[ویکی فقه] طریق شیخ صدوق به ابوحمزه ثمالی، از اصطلاحات بکار رفته در علم حدیث بوده و به طریقی گفته می شود که شیخ صدوق روایات ابوحمزه ثمالی را از آن طریق نقل کرده است.
طریق شیخ صدوق به ابو حمزه ثمالی به ترتیب زیر است: ۱ - علی بن حسین بن بابویه قمی۲ - سعد بن عبدالله۳ - ابراهیم بن هاشم۴ - احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی۵ - محمد بن فضیلاز ابوحمزه ثابت بن دنیار ثمالی
ارزیابی
محقق استرآبادی و علامه حلی می فرمایند: طریق شیخ صدوق به ابوحمزه ثمالی قوی است محقق استرآبادی علت آن را وجود محمد بن فضیل در طریق می داند. مرحوم قهپایی: سند مجهول است. مرحوم محمدتقی مجلسی: ابوحمزه ثمالی ثقه است و خبر وی قوی کالصحیح است. محدث ثوری: سند به اتفاق صحیح است در نتیجه خبر صحیح است. آیة الله خویی: طریق شیخ صدوق به ابوحمزه ثمالی تا محمد بن فضیل صحیح است. اگر مراد از محمد بن فضیل «صیرفی ازدی» باشد طریق ضعیف است و اگر مراد «محمد بن قاسم بن فضیل» باشد طریق صحیح است چون هر دو شخص در یک طبقه هستند در نتیجه مردد بین ضعیف و صحیح است.
اردبیلی، محمد بن علی، جامع الرواه، ج۲، ص۵۴۳.
۱. ↑ اردبیلی، محمد بن علی، جامع الرواه، ج۲، ص۵۴۳.۲. ↑ مجلسی، محمدتقی، روضة المتقین فی شرح من لایحضر الفقیه، ج۱۴، ص۷۰.
...
طریق شیخ صدوق به ابو حمزه ثمالی به ترتیب زیر است: ۱ - علی بن حسین بن بابویه قمی۲ - سعد بن عبدالله۳ - ابراهیم بن هاشم۴ - احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی۵ - محمد بن فضیلاز ابوحمزه ثابت بن دنیار ثمالی
ارزیابی
محقق استرآبادی و علامه حلی می فرمایند: طریق شیخ صدوق به ابوحمزه ثمالی قوی است محقق استرآبادی علت آن را وجود محمد بن فضیل در طریق می داند. مرحوم قهپایی: سند مجهول است. مرحوم محمدتقی مجلسی: ابوحمزه ثمالی ثقه است و خبر وی قوی کالصحیح است. محدث ثوری: سند به اتفاق صحیح است در نتیجه خبر صحیح است. آیة الله خویی: طریق شیخ صدوق به ابوحمزه ثمالی تا محمد بن فضیل صحیح است. اگر مراد از محمد بن فضیل «صیرفی ازدی» باشد طریق ضعیف است و اگر مراد «محمد بن قاسم بن فضیل» باشد طریق صحیح است چون هر دو شخص در یک طبقه هستند در نتیجه مردد بین ضعیف و صحیح است.
اردبیلی، محمد بن علی، جامع الرواه، ج۲، ص۵۴۳.
۱. ↑ اردبیلی، محمد بن علی، جامع الرواه، ج۲، ص۵۴۳.۲. ↑ مجلسی، محمدتقی، روضة المتقین فی شرح من لایحضر الفقیه، ج۱۴، ص۷۰.
...