[ویکی فقه] طریق شیخ صدوق به حسن بن هارون، از اصطلاحات بکار رفته در علم حدیث بوده و به طریقی گفته می شود که شیخ صدوق روایات حسن بن هارون را از آن طریق نقل کرده است.
طریق شیخ صدوق به حسن بن هارون به ترتیب زیر است:۱ - محمد بن حسن۲ - محمد بن حسن صفار۳ - احمد بن محمد بن عیسی۴ - احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی۵ - عبدالکریم بن عمرواز حسن بن هارون
ارزیابی
محقق استرآبادی و علامه حلی می فرمایند: طریق شیخ صدوق به حسن بن هارون قوی است محقق استرآبادی علت آن را وجود عبدالکریم بن عمرو در طریق می داند.مرحوم قهپایی: سند موثق استمرحوم مجلسی: خبر قوی کالصحیح است و یا به دلیل این که بزنطی از اصحاب اجماع است صحیح استمحدث نوری: در سند مراد از عبدالکریم بن عمرو خثعمی واقفی است که به دلیل نص نجاشی و رویت بزنطی، جعفر بن بشیر و جماعتی از ثقات از وی ثقه است.حسن بن هارون در رجال شیخ مشترک بین چهار راوی است برخی گفته اند در این سند کندی است، اجلاء از وی روایت کرده اند و کتاب وی مورد اعتقاد صدوق است. مضافا وجود بزنطی در سند موجب بی نیازی بررسی روات پس از وی می باشد. چون بزنطی از غیر ثقه روایت نمی کند.آیت الله خویی: طریق شیخ به حسن بن هارون صحیح است.
نراقی، محمدمهدی، جامع السعادات، ص۴۴۲.
۱. ↑ نراقی، محمدمهدی، جامع السعادات، ص۴۴۲.۲. ↑ مجلسی، محمدتقی، روضة المتقین فی شرح من لایحضر الفقیه، ج۱۴، ص۹۸.
...
طریق شیخ صدوق به حسن بن هارون به ترتیب زیر است:۱ - محمد بن حسن۲ - محمد بن حسن صفار۳ - احمد بن محمد بن عیسی۴ - احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی۵ - عبدالکریم بن عمرواز حسن بن هارون
ارزیابی
محقق استرآبادی و علامه حلی می فرمایند: طریق شیخ صدوق به حسن بن هارون قوی است محقق استرآبادی علت آن را وجود عبدالکریم بن عمرو در طریق می داند.مرحوم قهپایی: سند موثق استمرحوم مجلسی: خبر قوی کالصحیح است و یا به دلیل این که بزنطی از اصحاب اجماع است صحیح استمحدث نوری: در سند مراد از عبدالکریم بن عمرو خثعمی واقفی است که به دلیل نص نجاشی و رویت بزنطی، جعفر بن بشیر و جماعتی از ثقات از وی ثقه است.حسن بن هارون در رجال شیخ مشترک بین چهار راوی است برخی گفته اند در این سند کندی است، اجلاء از وی روایت کرده اند و کتاب وی مورد اعتقاد صدوق است. مضافا وجود بزنطی در سند موجب بی نیازی بررسی روات پس از وی می باشد. چون بزنطی از غیر ثقه روایت نمی کند.آیت الله خویی: طریق شیخ به حسن بن هارون صحیح است.
نراقی، محمدمهدی، جامع السعادات، ص۴۴۲.
۱. ↑ نراقی، محمدمهدی، جامع السعادات، ص۴۴۲.۲. ↑ مجلسی، محمدتقی، روضة المتقین فی شرح من لایحضر الفقیه، ج۱۴، ص۹۸.
...
wikifeqh: طریق_شیخ_صدوق_به_حسن_بن_هارون