[ویکی فقه] طریق شیخ صدوق به احمد بن عائذ، از اصطلاحات بکار رفته در علم حدیث بوده و به طریقی گفته می شود که شیخ صدوق روایات احمد بن عائذ را از آن طریق نقل کرده است.
طریق شیخ صدوق به احمد بن عائذ به ترتیب زیر است: ۱ - علی بن حسین بن بابویه قمی۲ - سعد بن عبدالله۳ -احمد بن محمد بن عیسی۴ - حسن بن علی وشااز احمد بن عائذ
ارزیابی
محقق استرآبادی، علامه حلی و آیةالله خویی می فرمایند: طریق شیخ صدوق به احمد بن عائذ صحیح است. مرحوم قهپایی: سند حسن استمرحوم محمدتقی مجلسی: خبر ابن عائذ صحیح است. محدث نوری: همه راویان طریق جز حسن بن علی وشاء که تصریح به وثاقت وی نشده از اجلاء ثقات هستند. برخی از محققان از مدح هایی که در حق وی ذکر شده استفاده وثاقت کرده اند خود احمد بن عائذ را نجاشی توثیق کرده است. حسن بن علی بن فضال و محمد بن ابی نصر بزنطی از وی روایت کرده اند که هر دو از اصحاب اجماع می باشند که در مورد بزنطی مشهور است که ایشان جزء کسانی است که جز از ثقه روایت نمی کنند.
اردبیلی، محمد بن علی، جامع الرواه، ج۲، ص۵۳.
۱. ↑ اردبیلی، محمد بن علی، جامع الرواه، ج۲، ص۵۳.۲. ↑ مجلسی، محمدتقی، روضة المتقین فی شرح من لایحضر الفقیه، ج۱۴، ص۴۵.
...
طریق شیخ صدوق به احمد بن عائذ به ترتیب زیر است: ۱ - علی بن حسین بن بابویه قمی۲ - سعد بن عبدالله۳ -احمد بن محمد بن عیسی۴ - حسن بن علی وشااز احمد بن عائذ
ارزیابی
محقق استرآبادی، علامه حلی و آیةالله خویی می فرمایند: طریق شیخ صدوق به احمد بن عائذ صحیح است. مرحوم قهپایی: سند حسن استمرحوم محمدتقی مجلسی: خبر ابن عائذ صحیح است. محدث نوری: همه راویان طریق جز حسن بن علی وشاء که تصریح به وثاقت وی نشده از اجلاء ثقات هستند. برخی از محققان از مدح هایی که در حق وی ذکر شده استفاده وثاقت کرده اند خود احمد بن عائذ را نجاشی توثیق کرده است. حسن بن علی بن فضال و محمد بن ابی نصر بزنطی از وی روایت کرده اند که هر دو از اصحاب اجماع می باشند که در مورد بزنطی مشهور است که ایشان جزء کسانی است که جز از ثقه روایت نمی کنند.
اردبیلی، محمد بن علی، جامع الرواه، ج۲، ص۵۳.
۱. ↑ اردبیلی، محمد بن علی، جامع الرواه، ج۲، ص۵۳.۲. ↑ مجلسی، محمدتقی، روضة المتقین فی شرح من لایحضر الفقیه، ج۱۴، ص۴۵.
...
wikifeqh: طریق_شیخ_صدوق_به_احمد_بن_عائذ