[ویکی فقه] طریق شیخ صدوق به جعفر بن محمد بن یونس، از اصطلاحات بکار رفته در علم حدیث بوده و به طریقی گفته می شود که شیخ صدوق روایات جعفر بن محمد بن یونس را از آن طریق نقل کرده است.
طریق شیخ طوسی به جعفر بن محمد بن یونس به ترتیب زیر است: ۱ - علی بن حسین بن بابویه قمی۲ - سعد بن عبدالله۳ - ابراهیم بن هاشماز جعفر بن محمد بن یونس
ارزیابی
محقق استرآبادی و علامه حلی می فرمایند: طریق شیخ صدوق به جعفر بن محمد بن یونس حسن است محقق استرآبادی علت حسن بودن را وجود ابراهیم بن هاشم در طریق می داند. مرحوم قهپایی: سند معتبر است. مرحوم محمدتقی مجلسی: خبر حسن کالصحیح است. محدث نوری: جعفر بن محمد بن یونس از نظر نجاشی ثقه است و احمد بن محمد بن عیسی از وی روایت کرده است. سند صحیح است. آیةالله خویی: در طریق شیخ صدوق به جعفر بن محمد بن یونس صحیح است.
اردبیلی، محمد بن علی، جامع الرواه، ج۲، ص۵۳۲.
۱. ↑ اردبیلی، محمد بن علی، جامع الرواه، ج۲، ص۵۳۲.۲. ↑ حول الرویه، ج۱۴، ص۷۹.۳. ↑ موسوی خرسان، حسن، شرح مشیخة الفقیه، ص۴۳.۴. ↑ قهپایی، عنایةالله، مجمع الرجال، ج۷، ص۲۳۲.۵. ↑ نوری، حسین، مستدرک الوسائل، ج۳، ص۵۸۵.۶. ↑ خویی، سیدابوالقاسم، معجم رجال الحدیث، ج۵، ص۹۵.
...
طریق شیخ طوسی به جعفر بن محمد بن یونس به ترتیب زیر است: ۱ - علی بن حسین بن بابویه قمی۲ - سعد بن عبدالله۳ - ابراهیم بن هاشماز جعفر بن محمد بن یونس
ارزیابی
محقق استرآبادی و علامه حلی می فرمایند: طریق شیخ صدوق به جعفر بن محمد بن یونس حسن است محقق استرآبادی علت حسن بودن را وجود ابراهیم بن هاشم در طریق می داند. مرحوم قهپایی: سند معتبر است. مرحوم محمدتقی مجلسی: خبر حسن کالصحیح است. محدث نوری: جعفر بن محمد بن یونس از نظر نجاشی ثقه است و احمد بن محمد بن عیسی از وی روایت کرده است. سند صحیح است. آیةالله خویی: در طریق شیخ صدوق به جعفر بن محمد بن یونس صحیح است.
اردبیلی، محمد بن علی، جامع الرواه، ج۲، ص۵۳۲.
۱. ↑ اردبیلی، محمد بن علی، جامع الرواه، ج۲، ص۵۳۲.۲. ↑ حول الرویه، ج۱۴، ص۷۹.۳. ↑ موسوی خرسان، حسن، شرح مشیخة الفقیه، ص۴۳.۴. ↑ قهپایی، عنایةالله، مجمع الرجال، ج۷، ص۲۳۲.۵. ↑ نوری، حسین، مستدرک الوسائل، ج۳، ص۵۸۵.۶. ↑ خویی، سیدابوالقاسم، معجم رجال الحدیث، ج۵، ص۹۵.
...
wikifeqh: طریق_شیخ_صدوق_به_جعفر_بن_محمد_بن_یونس