طراحی پویانگاشتار ( همچنین: طراحی موشن گرافیک، طراحی گرافیک متحرک، طراحی گرافیک حرکت ) زیر مجموعه ای از طراحی گرافیک است که قوانین طراحی گرافیک را در یک محیط فیلم سازی یا یک محیط تولید تلویزیونی ( یا دیگر وسایل دیداری در حال تحول موقت ) ، از طریق به کاربردن انیمیشن ( جان بخشی ) یا تکنیک های سینمایی، به کار می برد. به عنوان مثال علائم حرکتی و ترسیم هایی که به عنوان عناوین یک فیلم یا سکانس های آغازین یک برنامه تلویزیونی، پویانمایی های مبتنی بر وب، لوگو ( نشان واره ) شناسایی سه بعدی برای کانال تلویزیون را می توان نام برد.
پویانگاشتار یا موشن گرافیک ترکیبی از دو واژه موشن به معنی حرکت و گرافیک به معنی تصویر است؛ که توسط برنامه های گرافیکی ساخته می شود. جان وینتی اولین فردی بود که این اصطلاح را وارد فرهنگ لغات مربوط به دنیای چند رسانه ای کرد. موشن گرافیک تلفیقی ست از هنر طراحی گرافیک، متحرک سازی و علم به کار بردن عناصر طراحی شده که در انتها با موزیک و جلوه های صوتی مرتبط، ترکیب و تکمیل می شود.
اگر چه این شکل هنری برای چندین دهه بی اهمیت شده بود ولی در سال های اخیر در زمینه مهارت های تکنیکی، جهش های کمیتی زیادی داشته است و اخیراً با توجه به اینکه امروزه رسانه ها نقش بسیار بزرگ و با اهمیتی در زندگی پیدا کرده اند، موشن گرافیک جایگاه ویژه ای پیدا کرده و به عنوان ابزاری مناسب برای انتقال محتوا در دنیای دیداری امروز شناخته می شود.
به طور معمول زمان آماده سازی یک موشن گرافیک باکیفیت به نسبت پایین تر از سایر سبک های ویدئویی است، همین طور قیمت تولید موشن گرافیک به نسبت پایین تر از سایر روش هاست. برای مثال قیمت تمام شده موشن فلت بسیار کم می باشد.
در ابتدا از موشن گرافیک برای متحرک سازی آرم و نشان وارهٔ شبکه های تلویزیونی، کمپانی های سینمایی و برخی دیگر از شرکت ها یا رویدادها استفاده می شد. اما کم کم دامنه استفاده از گرافیک متحرک گسترش یافت و برخی از تکنیک های سینمای و فیلم سازی، همچون صداگذاری حرفه ای و مانند آن نیز به آن وارد شد. آنگونه که امروزه موشن گرافیک نقش ویژه ای در تبلیغات و اطلاع رسانی رسانه ای و فیلم سازی یافته است.
ویدیو موشن، استاپ موشن، اینفو موشن از انواع موشن گرافیک هستند.
پویانمایی ها ویدیوهایی هستند که حتماً دارای شخصیت خاص و داستان مشخصی هستند و غالباً به لایه های زیرین داستانی، روانی، احساسی و فلسفی شخصیت ها و پرسوناژها می پردازد. بر خلاف انیمیشن ها، موشن گرافیک ها کاراکتر محور نیستند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفپویانگاشتار یا موشن گرافیک ترکیبی از دو واژه موشن به معنی حرکت و گرافیک به معنی تصویر است؛ که توسط برنامه های گرافیکی ساخته می شود. جان وینتی اولین فردی بود که این اصطلاح را وارد فرهنگ لغات مربوط به دنیای چند رسانه ای کرد. موشن گرافیک تلفیقی ست از هنر طراحی گرافیک، متحرک سازی و علم به کار بردن عناصر طراحی شده که در انتها با موزیک و جلوه های صوتی مرتبط، ترکیب و تکمیل می شود.
اگر چه این شکل هنری برای چندین دهه بی اهمیت شده بود ولی در سال های اخیر در زمینه مهارت های تکنیکی، جهش های کمیتی زیادی داشته است و اخیراً با توجه به اینکه امروزه رسانه ها نقش بسیار بزرگ و با اهمیتی در زندگی پیدا کرده اند، موشن گرافیک جایگاه ویژه ای پیدا کرده و به عنوان ابزاری مناسب برای انتقال محتوا در دنیای دیداری امروز شناخته می شود.
به طور معمول زمان آماده سازی یک موشن گرافیک باکیفیت به نسبت پایین تر از سایر سبک های ویدئویی است، همین طور قیمت تولید موشن گرافیک به نسبت پایین تر از سایر روش هاست. برای مثال قیمت تمام شده موشن فلت بسیار کم می باشد.
در ابتدا از موشن گرافیک برای متحرک سازی آرم و نشان وارهٔ شبکه های تلویزیونی، کمپانی های سینمایی و برخی دیگر از شرکت ها یا رویدادها استفاده می شد. اما کم کم دامنه استفاده از گرافیک متحرک گسترش یافت و برخی از تکنیک های سینمای و فیلم سازی، همچون صداگذاری حرفه ای و مانند آن نیز به آن وارد شد. آنگونه که امروزه موشن گرافیک نقش ویژه ای در تبلیغات و اطلاع رسانی رسانه ای و فیلم سازی یافته است.
ویدیو موشن، استاپ موشن، اینفو موشن از انواع موشن گرافیک هستند.
پویانمایی ها ویدیوهایی هستند که حتماً دارای شخصیت خاص و داستان مشخصی هستند و غالباً به لایه های زیرین داستانی، روانی، احساسی و فلسفی شخصیت ها و پرسوناژها می پردازد. بر خلاف انیمیشن ها، موشن گرافیک ها کاراکتر محور نیستند.
wiki: طراحی گرافیک حرکت