است۱ - علی بن حسین بن بابویه قمی۲ - عبدالله بن جعفر حمیری۳ - احمد بن محمد بن عیسی۴ - ابن ابی عمیراز خالد بن نجیح جوان
ارزیابی
محقق استرآبادی، علامه حلی و آیةالله خویی می فرمایند: طریق شیخ صدوق به خالد بن نجیح صحیح است. مرحوم قهپایی: سند ضعیف است. مرحوم محمدتقی مجلسی: خبر قوی کالصحیح و یا به دلیل وجود ابن ابی عمیر صحیح است. محدث نوری: مراد از «خالدی» همان «خواز» یا «جوان» است که شیخ وی را از اصحاب امام صادق (علیه السّلام) برشمرده است و دو بار نیز از اصحاب امام کاظم (علیه السّلام) دانسته است در هیچ مورد اشاره به جرح وی ننموده استکشی او را از اهل ارتفاع دانسته است که در واقع این صفت جرح برای او نیست بلکه اقرب به مدح است جایز نیست وی را به غلوی که موجب کفر می شود نسبت داد چون ابن ابی عمیر از ایشان روایت کرده است.
اردبیلی، محمد بن علی، جامع الرواه، ج۲، ص۵۳۴.
۱. ↑ اردبیلی، محمد بن علی، جامع الرواه، ج۲، ص۵۳۴.۲. ↑ حلی، حسن بن یوسف، خلاصة الاقوال فی معرفة الرجال، ص۴۳۹.
...
طریق شیخ صدوق به خالد بن نجیح به ترتیب زیر است۱ - علی بن حسین بن بابویه قمی۲ - عبدالله بن جعفر حمیری۳ - احمد بن محمد بن عیسی۴ - ابن ابی عمیراز خالد بن نجیح جوان
ارزیابی
محقق استرآبادی، علامه حلی و آیةالله خویی می فرمایند: طریق شیخ صدوق به خالد بن نجیح صحیح است. مرحوم قهپایی: سند ضعیف است. مرحوم محمدتقی مجلسی: خبر قوی کالصحیح و یا به دلیل وجود ابن ابی عمیر صحیح است. محدث نوری: مراد از «خالدی» همان «خواز» یا «جوان» است که شیخ وی را از اصحاب امام صادق (علیه السّلام) برشمرده است و دو بار نیز از اصحاب امام کاظم (علیه السّلام) دانسته است در هیچ مورد اشاره به جرح وی ننموده استکشی او را از اهل ارتفاع دانسته است که در واقع این صفت جرح برای او نیست بلکه اقرب به مدح است جایز نیست وی را به غلوی که موجب کفر می شود نسبت داد چون ابن ابی عمیر از ایشان روایت کرده است.
اردبیلی، محمد بن علی، جامع الرواه، ج۲، ص۵۳۴.
۱. ↑ اردبیلی، محمد بن علی، جامع الرواه، ج۲، ص۵۳۴.۲. ↑ حلی، حسن بن یوسف، خلاصة الاقوال فی معرفة الرجال، ص۴۳۹.
...
wikifeqh: طریق_شیخ_صدوق_به_خالد_بن_نجیح